Nå ser vi at satsningen på elbil fortsetter også etter regjeringsskiftet. Dette er helt nødvendig både for å nå målene i klimaforliket og at norske forbrukere kan ha forutsigbarhet i sine investeringer, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF. (Foto: NAF)
Nå ser vi at satsningen på elbil fortsetter også etter regjeringsskiftet. Dette er helt nødvendig både for å nå målene i klimaforliket og at norske forbrukere kan ha forutsigbarhet i sine investeringer, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF. (Foto: NAF)

Budsjettforliket redder elbil-satsingen

Gode nyheter for alle norske elbileiere.

I utkastet til sitt første statsbudsjett gikk regjeringen Solberg inn for å kutte i den norske elbilsatsingen.

Tilskuddet til miljøvennlig transport, gjennom det såkalte Transnova-prosjektet, var kraftig redusert.

De gikk inn for 20 millioner mindre enn det første forslaget, som var 69,6 millioner kroner.

I praksis betød 2014-budsjettet en halvering av årets Transnova-midler.

- Katastrofe

Dette skapte sterke reaksjoner, blant annet var Norsk Elbilforening tidlig ute og hevdet at den nye Høyre-Frp-regjeringen kom med elendige elbilnyheter i sitt første statsbudsjett.

– Dette er mildt sagt katastrofe, uttalte generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

LES OGSÅ: Det viktigste er å slippe bompenger

Også momsfritak

Men nå er det klart at budsjettforliket på Stortinget snur opp-ned på dette.

Regjeringspartiene og Krf/Venstre har blitt enige om å i stedet øke støtten til Transnova.

I tillegg har KrF og Venstre presset fram et momsfritak på elbiler og elbil-batterier.

Tesla Model S.
Tesla Model S.

LES OGSÅ: - Bare tull at Staten sponser Tesla-kjøperne

Gode nyheter for elbileierne

– Til sammen er dette svært viktige klimatiltak og gode nyheter til elbileiere, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

– Mange av NAFs medlemmer er elbileiere og flere ønsker å bli det. Nå ser vi at satsningen på elbil fortsetter også etter regjeringsskiftet. Dette er helt nødvendig både for å nå målene i klimaforliket og at norske forbrukere kan ha forutsigbarhet i sine investeringer, sier Sagedal i en pressemelding.

Mange fordeler

Klimaforliket gjelder i første omgang ut 2017 - eller til det er 50.000 elbiler på norske veier. Poenget med dette politiske forliket er å gi stabile rammer, både for bilbransjen og forbrukerne.

Dette sikrer elbilene goder som avgiftsfritak, elbilene har verken moms eller engangsavgift. De kan også kjøres i kollektivfeltene. Det er gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, riksveifergene er gratis og de slipper også å betale for bompasseringer.

Dessuten blir driftskostnadene langt lavere enn for biler som bruker bensin eller diesel.

Derfor kan vi få et prisras på elbil i Norge

Bare sett begynnelsen

Norge er i dag det landet i verden med flest elbiler i forhold til befolkningen totalt.

Særlig i 2013 har salget av nye elbiler tatt helt av. I september toppet super-elbilen Tesla Model S registreringsstatistikken for nye biler her til lands. Og i oktober gikk en annen elbil helt til topps, nemlig Nissan Leaf.

Samtidig får kundene stadig mer å velge mellom. Blant nykommerne i høst er spennende biler som BMW i3, Volkswagen e-up! og Ford Focus Electric. Mye tyder derfor på at vi bare har sett begynnelsen på dette i Norge,

e-up! Dette kommer til å bli en norsk suksess