Bare for noen år siden var tilbakekalling av en bilmodell heller dramatiske greier. Da var det virkelig noe alvorlig og kanskje trafikkfarlig med bilen.

De siste årene har slike kampanjer blitt mer og mer vanlig. Ofte er det heller ikke veldig store eller veldig alvorlige feil det er snakk om.

Kanskje nesten mer en forsikring om ikke å bli saksøkt – hvis-så fram-at og om noe, mot formodning skulle gå galt.

Samt det å vise kundene at man tar dem, bilen og sikkerheten på alvor.

Topp 10: Verdens mest solgte biler


Øyebrynene heves

Allikevel heves nå øyebrynene en smule når Chevrolet kaller tilbake 18.941 eksemplarer av sin legendariske sportsbil Camaro – på grunn av et klistremerke.

Om merket fjernes øker risikoen for skader ved en eventuell ulykke, sier NHTSA. Illustrasjonsbilde.

Les også: Dette er amerikanerne vi nordmenn elsker

Det gjelder biler produsert mellom 9 juli og 19 september i år og det er den amerikanske trafikkmyndigheten NHTSA som har bedt om at kampanjen gjennomføres.

Foranledningen for kampanjen er et klistremerke for bilens airbager som er festet på solskjermene. Det sitter der det skal og informasjonen på klistremerket er også helt korrekt.

For lett å pille bort ...

Problemet – slik vi forstår det – er at det er for lett å pille bort og å fjerne merket.

– Om merket med informasjonen om airbagene fjernes, risikerer vi at både føreren og passasjerer ikke kan bli advart om følgende ved at airbagen utløses og dermed øker risikoen for skader ved en eventuell ulykke, heter det i en uttalelse fra NHTSA.

General Motors kommer til å sende ut informasjon om kampanjen i brevs form til de berørte bileierne, sies det i en pressemelding.

Da skulle man jo være på den sikre side – og pågående amerikanske advokater må se seg om etter andre inntektskilder ...

Topp 10: Det farligste du kan gjøre i trafikken