Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Kanskje er det helt greit at noen drømmer faktisk forblir drømmer? De som håper på et prisras på Lamborghini Countach, venter nok forgjeves.
Kanskje er det helt greit at noen drømmer faktisk forblir drømmer? De som håper på et prisras på Lamborghini Countach, venter nok forgjeves.

Lamborghini Countach: Noen drømmer blir aldri rimelige

Superbil-ikonet koster fremdeles en formue – over hele verden.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rundt midten av 1980-tallet ble det både store overskrifter og flere bilblad-artikler av at noen norske finansgenier klemte til og kjøpte seg det råeste som gikk på hjul. Hele fem Lamborghini Countacher av 5000 Quattrovalvole-generasjonen kom visstnok inn til landet, i løpet av kort tid.

Og vi kjenner nesten ingen som ikke hadde plakat av denne hengende på veggen på gutterommet den gangen. Noen har det nok fremdeles.

Skremmende stabilt prisnivå

Gamle bildrømmer pleier på en måte å ”gå seg til” med årene. Om de ikke blir direkte billige, blir de tross alt oppnåelige med en viss grad av oppofrelse.

Og det er gått noen år siden også Countachen ble 30 år gammel – så mange at selv de spoiler- og skjermbredder-utstyrte versjonene fra 1980-tallet også nå er innenfor rekkevidde.

I hvertfall avgiftsmessig. For lavt produksjonstall og ikon-status verden over ser ut til å holde disse i en helt egen divisjon prismessig.

Vi har sett på hva du må ut med for å eie den mest rabiate superbilen fra 1980-tallet, og få gleden av å åpne saksedøren foran et måpende publikum utenfor et norsk kjøpesenter. Det triste er at du trolig fremdeles ikke har råd – den eneste trøsten at det tross alt finnes biler til salgs der ute:

LES OGSÅ: Denne superbil-produsenten gikk over ende

1989 25th Anniversary, kr. 805.000,-

135.000 dollar er prisen her - nei, det er ikke billigsalg selv om du drar til USA for å kjøpe Countach.

Mange er skeptiske til å kjøpe sportsbiler fra USA på grunn av de strenge avgasskravene der borte. De fleste bilprodusenter må tune ned motorene sine for å få bilene godkjent for amerikanske veier, og det er liksom ikke det man har mest lyst på når man er ute etter å kjøpe superbil.

I Countachens V12-motor tør det være nok krefter uansett, uten at vi vet nøyaktig hvor mye de måtte justeres for å få amerikanske skilter. Men et enda større problem, sett med europeiske øyne, blir åpenbart på denne knall røde bilen: De store støtfangerne som måtte til for å tåle amerikanske støtfanger-krav.

Se annonsen på cars.com her:

Her er det ikke veldig mange forunt å sitte - og du må fortsatt betale solid for den fonøyelsen.

Når det er sagt, er det en nesten ny bil vi har med å gjøre i Scottsdale, Arizona. Og prisen er i denne sammenheng ganske ”beskjeden” – for 135.000 dollar blir du den nye eieren.

Men til tross for at bilen kun har gått 10.000 kilometer (!) på snart 25 år kan det se ut som at du må ta en liten runde og fikse noe småtteri, som eksempelvis et speil på passasjersiden som kan trenge en liten dæsj viagra.

Kanskje greit nok å ha noe å henge fingrene i – bilen er jo ikke moden for hyggelig registreringsavgift heller på noen år.

Du kan spare mye på å importere drømmebilen


1982 LP 5000S, kr. 1.200.000,-



Det er ikke helt ordinære biler i bakgrunnen heller, men her er det ingen tvil om hvem som stjeler showet!


Her er i det minste en du kan hente hjem og sette skilter på umiddelbart, selv om det svir når du kjøper den. 149.000 euro er til og med en ”netto eksportpris” hos denne forhandleren i Porrentruy, Sveits, slik at du skal få følelsen av at du har gjort et lite kupp.

