Hvis det er forskjell i mønsterdybde på dekkene dine - da er det slett ikke likegyldig om du monterer dem foran eller bak.
Hvis det er forskjell i mønsterdybde på dekkene dine - da er det slett ikke likegyldig om du monterer dem foran eller bak.

Derfor skal du sette de beste dekkene foran på bilen

Det er mye å passe på rundt dekkskift.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg hentet fram vinterdekkene i går kveld og skal få lagt dem om i løpet av helgen. Kjøpte en brukt A6 sedan i sommer, så dette blir første vinter med den. Vi så på noen utgaver med firehjulstrekk, men fant ut at det ikke var verdt prisforskjellen, vi kjører stort sett på bare veier også på vinteren.

Jeg så ikke så nøye på vinterdekkene da jeg kjøpte bilen, så var nesten litt spent da jeg tok dem fram nå. Men de ser helt OK ut, tydelig at to av dem er byttet, for det er litt forskjell på mønsterdybden mellom to og to dekk.

Det jeg lurer på da er om jeg bør tenke noe spesielt på hvor jeg monterer dem? Det er ikke noen form for merking på dem nå, så jeg tror ikke forrige eier har hatt noe system her. Men greit å vite før jeg setter i gang med jobben – slik at jeg slipper å gjøre det i verste fall dobbelt opp. Hilsen Morten.


Benny svarer:

Hei Morten! Gratulerer med ny bruktbil! Godt å høre at vinterdekkene ikke ble noen skuffelse heller, det er jo fort gjort å ikke sjekke slike ting altfor godt når man kjøper bil.

Når det gjelder dekkene, har jeg her en klar anbefaling. Ettersom din bil er forhjulsdrevet, bør du sette de beste dekkene foran.

Det er så enkelt som at det er disse hjulene som skal gjøre de viktigste jobbene på bilen din, da skal du også være best mulig skodd her.

Du styrer med forhjulene, de trekker bilen framover – og opptil 80 prosent av bremseeffekten er foran på bilen. Dårlige dekk her kan derfor få store og ubehagelige konsekvenser. Jeg tar forbehold her for at de "dårlige" dekkene dine ikke er altfor dårlige, håper du har sjekket mønsterdybden skikkelig – jeg anbefaler også sterkt at du sjekker hvor gamle de er, hvis du ikke kjenner historikken til bilen veldig godt.

Les hvordan: Slik sjekker du hvor gamle dekkene dine er

Kjedelig ekstrajobb

En annen ting som er svært viktig å holde rede på, er rotasjonsretningen på dekkene.

Tidligere var det svært vanlig å merke dekkene med hvor på bilen de sto. Typisk at man skrev "FV" med kritt på dekket som hadde stått foran til venstre.

Dette gjelder ikke alle dekk, her kommer det an på mønsteret. Men de dekkene det gjelder, har en ganske tydelig pil som viser hvilken retning dekket skal rulle.

Hvis du da bytter om høyre og venstre side, risikerer du å ha fire dekk som alle er feil montert. Og da har du sikret deg selv en ganske kjedelig ekstrajobb.,

Derfor bør du også huske å sjekke dette før du setter i gang med å legge om dekk. Så minner jeg også på at det er viktig å etterstramme alle hjulboltene etter at du har kjørt noen mil, der er det dessverre mange som slurver.

Lykke til med jobben!

LES OGSÅ: Smart triks når hjulene ikke vil av!


Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Se video: Broom-gutta konkurrerer i dekkskift

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: