Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er som kjent ikke lett å spå om framtiden – heller ikke når du er bilprodusent og du skal tro og mene noe om hva kundene kommer til å ønske seg noen år fram i tid.

Men akkurat den jobben er utrolig viktig.

Det tar tid å utvikle bilmodeller. Og hvis man bommer på dette, går det rett ut over både salg og bunnlinje.

Ble ikke erstattet

Honda var usedvanlig tidlig ute med folkelige kompakt-SUVer. Med første generasjon CR-V tok de innersvingen på nesten samtlige konkurrenter.

De var også kjappe med å følge den opp med lillebror HR-V. Begge solgte godt – og CR-V har fortsatt som en bestselger gjennom flere generasjoner.

Av en eller annen merkelig grunn ble imidlertid ikke HR-V erstattet. Der ble det med en generasjon, før bilen stille og forsiktig kjørte ut av markedet for siste gang i 2006. Det er lett å tolke det som at Honda hadde mistet litt troen på dette segmentet, der tok de imidlertid grundig feil.

Denne Hondaen er biltyvenes favoritt:

Honda HR-V forsvant i 2006 og først nå kommer oppfølgeren som blir en etterlengtet bil i et tøft og voksende segment

Les mer om HR-V som bruktbil – klikk her:

Registrere fra sidelinjen

Markedet for kompakte SUV-er – eller crossovere om du vil – er nemlig noe av det som har økt mest de siste årene.

En rekke bilprodusenter har kommet med nye modeller som har blitt storselgere. Og Honda har måttet nøye seg med å registrere det hele fra sidelinjen, selv om de altså var en av pionerene opprinnelig.

Får nytt navn

Men nå skjer det endelig ting på denne fronten hos dem også. Vi har tidligere skrevet om Urban SUV Concept som har blitt vist på noen bilutstillinger.

Nå har bilen debutert hjemme i Japan, på Tokyo Motorshow. Nå har den også fått et offisielt navn, nemlig Vezel. Men ifølge Honda er det tvilsomt om det navnet følger bilen til Europa, da er det nok mer sannsynlig at de velger en bokstavkombinasjon på linje med CR-V.

Endelig har Honda klar en oppfølger til sin HR-V, Vezel er akkurat vist på bilutstillingen i Tokyo.

Les også: Vår store test av helt nye Honda CR-V her

Jazz-basert

Bilen er basert på Hondas supersmarte småbil Jazz, det bør love godt for både plass og fleksibilitet.

Designet er på ingen måte noen stor overraskelse, det eneste måtte være håndtakene til bakdørene som er plassert helt oppe i C-stolpen, det gjenstår å se om det blir endringer her før produksjonsklar modell.

Honda velger altså en litt mer forsiktig tilnærming til klassen enn for eksempel en rival som Nissan Juke. Der har Nissan dratt til mye mer – og laget en bil som virkelig skiller seg ut.

Hatt god tid

Blant øvrige rivaler finner vi biler som Opel Mokka, Mitsubishi ASX, Peugeot 2008, Renault Captur – og også kommende Ford Ecosport. Det mangler såvisst ikke på alternativer for de som har lyst på bil i denne klassen.

Nå er det altså sju år siden HR-V forlot oss. Nye Vezel (eller hva den nå skal hete), er neppe på plass før i 2015.

Det betyr altså ni år etter at den egentlig burde vært ute. Da har Honda i alle fall hatt god tid på seg for å lage en oppfølger som virkelig kan treffe markedet!

Honda Civic: Dette skal bli en kul stasjonsvogn

Vezel følger standarden i klassen med et kompakt og ganske butt design, her handler det om å utnytte plassen best mulig.

Dette er de aller beste brukt-SUV-ene: