Ford Galaxy: Samme navn – men den ene bør du ligge unna
Kvaliteten varierer enormt på familiebilene.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Vi er en familie som består av mine og dine barn, til sammen tre stykker. Nå er nummer fire på vei (vår første sammen) og da må vi ha ny bil. Vi kan bruke litt over 100.000 kroner på dette og har sett på Ford Galaxy fra første generasjon. Den er stor og rommelig og har seks ordentlige seter med plass til litt bagasje i tillegg. Da får vi en ganske ny bil med mye utstyr.
Men har sett at den nye Galaxyen er ganske forskjellig fra den første. Den er også veldig fristende, selv om den koster mer enn vi hadde tenkt. Jeg har lest litt om Galaxy og at det har vært mye problemer med dem. Gjelder det noen spesielle år? Håper du kan gi oss et ganske kjapt svar på dette, hilsen Gunnar.
Benny svarer:
Hei Gunnar! Gratulerer med barn på vei. det er en morsom fase! Og kanskje litt ekstra morsomt når det også betyr at man må ut og se etter ny bil. (Kjenner meg igjen i det!)
Med fire unger og alt som hører med, er plass viktig i denne fasen av livet. Skal du unngå biler som er basert på varebiler, er Galaxy en av de største du kan velge. Den er bygget som personbil helt fra starten av, med de fordelene det betyr.
Men her er det en svært vesentlig ting du skal være klar over. Det er stor forskjell på kvaliteten mellom første og andre generasjon. Den første er kjent som en notorisk problembil. Den andre er noe helt annet – og helt klart et mye tryggere kjøp.
Mange av oss ble faktisk litt overrasket over at Ford ikke droppet hele Galaxy-navnet da den nye utgaven kom i 2006. Så belastet var navnet da. Men bilen har vært en suksess, så det er tydelig at kjøperne har vært villig til å gi navnet en ny sjanse.
Første generasjon kan du nå få svært rimelig. For rundt 100.000 kroner får du typisk en 2003/2004-modell som har gått mellom 100.000 og 150.000 kilometer – ofte med 1,9-liters dieselmotor fra VW under panseret.
Denne bilen var nemlig et felles prosjekt mellom Ford og VW, søstermodellene var VW Sharan og Seat Alhambra. Onde tunger ville ha det til at bilene fikk med seg det verste fra hvert merke, det var i alle fall veldig mye som gikk galt her.
Ikke akkurat feilfri – les mer om første generasjon Galaxy her:
Mer moderne
Kvaliteten ble heldigvis noe bedre med årene, og det kan virke som fabrikken i Portugal (hvor bilene kom fra) hadde stor variasjon i produksjonen. Med andre ord: Ujevn kvalitet – noe som gjør at enkelte eiere kan oppleve relativt lite feil og problemer – mens andre igjen kjører bilene sine i skytteltrafikk til og fra verkstedet.
Det ble noe helt annet da Ford lanserte andre generasjon. I starten var det riktignok en del elektronikkfeil og litt annet smårusk, men det ble ganske raskt ryddet av veien.
For rundt 150.000 kroner får du nå en 2006/2007-modell med sju seter. Da er det gjerne en litt slapp 1,8-liters dieselmotor på 125 hester under panseret. Den duger stort sett OK, men blir snau når du laster full bil og skal på langtur. Du må også regne med at kilometerstanden er ganske voksen.
Men tenker du totalregnskap i bilholdet, tror jeg dette er en smartere investering enn å kjøpe første generasjon, Det du sparer på den i utgangspunktet, kan fort bli slukt av verkstedregninger. Verditapet vil nok også være bedre på den nye utgaven.
I tillegg føles denne vesentlig mer moderne på veien. Komfort og kjøreegenskaper er langt bedre. Dessuten er interiøret mye smartere, med høy grad av fleksibilitet og seter som felles flatt ned i gulvet når de ikke er i bruk.
Jeg håper dette var til litt hjelp – lykke til med både bilkjøp og familieforøkelse!
Brukte flerbruksbiler: Ikke alle gode ting er tre
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: