Den ser ganske diskret ut ¿ men Audis nye S3 har 300 hestekrefter under panseret og kjører fra det meste.
Den ser ganske diskret ut ¿ men Audis nye S3 har 300 hestekrefter under panseret og kjører fra det meste.

Denne skal bare ti nordmenn kjøpe

Les hvorfor ny Audi ikke er noe for hvem som helst.

Den ser ganske så diskret ut – og hvis du ikke har litt greie på Audi, vil du neppe gjette at det kompakte sedanen i praksis er en sportsbil i forkledning.

Nye Audi S3 Sportsedan er imidlertid alt annet enn diskret når du tråkker gassen i bånn. Her er det kjempekrefter!

Solid pris

Broom-redaktør Knut Skogstad er akkurat nå på den franske Rivieraen, hvor Audi gjennomfører Europa-lansering av sitt nye råskinn.

Og her er det ikke bare motoren som er stor – prisen blir også solid når bilen kommer til Norge i mars neste år.

Audi A3 cabriolet: Ny og toppløs fra Audi


Ekstra designtrøkk

Også innvendig er det diskret ¿ og nesten minimalistisk enkelt. Her er det først og fremst fokus på krefter og kjøreegenskaper.
Også innvendig er det diskret ¿ og nesten minimalistisk enkelt. Her er det først og fremst fokus på krefter og kjøreegenskaper.

Dette er Audien som aldri kom i produksjon:

– Ja, her går avgiftskalkulatoren varm. S3 har nemlig en 2-liters bensinmotor på 300 hestekrefter under panseret. Importøren anslår at prisen vil starte på rundt 750.000 kroner, da har den quattro firehjulstrekk og manuell girkasse.

Med S-Tronic automat blir prisen 15.000 kroner høyere. Og dette er altså før eventuelt ekstrautstyr. Endelig prislapp blir derfor fort en god del høyere, forteller Knut.

Audi har gitt bilen litt ekstra designtrøkk i forhold til standard A3 sedan. Her er det egen grill og støtfangere, store luftinntak, spoiler på bagasjelokket og fire eksosrør i diffusoren bak. Men totalinntrykket er likevel ganske avdempet.

Audi S3: Pass opp – denne biter fra seg

– Ikke noe vanlig syn

– Ja, i alle fall så lenge du velger en litt diskret farge, da vil naboen neppe ane hva du har brukt på bil – og hva som bor under panseret her. Og du kan glede deg over å eie et råskinn som absolutt leverer varene. For eksempel går 0–100 km/t unna på 4,9 sekunder. Det er fort, sier Knut – og legger til at dette neppe blir noe vanlig syn på norske veier:

– Nei, informasjonssjef Marius Tegneby hos den norske importøren anslår at de kommer til å selge maks ti eksemplarer av denne bilen i Norge neste år.

Kundegruppen er folk som er godt kjent med produktet. De har kanskje en større Audi i dag, og kan tenke seg en litt mindre og kompakt bil – uten at det går ut over ytelser og prestasjoner. Og det kan vi trygt fastslå at de får her!

Les også: Audi – Fra raring til luksusbil