60 år siden de produserte sin første bil

Da rullet denne av samlebåndet – klarer du se hvilket merke?

Her bygges det biler   i en splitter ny fabrikk. Denne uken er det 60 år siden de aller første Seatene forlot fabrikken i Barcelona.
Her bygges det biler i en splitter ny fabrikk. Denne uken er det 60 år siden de aller første Seatene forlot fabrikken i Barcelona.

Denne uken er det 60 år siden de aller første bilene rullet ut fra en helt ny bilfabrikk i Barcelona, Spania.

Modellen het 1400 og den ble starten på en lite industrieventyr, en rekke bilmodeller – og en produksjon som nå har kommet opp i over 16 millioner eksemplarer.


Fem biler per dag

Vi er altså i Spania, og da er det naturligvis Seat vi snakker om. 13. november 1953 var en stor dag ved Zona Franca-fabrikken.

Seat ble satt opp som et samarbeidsprosjekt med italienske Fiat.

Designet på sedanen 1400 var helt klart inspirert av amerikanske biler på samme tid. De 925 arbeiderne ved fabrikken, produserte i starten fem biler per dag, men her det ble fort klart at det bare var å få opp farta.

LES OGSÅ: De kjøpte bilfabrikk for én euro

Stor suksess

Kort tid etter at bilen offisielt debuterte i 1954, hadde Seat nemlig fått inn 10.000 bestillinger på den. De skrudde opp tempoet kraftig, og klarte etter hvert også å senke prisen på bilen takket være mer effektiv produksjon.

1400 var en stor suksess og fløt på en eneste stor medgangsbølge etter hvert som den spanske økonomien skjøt fart.

Da produksjonen av denne modellen stanset i 1964, hadde det rullet ut 98.000 eksemplarer fra Zona Franca. Foruten sedanutgave, også en stasjonsvogn, sjuseter og varebil. 1400 ble for øvrig erstattet av modellen som het 1500.

Her er Seat nummer én foreviget - den ble starten på et stort spansk industrieventyr som fortsatt lever.
Her er Seat nummer én foreviget - den ble starten på et stort spansk industrieventyr som fortsatt lever.

LES OGSÅ: Er ikke dette en fin julegave til kona?

Brøt med Fiat

Seat hadde i mange år sterke bånd til Fiat, men tidlig på 80-tallet ble det klart at dette samarbeidet langt fra var knirkefritt. Den spanske staten krevde at Fiat måtte ta store investeringer for å modernisere Seat – noe italienerne kviet seg for.

Til slutt endte det i brudd og blant annet rettssak rundt Seats første "egne" modell kalt Ronda, den mente Fiat hadde altfor mye til felles med deres Ritmo. Men den saken gikk Seat vinnende ut av.

Startet bra

I 1983 ble det undertegnet en avtale med Volkswagen-konsernet, som senere har kjøpt seg opp til full kontroll over Seat.

Dette startet riktig så bra. Seat gikk fort med overskudd, og eierskapet ga VW en snarvei inn i det sterkt voksende spanske bilmarkedet, samtidig som kostnadsnivået ved fabrikkene lå et godt stykke under det VW hadde hjemme i Tyskland.

LES OGSÅ: Bestselgerne blir flyttet til Spania

Problembarn

I senere tid har det imidlertid gått mer trått. Seat har i flere år vært problembarnet i den stadig voksende VW-familien.

Målet har vært å posisjonere Seat som det "sydlandske" og lekne merket i porteføljen – men det har ikke VW lyktes særlig godt med.

Seat har også fått en del kritikk for at designet på bilene ikke har klart å leve opp til de verdiene man har ønsket å utstråle.

Seat Leon Sport: – En undervurdert bil!

Forsvant i 2006

Her hjemme hadde Seat relativ suksess på slutten av 1990-tallet, med modeller som Ibiza, Cordoba og Leon. Særlig Golf-baserte Leon fikk mye skryt for design og valuta for pengene – og solgte ganske bra.

Så begynte det imidlertid å butte imot. Harald A. Møller AS som også importerer VW. Audi og Skoda til Norge, kastet kortene i 2004. Et par år sto Sverige-baserte Seat Nordic for importen, men salget falt totalt sammen og de ga opp i 2006.

Siden har det ikke vært regulær import av Seat til Norge, men tidligere i år startet Sandvika Bil utenfor Oslo salg av biler tatt inn via den svenske importøren.

Les mer om det her: Seat gjør comeback i Norge

Her er ny Seat tilbake på norsk jord - dette er Golf-baserte Leon.  (Foto: Benny Christensen)
Her er ny Seat tilbake på norsk jord - dette er Golf-baserte Leon. (Foto: Benny Christensen)

Og vi har testet nye Leon – her kan du lese mer: