Range Rover illustrasjon
Range Rover illustrasjon

Range Rover Supercharged: Nå er den på billigsalg

Her snakker vi luksus – og superkrefter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bruktmarkedet er beintøft om dagen – det ligger faktisk over 64.000 biler til salgs bare på finn.no akkurat nå. Det betyr at det er lett å druke i mengden.

Ekstra ille er det nok for de bilene som er begynt å bli noen år, men som likevel koster ganske mye penger.

Et av luksusmerkene med høyt verditap er Range Rover - og her har vi kommet over et veldig godt eksempel på det. 2006-modellen Vogue Supercharged lå nylig ute til 649.000 kroner. Et ganske heftig verditap etter 123.000 kilometer.

Men nylig ble den satt ned 50.000 kroner til – og koster nå 1,6 millioner mindre enn den gjorde ny!

Dette kaller vi bakseteluksus

Utstyrsbombe


Range Rover er noe av det aller mest luksuriøse du kan kjøpe deg. Og Vogue-modellene har i tillegg ekstrautstyr i lange baner. For eksempel er det her varme i rattet, webasto, TV/DVD i nakkestøttene, ryggekamera, komfortseter og en masse annet snadder.

Det er vanskelig å forlange så mye mer, uten å framstå som usjarmerende bortskjemt

Range Rover annonse

Klikk her for å se hele annonsen

Kjapp

Men det er ikke alt, for i denne bilen har du også en motor som gir skikkelig kraftoverskudd. Supercharged-navnet avslører nemlig at det sitter en 4,2-liters V8-motor med kompressor mellom forskjermene.

Resultatet er at du har knappe 400 hestekrefter til rådighet. Nok til å gi friske ytelser, selv på en gigantisk SUV på 2,5 tonn!

0–100 km/t fikser den på bare 7,1 sekunder.

Les vår test av Range Rover-rivalen Mercedes GL her:

Ikke heeeelt grønn

Hvis du skulle prøve ut akselerasjonen, må du også være forberedt på at en annen måler vil flytte seg ganske raskt. Ikke bare speedometeret. Vi tenker på tankmåleren.

Range Rover av denne typen er knappest en "grønn" bil, for å si det slik.

Bentley er klare – skal bygge verdens dyreste SUV

Forbruket

Forbruket, snakker en gjerne ikke høyt om i sosial tilstemninger, men er på 1,6 l/mil ved blandet kjøring. Bruker du den til og fra butikken, postkassen og naboen, så må du regne med godt over 2 liter på mila ...

Like greit at tanken rommer voksne 105 liter da.

CO2-utslippet kunne omtrent vært målt i kilo i stedet for gram. 376 g/km er like mye som FIRE Peugeot 308 med dieselmotor slipper ut.

Vinneren av påskerennet – les testen vår av nye Range Rover her

Range Rover annonse II

NAF-test – og det trengs

Bilen vi har funnet kommer med NAF-test, komplett servicehete og nylig utført service. Det er viktig på en slik bil. Ikke minst siden kostnader i forbindelse med service og reparasjoner lett kan bli astronomiske på disse.

Vi kan vel heller ikke legge skjul på at dette ikke akkurat er det mest driftssikre du kan investere i.

Les om flere brukte Range Rover modellene her:

Enten eller-forhold

Men hvis du trenger en bil som kjører deg lenger enn det aller, aller meste på markedet, som er sikker som et bankhvelv, har masse plass, ekstrem komfort, overdådig luksus og overskudd av krefter – ja, så er det vanskelig å få tilsvarende til denne prisen.

Range Rover er nok en bil som er litt "enten-eller" – enten elsker du det ruvende og boksete designet, eller så hater du både det og utslippene som følger med ...

Men mye bil for pengene på bruktmarkedet - det er den virkelig!

Ny vri – han kjører bilen fra baksetet!