Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har oljen. Svenskene har Abba, kjöttbullar, billig snus og ikke minst Volvo, selv om sistnevnte nå er blitt kinesisk.

Det har alltid vært en viss handelslekkasje mellom Norge og Sverige.

Svenskene har kommet over til oss og fylt sine handleposer med billig sukker og mel. Men for nordmenn er det penger å spare på andre siden av Svinesundsbroen også. Mye er billigere der borte. Det gjelder slett ikke bare kyllingfilet og flasker fra Systembolaget.

Norge blant verdens dyreste

Det gjelder blant annnet i aller høyeste grad biler. Det er en kjent sak at Norge er et av verdens dyreste land å kjøpe bil i. I Sverige derimot er prisnivået et ganske annet.

Et eksempel på hvor stor forskjellen faktisk er, kan være Volvo XC90.

Den store drømme-SUV-en har absolutt gått sin seiersgang i Norge også – bevare oss vel. Men de siste årene har den allikevel ikke solgt mange eksemplarene i året her hjemme.

Volvo XC60: Norsk vinterfavoritt – nå er den oppnåelig for mange

Under halv pris

Nei - det er ikke bare kjøttoller og snus som er billig i sverige...

Les vår test av Volvo XC90 her:

En av grunnene til at det er slik er nok prisen. 866.400 kroner koster den nå, med D5 motor, firehjulstrekk og med R-Design pakke. Og det før man har satt ett enesete kryss i tilbehørslista.

Det er også den eneste varianten som tilbys.

Godt under halv pris

Om en Svensk familie skulle ha behov for en slik bil er prisen derimot en helt annen. 429 900 svenske kroner må de ut med. Det er halv pris det. Før vi regner om valutaen mellom svenske og norske kroner.

En kjapp tur innom en valutakalkulator viser at dette tilsvarer 396 200 norske kroner. Altså godt under halv pris.

Det er måten det norske avgiftssystemet er bygget opp på som er grunnen. XC90 er jo både tung og har en relativt stor og kraftig motor – som igjen gjør at CO2-utslippet passerer 200 g/km med god margin.

Slikt gir i sum klingende mynt inn i en norsk statskasse.

Pris i Sverige: 410 500 kroner. Pris i Norge: 1 400 000 kroner

Si din mening:

Man skulle da kunne formode at disse avgiftskronene gikk tilbake til norske bilister i form av godt utbygd veinett og god veistandard. Men slik er det ikke.

Svenske slår oss godt ned i støvlene også her ...

Rettferdig?

Hva mener du om dette? Skriv inn din mening i kommentarfeltet under:

Les også: Snart er det slutt for Volvo-suksessen