Her får du både sjelden bil - og mye motor for pengene dine. Chrysler Crossfire er ikke noe vanlig syn på norske veier. Faksmilie fra www.finn.no.
Her får du både sjelden bil - og mye motor for pengene dine. Chrysler Crossfire er ikke noe vanlig syn på norske veier. Faksmilie fra www.finn.no.

Chrysler Crossfire: Sjelden sportscoupe - nå er den rimelig

Denne møter du ikke maken til hver uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble ikke noe pent oppbrudd etter det korte og stormfulle ekteskapet mellom Daimler Benz og Chrysler Corporation fra midt på 1990-tallet og noen år fremover.

Tyskerne skylder gjerne på amerikanerne for mest mulig av kvalitetsproblemene de opplevde på denne tiden, og amerikanerne satte liten pris på tysk innblanding.

Når det gjelder bilene som kom ut av dette, er det dog grunn til å tro at amerikanerne har mest grunn til å være fornøyde.


Amerikansk stil, tysk teknikk

Ikke minst satt de igjen med ”gangsterbilen” 300 C, som hadde barskt, amerikansk utseende, og trygg og slitesterk Mercedes-teknikk under skallet. Den rustet heller ikke like ille som sine tyske søsken.

Men det var andre ting som kom ut av samarbeidet også. Langt mer sære ting, som du vil forstå ut fra disse bildene.

Og vi tipper at mange hadde glemt helt bort denne modellen – om de i det hele tatt var klar over at den fantes. Nå kan du kjøpe denne i Oslo.

For 239.000 kroner får du en spenstig og artig liten sak som bare har gått 89.000 kilometer i sine ti første leveår.

Se her hva som dukket opp i boligannonsen:


Nei, denne ser du ikke hver dag - selv om det i sin tid faktisk ble solgt noen eksemplarer i Norge.


Mål opp garasjen før du ringer på denne Chrysleren!

Mercedes SLK ”with a twist”

En artig bil – som du nok blir temmelig alene om innenfor en betydelig radius, tipper vi.

Chrysler Crossfire heter krabaten, som ser ganske ubestemmelig ut designmessig. Men skal man tippe, er det lettere å satse på noe amerikansk enn noe tysk, i hvert fall. Og det stemmer altså.

Men under det dramatiske hatchback-designet på den lille bilen, skjuler det seg en nesten uforandret Mercedes. Crossfire var nemlig et amerikanskdesignet karosseri tredd ned over chassiset på første generasjon Mercedes SLK. Og bilen ble også bygget i Tyskland – hos Karmann.

Se annonsen her:

Var myntet på Europa

Planen var nok at mange av bilene også skulle bli i Europa, og hjelpe Chrysler inn på det europeiske markedet for små og artige biler.

Neste Chrysler-modell med sportslig tilsnitt den gang ble egentlig voldsomme V10-motoriserte Viper helt i toppen av modellprogrammet, og den ble for kostbar og kompromissløs for de fleste markeder på denne siden av Atlanterhavet.

Da bilen debuterte som 2004-modell, var Chrysler fremdeles litt på offensiven i Europa, og selv om den ikke akkurat var billig, var interessen der til å begynne med. Noen biler ble solgt i Norge også, men ikke nok til at de ble noe vanlig syn i trafikken.

Og i dag er det lenge siden vi kan huske å ha sett en i det hele tatt.

Taxi-kjørt "gangsterbil" kan være smart kjøp

Kom også som roadster

I forhold til det utvendige designet er Crossfire mildt sagt ordinær på innsiden, her snaker det shortcuts lang vei.

Designet var av typen som du elsket – eller hatet. Teknikken var Mercedes SLK med 3,2-litersmotoren, og ellers identisk med Mercedesen hele veien.

Til og med interiøret er omtrent en direkte avstøpning av SLKens, og knapper og kontroller kan gjenkjennes direkte.

Når den likevel ikke ble noen fulltreffer, har det selvsagt med å gjøre at Chryslers lille blaff i Norge – og Europa – var i ferd med å gi seg. Samt, tipper vi, at de som ville ha en slik bil nok også gjerne ville ha den uten tak. Og da var jo originalen fra Mercedes med elektrisk foldetak et enklere og mer fornuftig valg, om man tenkte på verdiutviklingen.

Også Chrysler Crossfire kom som roadster, allerede året etter, men da ble den også atskillig dyrere.

Til forskjell fra Mercedesen hadde Crossfire Roadster tradisjonell canvas-topp, og et langt mindre outrert utseende enn coupeen, men kun en liten håndfull av disse endte opp i Norge før luften gikk ut av ballongen.

Denne er det under 150 av igjen i hele verden

Tok aldri helt av

Det gjorde det for øvrig for hele Crossfire-prosjektet allerede i 2008, etter at bilen i lang tid hadde vært produsert ”for lager”, og aldri slått an slik den var tenkt.

Rundt 85.000 biler ble produsert totalt, langt over halvparten i løpet av de to første årene, og dermed hadde den stundende krisen i amerikansk bilindustri – og Chrysler i særdeleshet – indirekte gitt verden nok en liten bilhistorisk parentes.

Den blir nok aldri noen samlerbil med enorm verdi, men om du har lyst på en liten og kjapp coupé og synes det går 13 Mercedes SLK på dusinet, da har du et alternativ her. Det er fra slutten av tiden da Chrysler var herre i eget hus – eller i hvert fall fikk lov av Daimler å leke litt, og før italienerne tok over.

Og noe så sært som denne tassen her, tviler vi på at vi vil få se fra den kanten i overskuelig fremtid.

LES OGSÅ: Fiat kjøper enda mer av Chrysler

Hekken er mildt sagt spesiell - og har nok i praksis vært egnet til å skremme bort endel potensielle Crossfire-kjøpere.

Chevrolet Starcraft: Ren nytelse på fire hjul