Her er første modell ut fra Volvos splitter nye fabrikk i Kina. Det dreier seg om en S60L - altså en forlenget utgave av sedanen S60. (Foto: Volvo)
Her er første modell ut fra Volvos splitter nye fabrikk i Kina. Det dreier seg om en S60L - altså en forlenget utgave av sedanen S60. (Foto: Volvo)

S60L: Denne Volvoen er langt "hjemmefra"

Første modell ut fra helt ny Kina-fabrikk

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre år er gått siden Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely.

I løpet av de tre årene har det skjedd svært mye. Kineserne er nemlig store planer for Volvo – og mye tyder på at de også har de økonomiske musklene som skal til for å realisere planene sine.

To nye fabrikker

Blant de uttalte målene er å doble produksjonen, til 800.000 biler i løpet av noen år. Skal Volvo klare det, vil det kinesiske "hjemmemarkedet" bli svært viktig.

Sentralt i satsingen er derfor egne Volvo-fabrikker i Kina.

To nye er allerede i gang og nå har den første Volvoen akkurat rullet av samlebåndet ved fabrikken i Chengdu.

LES OGSÅ: Slik startet stasjonsvogn-eventyret for Volvo

Forlenget utgave

Timingen er god, for Volvo opplever nå en skikkelig salgsøkning i Kina. Så langt i år selger de 40 prosent flere biler enn i fjoråret. Målet er å forsterke dette ytterligere.

Da blir den første modellen fra Chengdu også svært viktig. Det er en S60L – der L-en står for lang.

Dette er altså en forlenget utgave av sedanen S60 som vi kjenner her hjemme. Kineserne er generelt svært glade i store sedaner, og der blir "vanlig" S60 ansett som for liten.

LES OGSÅ: Vår test av Volvo V60 her:

Samme kvalitet

Bilen har forresten ikke blitt offisielt vist ennå, det skal skje første gang på en kinesisk bilutstilling senere i november.

Fabrikken i Chengdu skal ha en produksjonskapasitet på 120.000 biler i året. Ifølge Volvo skal bilene ha nøyaktig samme byggkvalitet som de europeisk-produserte Volvoene. Produksjons- og kvalitetsprosessene skal være helt like.

Offensiv i USA

Det er foreløpig ikke klart om det vil være aktuelt med eksport av kinesisk-bygde biler til Europa, men det er i alle fall ventet at de vil komme til USA i løpet av ikke veldig mange år. Der planlegger Volvo nå en kraftig offensiv etter at salget har vært dalende i mange år.

I toppåret 2004 solgte Volvo 139.000 biler i USA: I år er det ventet at de ender på rundt 60.000 og salget faller i et totalmarked som ligger an til å øke med rundt åtte prosent.

En svært viktig modell for Volvo i USA blir nye XC90 som kommer på markedet til neste år. Første generasjon XC90 var lenge en stor suksess i USA, men har i praksis vært sluttsolgt i flere år nå.

LES OGSÅ: Slik skal de bli størst i Kina

Her bygges det Volvo - i Kina. Dette er ventet å bli det viktigste markedet for Volvo i løpet av få år. (Foto: Volvo)

Bruktbilguide: Slik gjør du best kjøp på Volvo XC60