Porsche går inn i et helt nytt segment når de nå lanserer sin første kompakte SUV, kalt Macan.

Målet er å appellere til både gamle Porsche-entusiaster – og de som vil ha en tøff familie-SUV og er villig til å bla opp en god del ekstra for å få Porsche.

Suksessen med storebror Cayenne har altså gitt blod på tann. Det er ventet at Macan blir Porsches mestselgende modell allerede fra neste år.

Akkurat avduket

Det har lenge vært kjent at de har jobbet med bilen og den siste tiden har vi også fått flere bildelekkasjer.

Natt til i dag, norsk tid, var det endelig klart for premieren. En helt umaskert Macan ble vist for første gang på bilutstillingen i Los Angeles som akkurat har åpnet.

Dermed har vi også en god indikator på hva Porsche ser på som et av de viktigste markedet for bilen.

Porsche til 200 000,-? Dette får du:

Ned med vekten

Og selv om den altså er lillebroren til Cayenne, snakker vi absolutt ikke noen småbil her. Macan er 4,69 meter lang, dermed plasserer den seg opp mot toppen i sin klasse. Dette er for eksempel sju centimeter lenger enn en konkurrent som Audi Q5.

Porsche har jobbet hardt for å få ned vekten. Macan S er for eksempel 200 kilo lettere enn Cayenne S, det bør også borge for svært gode kjøreegenskaper.


Denne interiørfargen blir nok mer populær i Los Angeles enn her hjemme i Norge. Men interiøret skal holde høy klasse, med eksklusiv materialkvalitet og sporty preg også her.



Porsche 944 – nå er denne veteran:

Beste kjøreegenskaper

Nettopp kjøreegenskaper er nemlig ekstra viktig for Porsche når de går inn i det klassen. Sammen med sporty og aggressivt design, er det blant de viktigste salgsargumentene for bilen.

Porsche-ingeniørene skal ha lagt ned svært mye jobb i understell og fjæring/demping. Målsettingen er å lage klassens beste kjøreegenskaper, Macan skal være morsom og involverende å kjøre.

TT Roadster: Dyr som ny – nå er den billig

Mest solgte bil

Alt tyder på at Macan kommer til å bli Porsches mest solgte bil. Men de nøyer seg ikke med det. Målsettingen er også å snu-opp ned på denne bilklassen – og stjele salg fra både dyre og rimeligere konkurrenter – sporty og mindre sporty biler.

Porsche mener nemlig at stadig flere kjøpere i denne klassen vil ha noe som skiller seg ut. Etter hvert som svært mange har "kjøpt seg opp" og gått for tradisjonell tysk premium i klassen, begynner BMW X3, Mercedes GLK og konsernets egen Audi Q5 å bli ganske dagligdagse biler.

Derfor mener de det vil være et sug etter en modell som legger seg over disse, skiller seg ut på både design, prestasjoner og merkevare. En bil som etter målsettingen skal være en kombinasjon av sportsbil og SUV.

Med Macan får Porsche Cayenne en lillebror - og en modell som virkelig skal ut og hente nye kunder.

Stor kjøpegruppe

I starten kommer Macan kun med V6-motorer, fra 2015 kommer det også firesylindret 2-liters motor med turbo.

Prismessig skal denne presses såpass mye ned at bilen blir tilgjengelig for en relativt stor kjøpegruppe. Men det skal også bli mulig å bruke veldig mye penger på en Macan, når man drar på med mye krefter og ikke minst mye utstyr.

Da vil den i praksis konkurrere mot biler som BMW X5 og Mercedes M-klasse, og naturligvis også Cayenne.

Heftige prestasjoner

Og noen sinke i trafikken blir du ikke, uansett hvilken motor du velger.

Minste bensinmotor i Macan S er en 3-liter på 340 hestekrefter. Den sender bilen fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder i kjappeste utgave. Blir det for tregt? Da velger du Turbo S, 3,6 liter, 400 hestekrefter og 0–100 km/t på 4,6 sekunder er tallene her.

Det går naturligvis ikke riktig så fort med dieselmotor, men også her mener Porsche alvor. 3-literen byr på 260 hestekrefter og kjappeste utgave akselererer fra 0 til 100 km/t på svært imponerende 6,1 sekunder.

Les vår test av Porsche Panamera her:

Porsche gikk inn i klassen for kompakte SUV-er da de lanserte Macan. Det er ventet at dette blir den suverene bestselgeren for merket.

LES OGSÅ: Denne Porschen er morsommere enn den ser ut til