Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Snøen har kommet på Vestlandet, og på fjellovergangene har vi en lang vinter foran oss med snø, isdekke og vanskelige kjøreforhold.

Nå viser det seg at mange av sjåførene aldri har betalt for den nødvendige kjøreopplæringen. Istedet har de skaffet seg lappen på svartebørs, eller via nettet.

– Vi vet at mange skaffer seg sertifikat for både bil og vogntog på denne måten, sier Hans Salbu, fungerende seksjonsleder ved Utlendingsseksjonen ved Hordalaland politidistrikt til Bergensavisen.

Fra øst-Europa

Hordaland politidistrikt har ikke kunnet fremskaffe statistikk på hvor mange dette gjelder.

– Kan du likevel si noe om hvor utbredt dette er?

- Det er veldig utbredt.

Han sier dette i stor grad gjelder østeuropeiske sjåfører.

– De kjøper hele «alfabet-rekken», altså rettigheten til å kjøre alle typer kjøretøy, også svære vogntog på flere tonn, sier Salbu.

Et kjapt søk på nettet viser at det mulig å få kjøpt seg falske førerkort for alle land, også norske førerkort. Pris for et førerkort med alle klasser ligger på et par hundrelapper. Tilhørende falskt id-kort er også mulig å få kjøpt.

I annonsene loves det svært god kvalitet, og UV-lyssikring.


Skremt over utviklingen

Lørdag 28. september i år stoppet politiet en større hvit bil med falske skilter. Bilen var norsk, men var påsatt skilter fra Litauen.

Sjåføren, som var fra Litauen, hadde heller ikke ekte førerkort.

I en fersk dom fra Bergen tingrett er en mann (22) dømt for misbruk av falskt førerkort. Mannen brukte kortet til å legitimere seg, og til å leie hotellrom.

Salbu synes utviklingen er skremmende:

– Det er rett og slett livsfarlig. De har et stort ansvar når de kjører et tungt vogntog. At de aldri har vært innom en kjøreskole og fått nødvendig opplæring, er helt uholdbart.

Vanskelig å avsløre

Han sier politiet har kurset sine ansatte i hvordan de skal oppdage dette, men sier falske førerbevis likevel er vanskelig å avdekke.

– Forfalskninger er vanskelig å oppdage. De er ofte av svært god kvalitet, og er omtrent identiske med et originalt førerkort. Dersom det er mørkt ute, vil vi ha problemer med å oppdage en forfalskning, sier han.

Dersom politiet stopper en person med et norsk førerkort, vil de på en-to-tre få opp data i Autosys-registeret. Like lett går det ikke å sjekke opp et utenlandsk førerkort.

Krever skarpt lys

– Arbeidet er mer omstendig, og vi må søke i ulike registre. Et skarpt UV-lys vil lettere kunne avsløre et falskt sertifikat.

En del av de falske førerbevisene politiet i Hordaland har beslaglagt, er tatt i forbindelse med trafikale forhold eller utlendingskontroll.

En del tar også med et uekte EU-førerkort til trafikkstasjonen til veivesenet og forsøker å bytte til seg et gyldig norsk førerkort.

– Dersom de får det til, er det gjort, sier seksjonslederen.

Jan Edvard Isachsen, leder for Førerkortkontoret i Vegdirektoratet sier til BA at det årlig forsøkes byttet inn cirka 50 falske førerkort hos Statens vegvesen .

– Dette er nok bare toppen av isfjellet. De falske førerkortene er ofte av svært god kvalitet, og ser helt ekte ut, sier Isaksen til BA.

Han mener det er mange med falsk førerkort som aldri avsløres.

– Dersom de ikke bytter inn det falske førerkortet og bare fortsetter å kjøre, er det vanskelig å oppdage for norske myndigheter hvis de ikke blir tatt i kontroll langs vegen, sier Isachsen.

Du kan lese mer om bil og trafikk på ba.no - her:

LES OGSÅ: Skulle til Afrika med lastebil på lastebil, på lastebi ....