Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny

Herlig historie på Anders som ikke vil selge 240-en sin for en million kroner. DA fikk jeg lyst på ny 240, da! Jeg regner med at dere i Broom har greie på hva man må betale for et skikkelig fint eksemplar nå?

Da mener jeg en bil som er strøken og rustfri og som ikke trenger en masse vedlikehold og stell. Fortell gjerne også om det er noen spesielle årganger som er bedre enn andre. Er dette forresten en bil dere tror vil øke i verdi framover? Mvh Kristian.

Så du ikke saken? Les den her?


Benny svarer:

Hei du!

Ja - var ikke historien om Anders både morsom og nesten litt rørende! Du er ikke bare litt glad i 240-en din hvis du ikke selger for en million, altså. Det er nå helt sikkert.

Jeg har faktisk i mitt stille indre undret meg over hvem som var den største "gærningen" i denne historien. Han som bød en 1 million, eller han som ikke solgte bilen for den samme millionen...

Volvo 240, ja. Gjennom tre tiår var dette en av Norges mest solgte biler. Trygg, traust og fornuftig – ikke rart at mange bilinteresserte mener 240 har blitt en del av den norske folkesjela.

Tradisjoner

Originalt brosjyrebilde fra da Volvo 240 var helt ny.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget

Mange har vokst opp i baksetet på en 240. Enda flere har lært å kjøre bak rattet i en – for så å kjøpe sitt eget eksemplar når lappen var i boks. .

Opprinnelig var det en dyr bil, forbehold de med god råd. Men etter hvert som årene gikk, ble 240 en stadig mer oppnåelig bil i bruktmarkedet. Og posisjonen som ungdomsbil nummer én arvet den etter både Volvo Amazon og Volvo 140. Her snakker vi tradisjoner.

Det har også gitt den et noe belastet rykte i enkelte miljøer. 240 er litt elsk eller hat – akkurat som det skal være med en bil som ikke er gjennomsnittlig og likegyldig.

Mer enn 2,8 millioner eksemplarer ble produsert. Mange har etterhvert har blitt vraket, eller har rustet bort.

Prisene stiger

Så nå er det definitivt lengre mellom de fine eksemplarene, det gjenspeiles også i prisene som er på vei opp. Men er man tålmodig - så dukker de fine opp fra tid til annen - slik som denne - og selv om prisene er på vei opp, er de ikke avskrekkende sammenliknet med mye annet.

Den millionen vi har hørt om i historien over er helt klart ett helt spesielt unntak. Du får helt grei bruksbil til rundt 20.000 kroner, en god velholdt og pen bil til 50.000 kroner. For skikkelig fine og unike biler som enten er restaurert eller i kjempefin originalstans med få kilometer på telleverket og dokumentert historikk, må du ut med opptil ca. 100.000 kroner.

Unntaket her kan være originale turbobiler, 242 GT eller andre helt spesielle modeller - eller så klart ombygde eksemplarer som gjerne koster enda mer om de er virkelig fine.

Fra år til år

Volvo 242 GT er uvanlig spesialversjon av 240 som kun ble lagd i 1978 og 1979.

Volvo 164: Er Rogers svenske luksus-glis landets flotteste?

Fra 1975 til og med 1978 får du den gamle, klassiske 240-en med de runde lyktene og kjempe-støtfangerne. Mildt sagt omdiskutert da de var nye, mens fine biler nå er veldig ettertraktet.

1979- og 1980-modellen er kanskje de som er minst ettertraktet for samlere.

Mens fra 1981 - da de kom med buet front, andre frontlykter og litt mindre støtfangere, og fram til 1993 - egentlig byr på liten prisvariasjon ut fra årsmodell. Her er det hvilken stand bilen er i som er mest avgjørende.

Skal du ha en bruksbil, så bil jeg rett og slett anbefale en bil med femtrinns girkasse, servostyring og sentrallås. Dvs. fra 1981 og oppover. Legger du ca 50.000 i en slik bil, får du som nevnt en fin en.

Rusten er definitivt fiende nummer en her. Alt annet er rimelig kurant å fikse og det meste til hyggelige priser også.

Passer du godt på den underveis - så skal su slett ikke se bort i fra at du får igjen pengene dine og vel så det den dagen du skal selge den igjen.

Lykke til som klassisk Volvo-eier!

Les også: Denne startet stasjonsvogneventyret for Volvo



Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Husker du denne raringen?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: