Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda er skikkelig på offensiven om dagen.

Både salgstall og overskudd peker kraftig oppover – det skjer etter en omfattende satsing på både teknologi og design.

På designfronten har Mazda erkjent at de er nødvendig å tilføre bilene temperament og må ha-faktor – hvis de skal klare å trekke nye kjøpegrupper til merket.


Lavere og tøffere

En av bilene de virkelig har lyktes å gjøre det med er nye 6. Den har fått utrolig mye skryt for utseendet – og dermed var veien kort til å lage en spesialutgave som akkurat nå blir vist på den store stylingmessen SEMA i USA.

Club Sport 6 Concept er navnet. Med en liten bunke stylingelementer og dekor, får sedanen et ekstra lite løft – som viser hvor lite det egentlig skal til for å lage en bil som skiller seg fra mengden.

Her starter det med forsiktige modifiseringer av fronten. Det er kanalskjørter langs siden, og også bak er den gjort lavere og tøffere.


LES OGSÅ: Nå skal Mazda stå på egne bein


Dieselmotor

Mazda har utstyrt bilen med skreddersydde 20-tommers felger i sort. Ikke voldsomt utagerende det heller – men nok til å underbygge totalinntrykket. Mazda-ingeniørene skal også ha stivet opp bilen, og den har fått kraftigere bremser og sportseksos.

Hva finner vi så under panseret? Her vil noen kanskje bli skuffet, for Mazda går for ganske normal motorisering på Club Sport-konseptet sitt.

Nærmere bestemt sin 2,2-liters SkyActiv dieselmotor. I denne utgaven yter den 175 hestekrefter og er nok med det nærmere "tilstrekkelig" enn voldsom.

Satser på å fortsette oppturen med ny storselger


Ulv i fåreklær

Apropos spesialutgaver av Mazda 6. De som har fulgt med litt ekstra godt, husker kanskje 6 MPS – verstingutgaven av første generasjon 6.

Den kom på markedet i 2006 og ble solgt i en liten håndfull eksemplarer også i Norge. MPS står for Mazda Performance Series, og denne bilen var en aldri så liten ulv i fåreklær.

Under panseret fant vi nemlig en 2,3-liters turbomotor på 260 hk – og for å hjelpe kreftene ned i bakken hadde den også firehjulstrekk.

Høyt verditap

0–100 km/t gikk unna på bare 6,6 sekunder – og toppfarten var 240 km/t.

I 2005 var nybilprisen over 600.000 kroner, før ekstrautstyr. Biler som dette har generelt høyt verditap, det gjør at du kan få veldig mye bil for pengene hvis du kommer over en 6 MPS i bruktmarkedet.

Nå er "riktig" pris for et pent eksemplar mellom 250.000 og 300.000 kroner, kanskje også lavere hvis du finner en selger med litt dårlig tid.

Råtass til halv pris – les mer om 6 MPS her:

Mazda dro på godt da de laget sporty versjon av familiebilen 6. MPS-utgaven ser vi ikke i bruktmarkedet så veldig ofte.


LES OGSÅ: Mazda-SUVen takket pent og stille for seg