Registerreim: Pass på – denne må byttes i tide

Hvis ikke kan det bli dyrt. Fryktelig dyrt ...

Om reima blir gammel og sprø så kan de små taggene løsne. Da kan det bli veldig dyrt. Illustrasjonsbilde.
Om reima blir gammel og sprø så kan de små taggene løsne. Da kan det bli veldig dyrt. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Hva er rett når det gjelder skifte av registerreim på biler? Det snakkes om kilometer i instruksjonsboken, men ikke noe om år. Flere mener at 7 år er tid for skifte - uansett kilometerstand.

Min bil er 7 år, men kun kjørt 34.000 kilometer. Hva skal jeg gjøre?

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Heisann!

Dette er tydeligvis et tilbakevendende tema. Jeg har nemlig svart på dette flere ganger tidligere, men nå er det jo slik at en god ting ikke kan sies for ofte – så vi tar det gjerne en gang til!

Som du kanskje vet, er en registerreim laget av gummi. Gummi er ferskvare, enten det er snakk om bildekk eller registerreim.

Om den blir gammel, sprø og hard, kan de små tennene / taggene løsne – eller reima kan rett og slett ryke. Da blir det fort veldig dyrt, dessverre.

Dette vil du ikke oppleve. Illustrasjonsbilde.
Dette vil du ikke oppleve. Illustrasjonsbilde.

Vær nøye

Derfor bør man være nøye med at denne blir skiftet på de oppgitte intervallene, enten det er snakk om tid eller kjørte kilometer.

Det er alltid det som kommer først som avgjør når den skal byttes.

Er intervallet fire år/80.000 km, så skal den bytte etter fire år, selv om bilen ikke har kjørt i nærheten av 80.000 km. På samme måte skal den byttes om bilen kjøres 80.000 kilometer på to år.

Det er naturligvis ingen garanti for at den ryker om du ikke gjør det. Men hvis den skulle gjøre det, så kan den lage skikkelig mye ugang i en motor med stempler og ventiler som kolliderer etc. Regningen kan bli på mange titusener ...

Jeg mener derfor at det er smart å være litt føre var her. Ikke for å skremme noen, men jeg vet også om flere tilfeller hvor den har røket før intervallet også ...

En registerreim er ikke bare en reim, ofte så baller det på seg med saker og ting som er kjekt å skifte i samme slengen... Illustrasjonsbilde.
En registerreim er ikke bare en reim, ofte så baller det på seg med saker og ting som er kjekt å skifte i samme slengen... Illustrasjonsbilde.

Kjede er tryggere

Ofte "baller" det litt på seg også - med ny strammer og nye løpehjul. Mange velger også å skifte vannpumpa i samme slengen – når man først er bak der og roter.

Ofte krones det hele med nye reimer til servo, aircondition osv.

Flere merkeverksteder gjør dette for å sikre seg mot reklamasjoner og eventuelle klager i etterkant. Men det er naturligvis du som kunde som må betale.

Slik sett har de som kjører bil med registerkjede et litt enklere liv. Det skal (i alle fall i teorien ...) vare ut bilens levetid.

Skifte eksosanlegg: Slik gjør du det selv

Del med Facebook-vennene dine


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: