Denne taxien er en av hovedstadens mest ettertraktede. Eier og sjåfør, Trond Gustav Sømme har rukket å kjøre bilen over 7.000 kilometer   og forteller at han utelukkende har hatt positive kunder.
Denne taxien er en av hovedstadens mest ettertraktede. Eier og sjåfør, Trond Gustav Sømme har rukket å kjøre bilen over 7.000 kilometer og forteller at han utelukkende har hatt positive kunder.

Tesla Taxi: Når kundene vil imponere daten – da ringer de Trond

Han har en av Norges- og trolig verdens- første Tesla-taxier.

Taxieier Trond Gustav Sømme går opp sporene. Han er den første som har gått til anskaffelse av superelbilen Tesla Model S som taxi. Det gjorde han for to måneder siden – og den har siden rukket å rulle 7.000 kilometer.

Om to uker skal han dele sine erfaringer med en stor gruppe av sine kolleger – og det er mange argumenter som taler for at det skal bli flere Model S-er med taxiskilt på taket.

Men det finnes en også utfordring som Sømme håper det kommer en løsning på.

Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt

7.000 kilometer

Bilen til Trond er for øvrig topputgaven, Signature Performance, med over 400 hestekrefter, rekkevidde på opptil 500 kilometer og "alt" utstyr.

– Ja, det eneste jeg mangler Plus-pakken. Den valgte jeg ikke, sier han.

- Kvaliteten på Tesla Model S kommer til å bli helt avgjørende

Sparer mye penger

Erfaringene med bilen så langt beskrives som svært positive. Sømme utdyper:

– Den er herlig å kjøre, rask, stille, komfortabel, romslig og naturligvis miljøvennlig. I tillegg sparer jeg mye penger på drivstoff, bompasseringer, parkering og annet. Jeg har kommet fram til at det vil beløpe seg til rundt 100.000 kroner i året på diverse avgifter, forteller han.

Nå får bestselgeren tøff konkurranse

Ville imponere dama

Det er ikke akkurat vanskelig å skaffe kunder til den miljøvennlige og lydløse taxien. Det er alt fra firmaer som utelukkende vil ha hans taxi i forbindelse med sine turer, til en kar som ringte og bestilte denne bilen spesifikt for å imponere daten sin.

– Mange er svært entusiastiske. De liker bilen veldig godt. Noen ber også gjerne om en liten demonstrasjon av akselerasjonen. Men bare i forsvarlige hastigheter, naturligvis. Så langt har jeg ikke hatt noen kunder som ikke liker bilen, forteller han.

Men som sjåfør og eier finnes det en stor utfordring, selv med den lange rekkevidden Model S har. Det kan snike seg inn rekkeviddeangst.

Budsjettforliket redder elbil-satsingen

Lader sakte – enn så lenge

Model S har på papiret en maksimal rekkevidde på 502 kilometer. Trond kjører rundt 200–250 kilometer om dagen.

– Det går stort sett fint, men siden ladingen hjemme går såpass sakte, må jeg planlegge litt mot slutten av uka av og til, sier han.

Tesla-Taxien brukes til tolv timers skift, og for å være sikker på at den kan frakte alle passasjerene dit de ønsker, trengs egentlig flere ladepunkter i sentrum. Helst også noen som lader raskere enn vanlig stikkontakt.

– Jeg holder på å få på plass en 3 Ampere 3-fas ladestasjon hjemme, som gir meg 60 kilometers rekkevidde per times lading. Det holder for meg, selv om jeg kanskje burde hatt den største trafoen, som gir 100 km/t lading.

Tesla Model S lading
Tesla Model S lading

LES OGSÅ: Tesla-sjef mener det bare er tull staten sponser kjøperne

Vinterføre

For øvrig er ikke Trond enig i kritikken mot interiøret og setene i Model S.

– Jeg var kanskje litt skeptisk til setene, men det har vist seg å være ubegrunnet. De fungerer helt ypperlig. Faktisk mer komfortable enn i en Mercedes jeg kjørte tidligere.

– Men hva med vinterføret? Du har vel ikke fått testet den på snø eller is enda?

– Foreløpig har jeg ikke fått gjort det skikkelig, nei. Men noe frost har det vært, og så langt virker det ikke som om det skal bli et problem. Men jeg er spent på og ser fram til å få prøve meg på skikkelig norsk vinterføre også.

LES OGSÅ: Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner

– To ting må på plass

Det er med andre ord lite som tyder på at de som skal få høre om erfaringene hans om fjorten dager kommer til å få så mange negative overraskelser.

– Nei, det er rett og slett mye positivt å si. Men det som er viktig er infrastruktur med ladenettverk, et ansvar for både Tesla og myndighetene, og at servicenettverket til Tesla bygges ut slik at det kan håndtere kundene. Hvis flere vil bruke Model S som taxi, vil det nødvendigvis bli en del mer trøkk på verkstedene etter hvert.

SE VIDEO: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann

Tesla Utenfor forhandleren
Tesla Utenfor forhandleren

Totaløkonomien

Det er også knyttet en viss spenning til hvordan det økonomisk bildet blir når en gang skal selges. Trond beholder vanligvis bilene sine i tre år.

– Ja, annenhåndsverdien er vanskelig å spå. Men foreløpig ser det jo bra ut. Dette påvirkes jo av mange forhold, både bilen selv, hva politikerne velger å gjøre med tanke på insentiver, Teslas servicenettverk og utviklingen av elbiler ellers på markedet, sier Trond.

S får vi se om hans erfaringer så langt, sørger for at flere kaster seg på Tesla-taxi-ideen.

LES OGSÅ: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?