Ford viser akkurat nå sin Edge som konseptmodell i Los Angeles. Til neste år er det klart for lansering i Europa.
Ford viser akkurat nå sin Edge som konseptmodell i Los Angeles. Til neste år er det klart for lansering i Europa.

Ford Edge: Nå skal de utfordre status-SUVene

Endelig får Ford en viktig toppmodell.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford har i mange år manglet en bil blant de større SUV-ene i Europa.

Noen spede forsøk på å hente over amerikanske modeller har gitt liten suksess – dermed har kompakte Kuga i praksis vært Fords eneste SUV i mange markeder.

Det har de nok tapt ganske mye på, både av salg og inntekter.

Ny strategi

Men snart er det klart for en stor og spennende nyhet. Da kommer nemlig nye Edge som akkurat har blitt vist i konseptform på bilutstillingen i Los Angeles.

Foreløpig kaller altså Ford den et konsept. Bilen skal være tilpasset det europeiske markedet, samtidig som den har mye til felles med modellen som selges i USA. Dette er et ledd i den nye strategien "One Ford" – der Ford i stadig større grad satser på bilmodeller som skal kunne selges over hele verden.

Vi har allerede kjørt det som blir neste Mondeo – les mer her:

Gode kjøreegenskaper

Edge er basert på plattformen til nye Mondeo, som i USA heter Fusion. Denne deler den blant annet også med andre generasjon S-Max.

I praksis får da Ford både familiebil, flerbruksbil og stor SUV på denne plattformen. Merkets fokus på gode kjøreegenskaper lover bra for Edges del også, det er grunn til å vente en SUV som skal være presis og morsom å kjøre.

Slik ser det ut inne i Edge-konseptet. Ford prioriterer ryddig design og eksklusive materialer i sine større modeller.

LES OGSÅ: – Hva er best på vinteren, bensin eller diesel?

Flaggskip

Størrelsesmessig skal Edge konkurrere med biler som Mercedes ML, Volkswagen Touareg og BMW X5. Men skal Ford få volum over salget, er det nok pent nødt til å legge seg en del under disse i pris.

I praksis blir Edge flaggskipet til Ford i Europa, sammen med den kommende Vignale-versjonen av Mondeo. Akkurat en slik bil har de savnet lenge – ikke minst fordi dette kan være en viktig imagebygger.

Viktig Ford er kraftig forsinket – les mer her:

Påkostede utgaver

Ford skal rulle ut en rekke nye sikkerhetssystemer i Edge. Blant disse er et system som både bremser opp foran – og om mulig styrer bilen unna – hindringer i veien.

De har også kommet svært langt med et system som gjør at bilen parkerer seg selv i trange luker, eller i garasjen. Det er ventet at en versjon av dette skal debutere på Edge.

Ford venter selv at de påkostede utgavene kommer til å stå for størstedelen av salget, her trekker de blant annet lærdom fra S-Max hvor 70 prosent av salget har vært av topputgaven Titanium.

Med Edge skal Ford forsøke å slå seg inn på markedet for store SUV-er i Europa.


Massivt inntrykk

Når Edge er på plass, har Ford tre biler i crossover/SUV-segmentet i Europa: Minstemann EcoSport, Kuga – og altså Edge.

Designmessig har Edge fått et tyngre og mer kantete preg enn Kuga. Særlig fronten gir et ganske massivt inntrykk, med en diger og fremtredende grill.

Ford gjør ikke noen forsøk på å skjule størrelsen og lover også at Edge skal ha klasseledende interiørplass.

Foreløpig vet ikke noe konkret om lanseringen i Norge eller resten av Europa, ut over at bilen skal være på plass i 2017.

KUGA-TEST: Noen måneder til – så er den borte


Edge bygger på samme plattform som kommende Ford Mondeo. Det betyr at Ford nå får både familiebil, flerbruksbil og SUV på denne plattformen.


LES OGSÅ: Ford-sjefene stoppet spennende coupe