Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar: Bare navnet og de gamle, ærverdige tradisjonene gjør at mange retter seg litt ekstra opp i ryggen når det blir snakk om det erkebritiske bilmerket.

Selv om de nå eies av indiske Tata Motors, holder Jaguar fast ved det de er aller mest kjent for. Nemlig kostbare og svært eksklusive biler.

Biler vi ofte forbinder med dronninger, statsledere en og annen direktør og annet godtfolk som bor lengre opp i åsen enn deg og meg.

Eksklusiv men billig

Nordmenn er flokkdyr og velger heller en Audi eller BMW. Hvorfor?

For oss blir det gjerne med lange blikk og drømmen.

Dumt. For selv om bilene i utgangspunktet er kostbare, så har britiske biler – med noen få unntak, ikke vært blant de som holder seg aller best i pris. De blir jo bruktbiler etter hvert de også – og da kan de plutselig være oppnåelige for ganske mange.

Jaguar XJ som kom helt tilbake i 1968 er en slik bil. Dyr som ny, mens du få kan få den – faktisk svært – billig på bruktmarkedet.

Her er annonsen på bilen som er med på Broom TV

Eldes med stil

Det som også er litt kult med gamle Jaguarer er at de ikke eldes på samme måte som mer alminnelige biler. Mens for eksempel en Opel eller en Volvo etter noen år bare blir gammel og kanskje litt utdatert, er det noe annet med en Jaguar.

Den har stolthet, ære og utstråling som gjør at den eldes på en annen og mer verdig måte enn mange andre biler.

Da siste generasjon Jaguar XJ ble lansert i 2009 var det nok mange som kunne tenkt seg nettopp en slik bil. Men som vanlig satte prisen en effektiv stopper for nettopp det.

Koster det samme som en pent brukt Audi A6

Nå derimot kan du få millionbilen omtrent for det samme som du må betale for en pent brukt Audi A6.

Verdifallet har vært formidabelt. Vi snakker om halv pris – og det bare etter ca. to år! Du kan nå bli eier av den lekre millionbilen for ned mot 600.000 kroner!

Men hvorfor er det slik? Den gamle og loslitte regla om etterspørsel og pris gjelder fortsatt. Når drømmebilen endelig blir oppnåelig, så vil vi allikevel ikke ha den.

Hanskemykt skinn, eksklusivt treverk, tepper av lammeull og lekkert design. Dette kan engelskmennene.

Gammel luksus-Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?

Kanskje er merket fortsatt litt for smalt og litt for sært. Kanskje har dette med få forhandlere og få utsalgssteder også litt å si, men neppe veldig mye.

Denne bilen forplikter

Det handler nok i stor grad at vi nordmenn er flokkdyr. Vi kjøper heller en småfeit, men diskret Audi, Volvo eller BMW. Da tråkker vi ingen på tærne og skåner oss selv for janteloven på en kanskje feig, men effektiv måte.

For det er ikke til å komme fra at dukker du opp på dugnad i barnehagen med denne – så blir du nok sett litt rart på. Samtidig som eierskapet forplikter litt. Det er jo liksom ikke slik at du parkerer en slik Jaguar på fellesparkeringen utenfor et litt slitent rekkehus fra 70-tallet.

Med denne Jaguaren er det vel noe som ikke stemmer helt..?

Burberry og håndsydde sko

Det er mer forventninger om at du felger opp med kostbar oilskinjakke som må sendes til England for impregnering en gang i året og med Burberry-skjerf i halsen og håndsydde sko på føttene.

Samtidig kjøper nok mange kunder i dette prissegmentet heller en SUV. Den er både romslig, komfortabel og tar deg helt fram til hyttetrammen, selv om snøen laver ned. Det er jo så greit om man skulle glemme å sette på varmekablene i oppkjørselen ...

Evig eies kun et dårlig rykte

Staslig bil i staslige og «riktige» omgivelser.

Jaguar XQ: Kan bli drømmebilen for velstående familier

Og så gjelder nok fortsatt klisjeen om at «evig eies kun et dårlig rykte». Britiske bilarbeidere var i en periode mer opptatte av å drikke te og streike enn å lage gode biler. Selv om dette nå er tiår siden – så trekkes dette ofte fortsatt fram når praten kommer inn på temaet engelsk bil.

Men for deg som allikevel tar sjansen – ja så får du garantert en bil som mange misunner deg. Nå til en pris som begynner å bli oppnåelig for ganske mange.

Brukt Jaguar XJ6 – Langt fra katta i sekken