FULL AV FEIL: Reisevilkårene på Ryanairs nettsider er fulle av  feil og til tider uforståelige. Det er også dommen fra disse passasjerene  på Rygge. (Foto: TV 2 / Skjermdump Ryanair.com)
FULL AV FEIL: Reisevilkårene på Ryanairs nettsider er fulle av feil og til tider uforståelige. Det er også dommen fra disse passasjerene på Rygge. (Foto: TV 2 / Skjermdump Ryanair.com)

Ryanair har så dårlig språk at Forbrukerombudet mener det er ulovlig

«DuDetKan kun ha medmedbringesett kolli håndbagasje per passasjer(...)» Dette er hentet fra flyselskapet Ryanairs reisevilkår. Forbrukerombudet mener det er så dårlig skrevet at det er lovstridig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Erik Robstad

Språket i Ryanairs reisevilkår er så fulle av skrivefeil, grammatiske feil og ord som rett og slett ikke eksisterer, at forbrukerombudet krever språkvask fra Ryanair.

– Sånn som det ligger ute nå så er det så å si uleselig for nordmenn, sier fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Torkil Gjedrem til TV 2.

Språkfeilene i vilkårene til lavprisflyselskapet er så alvorlige, og så mange at Forbrukerombudet har sendt brev til Ryanair. Der ber de Ryanair om å utbedre språket i vilkårene.

– De er så uforståelige at det ikke er mulig å sette seg inn i rettighetene sine. Da mener vi vilkårene er lovstridig, sier Jo Torkil Gjedrem til TV 2.

Har du lignende eksempler? Tips oss.

Kanskje tenker du at Forbrukerombudet overdriver. Vel, her er noen eksempler fra ryanair.com/no/vilkar. Les dem og vurder selv:

«DuDetkan kun ha medmedbringesett kolli håndbagasje per passasjer (ingen kolli for spedbarnkan ikke medbringe noen kolli), og det ergjeldervisse begrensninger påhåndbagasjensvekt og størrelse».

- LOVSTRIDIG: Jo Torkil Gjedrem i Forbrukerombudet mener språket til Ryan Air er så dårlig at det er lovstridig. (Foto: TV 2)

«Denne avgiften betales per person per enveis reiseenveisreise, basert på nivået i avgiftstabellen. Med unntak av det som er angitt i bestemmelsene ifølger avartikkel 10.2 og 10.3, errefunderes ikkedenne avgiftenikke refunderbar»

«5.1Med forbehold forom det som følger avartikkel 5.2, blirvilpassasjerer medfunksjonshemninger eller redusert førlighet ikke bli nektet befordring på grunnlag av slikfunksjonshemning eller redusert førlighetikke nektet reise på grunnlag av dette.»

Kommunikasjonssjef i Ryanair, Robin Kielym, skriver i en epost til TV 2 at de ikke har mottatt brevet fra Forbrukerombudet.

Kiely skriver videre at selskapet er inne i en prosess med å lege ny nettside, men språket i vilkårene har ikke vært noe tema til nå.

Hva synes du om måten Ryanair presenterer reisevilkårene på? Si din mening i kommentarfeltet under.