Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny

Jeg har nettopp kjøpt meg en eldre brukt VW Golf. Problemet er at den har veldig svakt lys. Selve lampene ser fine ut, så jeg forsøkte med noen svinedyre vidunderpærer som en kompis bruker med godt hell.

Men på min bil hjalp det bare helt marginalt. Jeg et faktisk usikker på om det hjalp noe i det hele tatt. Har du et godt råd til meg? Hilsen fra Elverum


Benny svarer:

Heisann!

Du kan jo ikke kjøre rundt i svarteste Østerdalen uten godt lys på bilen midtvinters – så gode råd skal bli!

Så lenge du har forsikret deg om at både fontlamper og pærer er gode, er jeg rimelig sikker på at vi snakker spenningsfall her.

Gamle og tynne ledninger, litt tap gjennom sikringsboks og sikringer gjennom lysbryteren og gjennom kontakter og pæreholdere er helt vanlig etter noen år.

Selv så lite spenningsfall som 0,5 Volt gir hele 15 prosent dårligere lys.

Et spenningsfall på både én og halvannen volt er ikke uvanlig. Særlig ikke på eldre VW-modeller. Resultatet er gult og svakt lys.

Enkelt å fikse selv

Det er heldigvis ganske enkelt å fikse opp i. Er du litt fingernem, så gjør du det selv også. Det tar ikke lang tid og er ikke vanskelig. Jeg skal forsøke etter beste evne å forklare det enkelt.

Det du trenger et helt vanlig relé (ofte kalt 87-relé), et par meter kabel (min 1,5 mm²) og noen kabelsko, samt en avbitertang og en god avisoleringstang.

Det vi skal gjøre nå er å koble opp et relé som gjør at du får batterispenning rett ut på lyspæren uten lange omveier og dermed full spenning.

Skissen viser hvordan du skal koble. T.h: Et slik relé skal du bruke.

Klikk på bildet for høyere oppløsning

Releet har fire kontakter og hver kontakt er merket med et lite innpreget tall. Vi kobler på følgende måte:

Kontakt 30: Kobles til batteriets plusspol. Monter her en 15 amperes sikring også.

Kontakt 85: Kobles til jord – eller batteriets minuspol

Kontakt 86: Dette er styrestrømmen. Hit kobler du nærlys-ledningen fra lysbryteren / den originale nærlys-ledningen.

Kontakt 87: Kobles til nærlyspæren.

Det som skjer nå (svært enkelt forklart) er at når du skrur på nærlyset så slår releet "over" og sender batterispenning ut til pæren.

Gjør det samme med fulltlysene

Du kan også gjøre det på akkurat samme måte på fulltlys-kretsen. Anbefales det også.

Et siste tips er å få justert lysene skikkelig – så tror jeg nok at du går en lysere vinter i møte!

Ønsker deg lykke til med jobben.

Ekstralys: Nei – dette er ikke lov

Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Husker du denne raringen?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: