Audi MTM RS6 R: Du bør ikke tulle med denne ...

Familiebil som kan skremme superbiler.

Hvis du skulle oppleve å få en slik bil foran deg på veien, så kan være en Audi MTM RS6 R. Mange bokstaver   som i korthet betyr at du ikke bør forsøke å by den opp til dans ...
Hvis du skulle oppleve å få en slik bil foran deg på veien, så kan være en Audi MTM RS6 R. Mange bokstaver som i korthet betyr at du ikke bør forsøke å by den opp til dans ...

Undertegnede har selv fått teste hva en Audi RS6 er god for på tyske motorveier. 300 km/t er en hastighet som svært få stasjonsvogner kan prestere. Men RS6 gjør det, sågar uten å virke spesielt brydd med det hele. Det er en helt spesiell opplevelse.

En skulle jo tro at 560 hk og 0–100 km/t på 3,9 sekunder burde være nok. Men det tyske, Wettstetten-baserte tuningselskapet MTM er ikke enig i det.

Møt MTM Audi RS6 R – med krefter som en vulkan!

Han feiret 17. mai med 560 hestekrefter

Over 700 hk

MTM har lang erfaring med å tune Audi – og vet hva de driver med. Så da de løftet panseret og begynte å romstere i motorrommet som inneholder en 4-liters V8-motor, var det lite som ble overlatt til tilfeldighetene.

Egentlig rotet de ikke så alvorlig mye rundt nedi der heller. Mye ble gjort gjennom software-oppgradering og en nytt eksosanlegg.

Og resultatet: Småsyke 722 hestekrefter og 850 newtonmeter!

Audi A6 MTM
Audi A6 MTM

Slik kutter du bilkostnadene

Kvalmende toppfart

Slike utbedringer gjør også noe med ytelsene. For eksempel gidder den ikke å kaste bort mer enn 3,3 sekunder til 100 km/t. Det er ubegripelig raskt!

Og her butter det ikke før du vipper den opp i lett kvalmende 340 km/t.

Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

Audi A6 MTM hovedbilde
Audi A6 MTM hovedbilde

Og prisen ...

Utenpå er det vanskelig å se at dette er noe annet enn en ganske vanlig RS6 – som i seg selv er helt uvanlig, i alle fall her i Norge. Men MTM tilbyr egne 20" felger, diskret MTM-logo bak og Brembo-bremser.

Prisen? Jo, her slipper du unna med 13.750 Euro – som tilsvarer 113,437 kroner akkurat nå. I tillegg til prisen på bilen da, selvsagt. I Norge er den satt til FRA 1,8 millioner kroner.

Ja, og hvis den skal være lovlig, blir det jo også noen ekstra avgifter på den nye effekten. Koster å være kar ...

Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie