Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av de første som tester nye BMW X5 her til lands   nå er han på tur til Beitostølen.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av de første som tester nye BMW X5 her til lands nå er han på tur til Beitostølen.

BMW X5 2014: Splitter nye X5 på plass i Norge

Vinterens heteste SUV – her er førsteinntrykket vårt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er liksom ikke en helt alminnelig lansering når BMW kommer med en ny generasjon X5.

For entusiastene er det en skikkelig begivenhet. Samtidig er dette for mange den ultimate "se og bli sett"-bilen.

Da forrige generasjon ble lansert, fikk de ivrigste sendt bilene sine med transportfly fra USA for å være de aller første i Norge med bilen. Dermed rakk de også å være før alle andre i hyttefeltet med splitter ny X5, sannsynligvis parkert godt synlig utenfor hytta.

Stille før stormen

Etter to suksessrike generasjoner, ruller BMW akkurat nå ut den tredje. De første bilene har kommet til Norge – og akkurat nå er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen til stede på den offisielle lanseringen som skjer på Beitostølen.

Med andre ord et sted der det etter hvert skal stå ganske mange X5-er utenfor de største hyttene. Akkurat nå er det imidlertid stille før stormen – men vi tipper en god bunke X5 gjør seg godt bemerket i fjellheimen.

00 BMW X5 2014 interiør brunt
00 BMW X5 2014 interiør brunt

LES OGSÅ: Brukt BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

Ikke sove i timen

– Ja, det skal jeg hilse og si! Det er nesten litt merkelig å sitte og kjøre i en kortesje av helt like og splitter nye biler. Har sett ganske mange rare ansiktsuttrykk hos folk i veikanten eller i møtende biler. Det er ikke voldsomme endringer i design fra forrige modell. Men X5 er absolutt en diger og ruvende bil i trafikken, forteller Vegard.

– Hvor ny føles den egentlig?

– Jeg vil at BMW tok et større sprang fra første til andre generasjon – enn de nå gjør fra andre til tredje. Det er nok også naturlig. Den forrige hadde vel egentlig ikke rukket å bli verken gammel eller umoderne – og holdt veldig bra følge med de fleste konkurrentene. Men konkurransen i denne klassen er beintøff. For bilprodusentene er dette et utstillingsvindu og viktige modeller for å få tak i de aller mest velstående kundene. Da nytter det ikke akkurat å sove i timen!

Og hvis du vil ha en X5 som skiller seg ut ...

381 hestekrefter

– Førsteinntrykket etter noen timer og mil, er at dette er umiskjennelig BMW. Det er lett å kjenne seg igjen for de som har forrige generasjon, det gjelder både design utvendig og innvendig – og kjøreegenskaper. Men samtidig har BMW løftet hele bilen flere hakk. En veldig bra bil har rett og slett blitt enda bedre!

– Så langt har jeg kjørt både 3.0D og M550D – sistnevnte har 381 hestekrefter! Likevel er jeg mest imponert over ytelsene og frasparket i 3.0D. Den har 258 hk – og det gir en svært god trykk. Men for all del: M550D er rå den, altså. Ikke minst lydbildet – her er det ikke mye som minner om dieselknatring. Skulle tro det var V8 ... Men med tanke på hvor mye krefter det er, hadde jeg kanskje forventet enda mer trøkk.

På hytta før du aner det

– Men hva med kjøreegenskapene, er de fortsatt klasseledende?

– Ja, jeg vil si det. Dette er typisk BMW, fullt fokus på at du som sjåfør skal ha best mulig kontakt med underlaget. Men samtidig er det jo en stor og tung bil, det lar seg ikke skjule. Med litt ekstra fart i svingene merkes både vekt og høyde, men som sagt: Det er jo ikke mulig å kamuflere størrelsen hundre prosent heller.

– Et av punktene der nye X5 har tatt et skikkelig skritt oppover, er på komfort. Den er merkbart bedre enn på forrige generasjon. Nydelig understell, gode seter, god støydemping, her er du oppe på hytta før du aner ordet av det!

LES OGSÅ: Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90

Vil kjøre selv

– BMW ruller naturligvis også ut en laaang smørbrødliste over utstyr. Blant annet kan du i praksis kombinere cruise control med et system som holder rede på veimerkingen.

– I teorien kan du slippe både gass, brems og ratt. Heldigvis er det en sensor som gir beskjed om den merker at du ikke holder i rattet. Men nå nærmer det seg veldig biler som kjører helt av seg selv! Noen har sikkert lyst på det, jeg mener nå at poenget med en bil som dette er at man skal kjøre den – og ha det moro bak rattet!

Ut i alpinløypa

– Men jeg vil tro at det koster?

– Jo, det gjør det, men samtidig har innstegsprisen på X5 faktisk gått ned med 100.000 kroner. Vi snakker i underkant av 800.000 kroner. Likevel er det klart at det fort blir dyrere, ja mye dyrere.

– BMW vet jo å ta seg godt betalt for utstyr som mange kunder mener de "må ha" på denne bilen. Det blir nok derfor fort en million før man er helt i mål. Mye penger – men da har man altså også en topp moderne luksus-SUV som i tillegg nyter godt av å ha nyhetens interesse. Akkurat det er nok viktig for mange av kjøperne, sier Vegard og legger til:

– Men nå må jeg nesten kjøre litt bil. Senere i dag skal vi ut i alpinløypa og få demonstrert det nye xdrive-systemet som visstnok er veldig bra. Ser ikke bort fra at det blir en liten rapport fra det – hvis jeg ikke kjører ut eller hekter noen porter!

LES OGSÅ: X5: Tre ting du ikke visste

Nei, dette er ikke noe vanlig syn ute i norsk trafikk, splitter nye BMW X5-er på rekke og rad!
Nei, dette er ikke noe vanlig syn ute i norsk trafikk, splitter nye BMW X5-er på rekke og rad!

SE VIDEO: Så tøff kan en "vanlig" SUV bli