MYE Å SPARE: Arne Nordbø sparer 150 kroner hver gang han kjører gjennom Finnfast-tunnelen i sin elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)
MYE Å SPARE: Arne Nordbø sparer 150 kroner hver gang han kjører gjennom Finnfast-tunnelen i sin elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)

Arne byttet til elbil - sparer 40.000 i året

Interessen for el-biler har for alvor skutt i været her i landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Marte Skodje, Anne Mone Nordahl og Lars Barth-Heyerdahl

Trafikken på Finnøy i Rogaland er nesten lydløs. På den lille øya utenfor Stavanger har drøyt tre prosent av alle innbyggere skaffet seg en elbil.

– Det er det økonomiske som er den åpenbare fordelen, sier Arne Nordbø.

Hovedårsaken for den store elbilinteressen er undervannstunellen Finnfast, som per i dag er Norges dyreste tunnel å kjøre gjennom. Prislappen for hver tunellpassering er 150 kroner. For elbilsjåfører er veien gratis.

IKKE BILLIG: Pendler du gjennom Finnfast-tunnelen, er det mye å spare på å kjøre elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)

– Hvor mye penger har du egentlig spart ved å kjøre elbil?

– Skal du pendle til Stavanger, så tror jeg at bare bomutgiftene beløper seg til 40.000 kroner, sier Nordbø.

Les også: Derfor kan elbil være en dårlig investering

Se reportasje øverst i artikkelen.

Ekstrem salgsøkning

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk viser at antallet elbiler har hatt en nærmest eksplosiv utvikling de siste årene. Fra snaue 3000 biler i 2009 er det nå nærmere 17.000 registrerte elbiler i Norge. Økningen er på formidable 497 prosent.

– Det er stor pågang og mye folk som kommer innom, sier Christoffer H. Rørtveit, salgsrådgiver hos Tesla Motors i Sandnes.

Interessen for elbil i Rogaland er så stor at nå åpner også Tesla butikk i Sandnes. I september ble Tesla Model S Norges mest solgte bil.Ventetiden for en ny bil er nesten et halvt år.

– Nå blir batteriene billigere og billigere, det kommer biler med bedre rekkevidde, og infrastrukturen har begynt å komme på plass, påpeker Rørtveit.

Fordelene med elbil i Norge er åpenbare. Man kan kjøre i kollektivfelt, man slipper å betale bompenger og parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser. Bilene er fritatt for engangsavgift og moms, og årsavgiften er lave 415 kroner.

I tillegg betaler skattebetalerne drivstoffet. Det er gratis å lade på de fleste offentlige ladestasjoner.

Ønsket utvikling

Samferdselseminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forstår godt at mange lar seg friste til å kjøre elektrisk.

– Det er politisk ønskelig at det skal være fordeler, nettopp for å få folk til å kjøpe elbil. Elbilen er et godt miljøtiltak i tettbygde strøk der du ellers har mye luftforurensing på begrensede områder. Samtidig må vi sikre at kollektivtrafikken kommer fram, sier Solvik-Olsen.

PARADOKS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser konflikten som kan oppstå mellom elbiler og kollektivtransport. (Foto: Lars Os/TV 2)

Myndighetene har lovet at fordelene skal bevares til 1. januar 2018 eller fram til 50.000 elbiler er solgt. Etter det er det mer usikkert hva som skjer.

– Når du ser på trafikken inn til Oslo hver morgen, så er det allerede en veldig stor tetthet av elbiler. Det vil bli problemer i trafikken hvis man ikke gjør noe med veisystemet i tillegg.

Samferdselsministerens svar er både å bygge bedre veier og å bygge ut kollektivtilbudet samtidig.

– Vi vet at hvis folk kjøper elbil, så vil ingen av de reise kollektivt så lenge de har alle fordelene. Så sånn sett slår virkemidlene hverandre i hjel. Det er et av paradoksene vi må håndtere, sier Solvik-Olsen.

Tabellen viser økningen i antall registrerte elbiler per fylke. For landet under ett er økningen i tidsrommet på 497 prosent.

Fylke

31.10.2013

31.12.2009

Økning

Økning i prosent

Nordland

204

10

194

1940

Nord-Trøndelag

179

10

169

1690

Møre og Romsdal

516

36

480

1333

Oppland

85

7

78

1114

Finnmark

24

2

22

1100

Vestfold

505

43

462

1074

Sør-Trøndelag

1298

134

1164

869

Hedmark

103

11

92

836

Rogaland

1423

163

1260

773

Østfold

329

40

289

723

Aust-Agder

203

25

178

712

Telemark

123

16

107

669

Buskerud

884

121

763

631

Hordaland

2178

305

1873

614

Sogn og Fjordane

49

7

42

600

Vest-Agder

568

82

486

593

Oslo

3437

754

2683

356

Akershus

4271

966

3305

342

Troms

112

31

81

261