SUV eller stasjonsvogn – dette bør du vite før du kjøper

Her kan det nemlig være store forskjeller.

Volvo XC60 og XC70
Volvo XC60 og XC70

SUV har blitt den nye folkebilen i Norge – og har også blitt den nye statusbilen for mange.

Den høyreiste biltypen – gjerne med 4x4 – har truffet midt i folkesjela.

Resultatet er at svært mange heller går for SUV, enn mer tradisjonelle biltyper som sedan og stasjonsvogn.

Se opp for

Men hva er verdt å tenke på før du kjøper en SUV? Brooms bilekspert Benny Christensen får svært mange spørsmål rundt bilvalg til sin "Spør Benny"-spalte her på broom.no.

En av gjengangerne er nettopp dette med SUV eller stasjonsvogn som familiebil. Og her er det flere ting man bør sette seg inn i før kjøp.

SUV med lite problemer - dette er de 10 beste

Overvurderer plassen

– Det viktigste rent praktisk sett er faktisk plassen. Mitt inntrykk er at mange bilkjøpere overvurderer hva man får av plass i det vi kan kalle en "vanlig" SUV. Da tenker jeg en relativt kompakt bil, med nypris mellom 400.000 og 500.000 kroner.

– De fleste stasjonsvognene i samme prisklasse har nemlig større bagasjerom, ofte mye større. Og det kan jo være en litt kjedelig oppdagelse å gjøre som nybakt SUV-eiere – at bilen rett og slett blir for trang i mange sammenhenger, sier Benny.

LES OGSÅ: - Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Vinterføre

En annen ting man skal være klar over, er at SUV-ene har høyere tyngdepunkt og dermed oppfører seg litt annerledes på veien enn de fleste stasjonsvognene. Dette merkes særlig i svinger.

På vinterføre er det mange SUV-eiere som har fått seg negative overraskelser, da gjerne gjennom kombinasjonen vekt og tyngdepunkt. Firehjulstrekk kan også kamuflere dårlige kjøreforhold ganske godt – til det plutselig er for sent.

Konger på veien

– Dette med å føle at man har kontroll over bilen sin, er naturligvis viktig. Her er det dessverre en del SUV-eiere som nok kjører med litt for små marginer. De blir litt "konger på veien". Men det hjelper nå engang ikke så mye om man kommer opp og fram – hvis man ikke klarer å bremse opp i nedoverbakker.

– SUV-ene er overrepresentert når det gjelder å havne i grøfta på vinterstid. Men dette handler naturligvis om førerfeil og igjen dette med marginer, fastslår Benny.

LES OGSÅ: SUV-ene kjører mye oftere av veien

Gode argumenter

I praksis koster det gjerne også litt mer å holde en SUV, kontra en stasjonsvogn. Større og høyere bil betyr mer vekt og større luftmotstand – som igjen betyr høyere drivstofforbruk.

Dekk kan også koste en god del mer på en SUV, særlig på de større utgavene.

Men hva taler så for å velge SUV kontra stasjonsvogn? Benny har flere gode argumenter der også:

Større lass

– Ja visst! Man sitter høyt og får veldig god oversikt over trafikken rundt seg. De fleste SUV-ene har god fremkommelighet. De har også litt ekstra bakkeklaring, det kan være gull verdt både i byen og den siste biten fram til hytta. Du kommer over brøytekanter og kommer fram i dypere snø enn det "vanlige" biler klarer.

– På grunn av tyngden kan man gjerne også trekke større lass. Det kan komme godt med, enten det er snakk om campingvogn, hestehenger eller båt, sier Benny.

Orden i sysakene? Sjekk denne!


Attraktive bruktbiler

– Til slutt vil jeg gjerne trekke fram dette med annenhåndsverdi. Det varierer naturligvis også mye mellom de ulike merkene og modellene, men blant bilene som taper seg aller minst, finner vi alltid flere SUV-er.

– Dette er nemlig svært attraktive bruktbiler, noe som gjør at både er lett å selge dem videre og at verditapet blir lavt. Her gjelder det bare å sette seg litt inn i markedet før man kjøper, både på modeller og hva slags motorisering og utstyr det er smart å velge. Legger man ned litt innsats i forkant av kjøpet her, kan det ha veldig mye å si for totalregnskapet i bilholdet.

LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst i verdi

Aller størst bagasjerom? Da er det stasjonsvogn som gjelder - se bare hvor rommelig det er i stasjonsvognutgaven av Mercedes E-klasse.
Aller størst bagasjerom? Da er det stasjonsvogn som gjelder - se bare hvor rommelig det er i stasjonsvognutgaven av Mercedes E-klasse.


LES OGSÅ: Eldre XC kan være et bruktbilkupp