Volvo P1900. En av de største Volvo-floppene noensinne.
Volvo P1900. En av de største Volvo-floppene noensinne.

P1900: Dette er den ukjente Volvoen

Les historien om en sindig svenske som drar til USA - og ryker på en kjempesmell.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Assar Gabrielsson, den ene av Volvos to grunnleggere, pleide hvert år å ta en Amerika-tur.

Dels for å pleie forretningsforbindelser og treffe leverandører – men ikke minst for å orientere seg om siste nytt fra bilens hjemland. Hadde det vært i dag, hadde han kanskje reist til Japan eller Kina ...

På sin årlige tur i 1953 la han merke til at det var sterkt sigende interesse for sportsbiler.

På denne tiden hadde både Porsche 356, MG og Triumph små, lekre og populære modeller med enkel teknologi fra andre produksjonsmodeller. Og ikke minst så han på – og ble veldig fascinert av – Chevrolets nye Corvette som hadde karosseri av glassfiberforsterket polyesterplast.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Fascinert av Corvette

Assar-Gabrielson, fra den gang det var helt naturlig at direktøren nøt en sigar på kontoret. (Foto: Volvo)

Så fascinert ble Gabrielsson at han sporenstreks satte seg på flyet til California for å besøke firmaet Glasspar som var ledende på glassfiberbygging. Ideen om en lett, åpen Volvo-sportsvogn med motor og teknikk fra Volvo PV og glassfiberkarosseri var født.

På stående fot ble Gabrielsson enig med Glasspar om at de skulle lage et passende karosseri til den nye Volvoen. Tegninger kom fram i rekordfart – faktisk så fort at Gabrielsson fortsatt var i Amerika da de var ferdige. Han sendte dem i forveien hjem til Sverige – med ordre om å lage et passende chassis til den nye bilen.

Volvo P1800: Har gått lengst av alle biler i hele verden


Gjør som jeg sier ...

Bare 68 biler ble laget. Nå er disse skikkelige samleobjekter.

Hjemme i Göteborg var det mange som rynket på øyenbrynene og hadde innvendinger. Volvo var den gang – enda mer enn nå – kjent for å lage trauste og solide biler som tålte både svensk vinter og dårlige veier. Det er ikke vanskelig å forstå at en åpen sportsvogn i et nytt og ukjent materiale satte sinnene i kok.

Men Sjefen var Sjefen – og en ordre en ordre. Ikke lenge etter kom de første karosseriene med Amerika-båten. 20 stykker i første omgang. Resten skulle bygges hjemme i Sverige og folk ble sendt over "dammen" for å lære den edle teknikken.

Les også: Slik få du mer krefter i en gammel Volvo:

Mye felles med PV

Den delte mange komponenter med Volvo PV. Sjekk girstanga! Ikke akkurat en sportsbil verdig...

Volvo Sport – eller P1900 som den også kalles, fikk et eget chassis, og er ikke som mange tror bygd på samme ramme som Volvo Duett. Motoren var fra Volvo PV, en B14A (Dvs 1,4-liter) med doble forgassere på 70 hk. Girkassen var også donert av PV, tretrinns og ga ikke den helt store sportsbilfølelsen. Mange andre komponenter kom også fra Volvo PV 444.

2. juni var det stor presentasjon av Volvo Sport – som bilen ble kalt – på Torslanda flyplass i Göteborg. Tre biler ble vist, og det ble tydelig understreket at den KUN var ment for eksport. Man snakket også om en førsteserie på 300 biler. Senere samme sommer var tre biler også på Sverige-rundt-turne med besøk hos samtlige forhandlere.

Bilen ble vist på bilsalongen i Brussel januar 1955, men leveranse til kundene kom ikke i gang før på vårparten 1956. Man hadde nå også bestemt seg for at Volvo Sport allikevel skulle selges i Sverige.

Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret

Problemene tårner seg opp.

Originalt reklamebilde for Volvo. "Cars for tomorrow" står det på bildet. Men dame, golf-bag og sveis med brylkrem hjalp ikke. Bare 23 ble solgt i Volvo-landet Sverige... (Foto: Volvo)

De første bilene var rett og slett simple og hadde en rekke problemer. De hadde blant annet ingen kalesje, de trekantede ventilasjonsrutene kunne ikke åpnes, siderutene kunne ikke senkes ned i døren, men kunne til gjengjeld vippes ut i bakkant når man kjørte uten hardtop. Panser og bagasjelokk lå oppå resten av karosseriet. I tillegg var rammen svak, karosseri-innfestningene ristet i stykker, dørhengslene var for svake og karosseriene fikk fort sprekkdannelser.

Etterspørselen etter bilene viste seg også å være sørgelig dårlig. Kun 44 eksemplarer ble laget i 1956, mens i 1957 ble ytterligere 23 produsert. Altså 67 til sammen. Pluss fire eller muligens fem prøvebiler.

Volvo 140: Denne bilen blir du rett og slett glad i

For "Udda" og "inte godtagbar Volvo-kvalitet"

Det er vel nærmest unødvendig å si at dette nå er samleobjekter og at prisene er skyhøye om du kommer over en som selges.

Det var i praksis Volvos nye sjef Gunnar Engellau, som satte en stopper for P1900-prosjektet. Etter å ha kjørt en av dem en weekend, var han klinkende klar i sin dom:

”Detta ar inte et produkt med godtagbar Volvo- kvalitet. Den er också før udda i sortimentet, og før dyr at framstella. Vi måste satset på Amazon!”.

Og det var nok smart. Volvo Sport-prosjektet tapte man masse penger på, og ikke nok med det: Volvos gode rykte som en solid kvalitetsbil hadde mildt sagt fått en dyp ripe i glassfiberen.

Heldigvis klarte Amazon å redde både heder og ære for Volvo, og hele krumspringet med sportsbilen ble fort glemt ...

Sjekk Emils fine Volvo Amazon her:

Dermed var sportsvogneventyret over, nesten før det hadde begynt. Kanskje hadde det vært dødfødt helt fra starten av? Er dette et bevis på at man skal drive med det man kan? Uansett gikk det bare et par-tre år før neste sportsvognprosjekt – nemlig kjempesuksessen P1800.

Mange finnes fortsatt

38 biler ble solgt i Sverige, og nesten alle av disse finnes fortsatt. Av de 23 bilen som ble produsert i 1957 gikk nesten alle til USA, men også i Belgia og Brasil ble det levert biler. Finnes det noen i Norge? Da vil vi veldig gjerne høre nærmere om det!

Volvo laget sportsbil i glassfiber akkurat som Chevrolet Corvette. (Foto: Volvo)



Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget