MYE Å SPARE: Arne Nordbø sparer 150 kroner hver gang han kjører gjennom Finnfast tunnelen i sin elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)
MYE Å SPARE: Arne Nordbø sparer 150 kroner hver gang han kjører gjennom Finnfast tunnelen i sin elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)

Arne byttet til elbil - sparer 40.000 i året

Interessen for el-biler har for alvor skutt i været her i landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Marte Skodje, Anne Mone Nordahl og Lars Barth-Heyerdahl

Trafikken på Finnøy i Rogaland er nesten lydløs. På den lille øya utenfor Stavanger har drøyt tre prosent av alle innbyggere skaffet seg en elbil.

– Det er det økonomiske som er den åpenbare fordelen, sier Arne Nordbø.

Hovedårsaken for den store elbilinteressen er undervannstunellen Finnfast, som per i dag er Norges dyreste tunnel å kjøre gjennom. Prislappen for hver tunellpassering er 150 kroner. For elbilsjåfører er veien gratis.

IKKE BILLIG: Pendler du gjennom Finnfast-tunnelen, er det mye å spare på å kjøre elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)
IKKE BILLIG: Pendler du gjennom Finnfast-tunnelen, er det mye å spare på å kjøre elbil. (Foto: Steinar Myhre/TV 2)

– Hvor mye penger har du egentlig spart ved å kjøre elbil?

– Skal du pendle til Stavanger, så tror jeg at bare bomutgiftene beløper seg til 40.000 kroner, sier Nordbø.

Les også: Derfor kan elbil være en dårlig investering

Se reportasje øverst i artikkelen.

Ekstrem salgsøkning

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk viser at antallet elbiler har hatt en nærmest eksplosiv utvikling de siste årene. Fra snaue 3000 biler i 2009 er det nå nærmere 17.000 registrerte elbiler i Norge. Økningen er på formidable 497 prosent.

– Det er stor pågang og mye folk som kommer innom, sier Christoffer H. Rørtveit, salgsrådgiver hos Tesla Motors i Sandnes.

Interessen for elbil i Rogaland er så stor at nå åpner også Tesla butikk i Sandnes. I september ble Tesla Model S Norges mest solgte bil.Ventetiden for en ny bil er nesten et halvt år.

– Nå blir batteriene billigere og billigere, det kommer biler med bedre rekkevidde, og infrastrukturen har begynt å komme på plass, påpeker Rørtveit.

Fordelene med elbil i Norge er åpenbare. Man kan kjøre i kollektivfelt, man slipper å betale bompenger og parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser. Bilene er fritatt for engangsavgift og moms, og årsavgiften er lave 415 kroner.

I tillegg betaler skattebetalerne drivstoffet. Det er gratis å lade på de fleste offentlige ladestasjoner.

Ønsket utvikling

Samferdselseminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forstår godt at mange lar seg friste til å kjøre elektrisk.

– Det er politisk ønskelig at det skal være fordeler, nettopp for å få folk til å kjøpe elbil. Elbilen er et godt miljøtiltak i tettbygde strøk der du ellers har mye luftforurensing på begrensede områder. Samtidig må vi sikre at kollektivtrafikken kommer fram, sier Solvik-Olsen.

PARADOKS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser konflikten som kan oppstå mellom elbiler og kollektivtransport. (Foto: Lars Os/TV 2)
PARADOKS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser konflikten som kan oppstå mellom elbiler og kollektivtransport. (Foto: Lars Os/TV 2)

Myndighetene har lovet at fordelene skal bevares til 1. januar 2018 eller fram til 50.000 elbiler er solgt. Etter det er det mer usikkert hva som skjer.

– Når du ser på trafikken inn til Oslo hver morgen, så er det allerede en veldig stor tetthet av elbiler. Det vil bli problemer i trafikken hvis man ikke gjør noe med veisystemet i tillegg.

Samferdselsministerens svar er både å bygge bedre veier og å bygge ut kollektivtilbudet samtidig.

– Vi vet at hvis folk kjøper elbil, så vil ingen av de reise kollektivt så lenge de har alle fordelene. Så sånn sett slår virkemidlene hverandre i hjel. Det er et av paradoksene vi må håndtere, sier Solvik-Olsen.

Tabellen viser økningen i antall registrerte elbiler per fylke. For landet under ett er økningen i tidsrommet på 497 prosent.

Fylke 31.10.2013 31.12.2009 Økning Økning i prosent
Nordland 204 10 194 1940
Nord-Trøndelag 179 10 169 1690
Møre og Romsdal 516 36 480 1333
Oppland 85 7 78 1114
Finnmark 24 2 22 1100
Vestfold 505 43 462 1074
Sør-Trøndelag 1298 134 1164 869
Hedmark 103 11 92 836
Rogaland 1423 163 1260 773
Østfold 329 40 289 723
Aust-Agder 203 25 178 712
Telemark 123 16 107 669
Buskerud 884 121 763 631
Hordaland 2178 305 1873 614
Sogn og Fjordane 49 7 42 600
Vest-Agder 568 82 486 593
Oslo 3437 754 2683 356
Akershus 4271 966 3305 342
Troms 112 31 81 261