Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av elbiler i Norge har eksplodert i 2013 – og alt tyder på at dette kommer til å fortsette i årene som kommer.

Nå ruller nemlig en rekke nye modeller inn på markedet. Her snakker vi ikke bare om personbiler – flere elektriske varebiler er på gang. Og allerede i desember er det klart for norsk lansering av denne: Citroën Berlingo Electric.

Plass til tre

Bilen ble presentert under et pressearrangement i Oslo denne uken. Citroën har fra før den lille elbilen C-Zero, den er identisk med den tidligere storselgeren Mitsubishi i-MiEV.

Nå har de tatt elmotoren fra denne modellen og puttet den inn i den langt større Berlingo. Og vips har de en elektrisk varebil med plass til tre – og et varerom på inntil 3,7 kubikkmeter.

LES OGSÅ: Her er det plass til 270 fotballer

Hvis man ikke kjører de største distansene og samtidig har mulighet til å lade relativt ofte - da kan elektriske varebiler absolutt gi mening. I alle fall i de største byene.

Topp 10: De beste varebilene

700 kilo nyttelast

Varerommet er nøyaktig like stort som på utgavene med bensin- eller dieselmotor. Denne plassen brukes altså ikke til batteriene – det har Citroën klart ved å plassere batteripakken under selve bilen.

De driver en motor på 67 hestekrefter, nyttelasten er for øvrig på 700 kilo.


Kan hurtiglades

Rekkevidde er naturligvis svært viktig på en bil som denne. Berlingo Electric er oppgitt til å kunne gå maks 170 kilometer mellom hver lading.

Viktig er det også at den kan hurtliglades. Her tar det 30 minutter å lade batteripakken opp til 80 prosent av maks effekt.

– Ja – elbiler er skattelette for de rike

Spare penger

Citroën fremhever lave driftskostnader som et viktig punkt for potensielle kunder.

En ting er at utgiftene per kilometer blir lave. Brukere som passerer gjennom bomringer ofte, kan også spare betydelige beløp på dette, her går elbilene som kjent gratis gjennom. De slipper også bompenger i tunneler – og kjører gratis på ferger.

Bilen lanseres altså i Norge i desember og startprisen er på 240.000 kroner.

En annen elektrisk varebil – og den er liten!

Citroën lanserer straks en helt ny varebil på det norske markedet - Berlingo med elektrisk drivlinje.

LES OGSÅ: Teslas superbil blir forsinket




LES OGSÅ: Slik endte elbil-testen