Den lekkert mørkeblå bilen har gått 28.000 kilometer. Ikke mye, men kanskje tross alt mer tillitsvekkende enn en som bare har stått på utstilling i hele livet. Dette er dessuten utseendemessig den versjonen som de fleste av oss fikk opp øynene for på midten av 80-tallet, som kanskje ser aller barskest ut.

Se annonsen på mobile.de her:


Dette ser definitivt barskt ut - og da er det kanskje verdt å bla opp 1,2 millioner for bilen.


De virkelige gledesdreperne – og de vil du nok oppleve at nærmest stiller seg i kø dersom du kommer med en slik bil – vil fnyse, og hevde at det unike Countach-designet ble ødelagt i 1978, da skjermbredderne og etter hvert også den digre bakspoileren kom på bilen.

Sjansene er imidlertid store for at de egentlig mener det samme som deg – og har de samme plakatene på veggen. Det er bare det at de tidlige, ”nakne” bilene er enda mye mer sjeldne, og det kan jo være greit å bruke som en unnskyldning for hvorfor man aldri kjøper en.

LES OGSÅ: - Kan man virkelig ha gratis bil i noen år?

1989 25th Anniversary, kr. 1.130.000,-


Denne står i USA - og her skal du ha en solid dollarbunke for å kunne kjøpe.


Det ligger ikke fryktelig mange Countacher ute for salg i USA heller, og enda færre av dem med konkret prisforlangende. Her er enda ett av unntakene – og vi får da også følelsen av at selgeren er klar for å motta bud litt under antydningen på 189.000 dollar.

Det er likevel godt på nordsiden av en norsk million, og da spiller det vel liten rolle at heller ikke denne bilen er moden for veteran-avgifter på noen år ennå.

Se annonsen på Dupontregistry her:

Jubileumsversjonen var den siste variasjonen på Countach-temaet som kom, og den ble produsert fra Lamborghinis 25-årsjubileum i 1988 og helt frem til arvtageren Diablo var klar i 1990.

Litt mykere design på luftinntakene enn tidligere så liksom bare ”sånn passe” ut på det som var bilverdenens kanskje mest kompromissløse bil, men denne ser i hvertfall rimelig strøken ut med sine 15.000 miles på telleren.

I den grad man får noe inntrykk – man kunne kanskje forvente mer enn to bilder og stikkordmessig beskrivelse i en annonse for en slik bil. Men denne ser i det minste ut til å ha Europa-fangere, til tross for at den står i USA.

LES OGSÅ: Økonomisk selvmord å importere denne fra USA

1984 LP 5000S, kr. 1.699.000,-

Her er den - i Norge! Prisforlandende er 1.699.000 kroner, men da slipper du også unna mye styr og usikkerhet rundt import av en bil som dette. Faksimile fra www.finn.no.

Fra Sveits og USA snur vi nesa hjemover, og jammen er det ikke en slik bil til salgs i Norge, også. Denne står hos Lamborghini-entusiasten Tony Johansen i TJ Auto på Roa, og Broom-leserne vil huske at vi har skrevet om den tidligere også.

Igjen snakker vi om en 5000 S, denne har også gått bare i underkant av 20.000 kilometer, men det unike ved den er at den har vært tilbake på fabrikken og allerede fått en total restaurering slik at den loves å være i ny-tilstand.

Se annonsen på finn.no her:

Av de få Countachene som finnes i Norge, ser denne ut til å være ganske typisk – og det var altså også biler fra denne perioden som det ble importert et ørlite knippe av da finans-boomen satte inn. Vi husker at minst én av de nevnte fem bilene var rød. Om dette er en av dem, eller en nyimportert, det vet vi ikke.

Men selv om vi snakker om ytterligere noen kroners påslag i forhold til de andre, så kan det altså se ut som at en bil som allerede er i Norge ser ut til å bli forholdsvis konkurransedyktig med egenimport når frakt, moms, avgifter, plunder og heft er tatt med i regnestykket.

Beklager om vi ødela drømmen din. Men ta godt vare på den gamle plakaten på veggen, i hvertfall.

Ikke drømmebil - dette er bare drømmepris. For selger!