Volvo XC60 er fortsatt en drømmebil for mange norske familier og salget holder seg imponerende godt.
Volvo XC60 er fortsatt en drømmebil for mange norske familier og salget holder seg imponerende godt.

Volvo XC60: Norsk vinterfavoritt - nå er den oppnåelig for mange

Etter fire år begynner prisene å bli hyggelige.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å lage en stor SUV er nok noe av det smarteste Volvo noen gang har gjort. XC90 ble en umiddelbar suksess og har særlig solgt bra i USA.

Den debuterte som 2003-modell – og egentlig er det rart at det tok Volvo så mye som seks år før den fikk en lillebror.

Men timingen viste seg likevel å være god. XC60 kom inn på markedet akkurat da de store SUV-ene begynte å få et lite harrystempel.

Endel begynte å se på dem som både litt vulgære og ikke minst svært lite miljøvennlige. Dermed ble det for mange kunder mer attraktivt å kjøpe en SUV som var litt mindre prangende.

Mye skryt

XC60 fikk umiddelbart mye skryt for både utvendig design og høy interiørkvalitet. Kjøremessig er den preget av fokus på komfort. Plassen er god og XC60 fikk ikke overraskende svært gode resultater i kollisjonstester.

Timingen var perfekt for Volvo XC60, noe som gjenspeilet populariteten.

På motorsiden lot det seg imidlertid ikke skjule at Volvo hadde havnet litt i bakleksa. Dieselen på 2,4 liter var den klart mest vanlige motoriseringen i starten, i forhold til de beste konkurrentene var den både litt dorsk og tørst. Det ble heller ikke bedre av at automatgirkassa (i denne klassen sverger de aller fleste til automat) ikke hang helt med på notene. Dette skremte nok bort noen kunder.

Bortsett fra det fikk XC60 en kjempemottakelse både av biljournalister og kunder – og ble raskt bestselgere i sitt segment i Norge.

Introduksjonen av nye dieselmotorer og ny automatgirkasse i 2011 ga også bilen et løft.

Mens de nå som 2014-modeller får t ytterligere et løft i form av ny design og snart også igjen nye motorer fra Volvo.

Slik ser Volvo XC60 ut i 2014 utgave. Nytt design og snart også helt nye motorer.

Som alltid når det kommer en oppgradert utgave, så synker ofte prisene noe på den eksisterende, da den plutselig kan oppfattes som litt «gammel».

Les mer om Volvos nye motorer her:

Benny mener:

Volvo XC60 kommer bra fra det i kvalitetsundersøkelser. Godt over både XC90 og XC70. I tillegg er dette trolig en av de aller sikreste bilene du kan kjøre.

Benny foran garasjen

Men heller ikke XC60 har vært helt feilfri. På 2010- og 2011-modellen har det vært kontaktproblemer på airbag. Giroverføringene på biler med manuelt gir har det også vært feil på – i verste fall får man ikke skiftet gir. På dieselbiler som går mye på småkjøring, kan partikkelfilteret tette seg. På noen veldig få biler har det også vært feil på styringen, slik at tannstangen må byttes.

På biler med T6 bensinmotor – det finnes vel knapt i Norge – har det vært noe problemer med oljelekkasjer fra motoren.

På biler med 2,4-liter dieselmotor hvor det er påfylt for mye olje, dvs. over maksmerket, kan det i verste fall ende med at gassen henger seg opp.

Volvo har også fått en del kritikk for at automatgirkassa virker litt ”treg” sammen med den gamle 2,4-liters motoren. Dette er bedre i nyere biler med den nye motoren som kom i 2011.

Feilene på XC60 har så langt vært dekket av nybilgarantien, men nå er denne en saga blott på de eldste bilene og du må betale utbedringer selv.

Biler fra 2011 og nyere har derimot fem års nybilgaranti.

"Familiesvakheten" med feil på endeledd og lenkearmer ser det endelig ut til at Volvo har fått bukt med på XC60.

Volvo lyktes godt med sitt design på XC60. Det står seg godt den dag i dag.

Alt du må vite om brukte Volvo finner du her:

Hva skal du betale:

Kr 300.000–750.000,-.

De billigste bilene er utgavene med forhjulstrekk, som har gått langt – ofte som taxi – de koster ned mot 300.000 kroner

For en velutstyrt 2009-modell med dieselmotor og firehjulstrekk og med ca. 50.000 km på telleren, må du ut med ca. 500.000 kroner.

XC60 fikk nye motorer i 2011. De fikk da også fem års garanti. En slik bil med D3-motor, R-Design-pakke og med lav kilometerstand, koster ca. 600.000 kroner.

Legendarisk Volvo interiør i Volvo XC60, men noe av det beste som er å oppdrive av bilseter og den typiske midtkonsollen.

Beste kjøp:

Velutstyrte utgaver med firehjulstrekk, automatgir og fem årsgaranti. Gjerne med R-design-pakke.

Styr unna:

Biler med lite utstyr, manuelt gir og forhjulstrekk oppleves som litt ukurante.

Kjøpt ny av:

Bemidlede familier som ville ha en ny, sikker og trendy SUV med grei plass og god framkommelighet. Statusfaktor – uten at det blir vulgært.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Volvo V60–denne bilen utfordrer deg

2010 modell Volvo XC60 med R-Design.


Les vår store test av 2009-modell Volvo XC60 her: