Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

A7 er en bil som gjerne skaper debatt. Designen er ikke for alle. Mens noen forguder det store firedørscoupe-karosseriet, er det andre som forbanner det med minste like mye lidenskap.

Men det er jo dette biler handler om - følelser. Det verste er når bilene ikke vekker følelser i det hele tatt.

Det hersker ingen tvil om hvilke ambisjoner som ligger bak denne bilen: Dette skal være en stor og romslig cruiser med lassevis av premiumfølelse.

For de mange som syntes nybilprisen ble for stiv, er det gode nyheter at en nesten ny bil er tilgjengelig på bruktmarkedet til halv pris.

Audi A7 bilde 2

LES OGSÅ: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

Kjører fra BMW M5

A7-en kom på markedet i høsten 2010 - som 2011-modell. Bilen vi har funnet på bruktmarkedet er nettopp en slik høstregistrering. Vi snakker altså om en 2011-modell, men den ble registrert i oktober 2010.

Hvis den var ny i Norge kunne faktisk dette med registreringsdatoen hatt stor betydning, fordi mange nybiler her til lands fikk fem års garanti fra 1.1. 2011.

Men her er det snakk om import - og dermed er det egentlig ikke så farlig hvilke årsmodell det er. Det er uansett ikke snakk om fem års garanti.

LES OGSÅ: Audi RS6: Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

Halv pris

Det som imidlertid er viktig er prisen. Og her snakker vi halv pris. For de som skal handle, pleier jo det alltid å være gode nyheter.

Men tro ikke at det er bil for hvem som helst av den grunn.

Nyprisen på bilen med det utstyret den har var nemlig over millionen - hvilket betyr at du fortsatt må lette bankkontoen for over en halv million blanke kroner for å bli eier av denne A7-en.

Grunnen til det ekstremt bratte pristapet er at bilen har gått 102.000 kilometer på denne korte tiden. Riktignok skal brorparten av dette ha vært på tyske Autobahn, som på langt nær er like hard på bilen som norske veier, men likevel ...

LES OGSÅ: Denne SUV-godbiten snytes vi for i Norge

Sosial angst

Trøsten får være at dette er en bil, en motor og et drivverk som skal tåle mange, mange tusen kilometer til. Her er det fortsatt raust med bil igjen, for å si det sånn.

Sort lakk er jo også populært hos Ola Nordmann - selv om det kremfargede skinninteriøret skiller seg såpass ut at noen (ubregunnet?) vil få sosial angst.

Audi kan dette med interiør - men i trauste Norge er det nok noen som vil synes at det beige interiøret blir litt vel "vågalt".

LES OGSÅ: Aldri har BMW laget en raskere coupe

Mye utstyr

På utstyrssiden er det mye hyggelig å fryde seg over. Adaptiv cruise control er viktig på en slik cruiser, det samme gjelder quattro, ryggekamera, stort stereoanlegg, stor navi, komfortseter med lufting, night vision og adaptiv luftfjæring, for å nevne noe.

I motsetning til en del andre importbiler kommer den dessuten med to sett hjul.

Garantien begrenser seg imidlertid til bare 3 måneder.

Audi A7 annonsen

Klikk her for å se annonsen

Grundig sjekk

Det er i følge annonsen tatt service for 13.000 kilometer siden, hvilket betyr at du har litt tid på deg før den skal inn på nytt.

Men selv om den også beskrives som strøken, kan det vært lurt å ta en skikkelig sjekk før handelen fullføres.

Møller er ikke kjent for å ha de hyggeligste time- eller deleprisene. Hvis det er noe som må fikses, er det greit å vite om det på forhånd.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, har testet A7. Hele testen kan du lese her - men vi kan røpe at konklusjonen ble følgende: "A7 er en suveren bil ..."

Bruk kommentarfeltet: Er dette en bil du kunne tenke deg?

LES OGSÅ: Her er Mercedes sine familieracere