Bilen svinger selv – før det smeller

Ny teknologi skal få ned antall ulykker i trafikken. Les hvordan:

Vi nærmer oss en stillestående bil   og sammenstøt synes uungåelig. Men da tar bilen over   først ved å bremse, så styre rundt hindringen.
Vi nærmer oss en stillestående bil og sammenstøt synes uungåelig. Men da tar bilen over først ved å bremse, så styre rundt hindringen.

Passiv sikkerhet har i mange år vært et stort satsingsområde for bilbransjen. Det handler om å gjøre bilene mest mulig sikre når det smeller.

Deformasjonssoner, airbager og en lang rekke sikkerhetsutstyr har etter hvert blitt standard på de aller fleste biler. Stort fokus på krasjtester har også gjort det vanskelig å komme unna med biler som ikke er konstruert for å beskytte fører og passasjerer best mulig.

Bare en forsmak

Men hva om man kan komme opp med utstyr og teknologi som hindrer at ulykkene skjer? Også har det lenge vært en rivende utvikling, der innføringen av antiskrenssystemer (gjerne kalt ESP) blir regnet som en milepæl.

Utstyr som filskiftevarsler og blindsonevarsler har også blitt stadig mer vanlig. Men dette er bare en forsmak på det som skal komme.

LES OGSÅ: Nå får du utstyret også på billig-biler


Invitert til testsenteret

En rekke av verdens bilprodusenter investerer store beløp i ny teknologi på dette området. En av dem er Ford – som nå letter litt på sløret i forhold til hva de jobber med.

Broom var nylig som eneste norske media invitert til deres testsenter i Belgia. Her fikk vi blant annet demonstrert det Ford selv kaller "obstacle avoidance". Et system som gjør at bilen selv tar over hvis den skjønner at en kollisjon er uunngåelig.

Vi fikk en smakebit på luksus-framtiden også – sjekk denne:

Først en advarsel

Tidligere har vi sett en rekke slike systemer som aktiverer bremsene og reduserer hastigheten på bilen. Nå går Ford et skritt lenger.

Det nye systemet gir først en advarsel til sjåføren dersom det oppdages en saktegående eller stillestående hindring eller fotgjenger lenger fremme i samme kjørebane.

Hvis sjåføren ikke reagerer på dette, vil bilen selv ta over.

Først advarer systemet føreren om at det er fare for kollisjon.Hvis vedkommende ikke reagerer, tar det så over styringen av bilen.
Først advarer systemet føreren om at det er fare for kollisjon.Hvis vedkommende ikke reagerer, tar det så over styringen av bilen.

Bilen vet mye om deg – og den sladrer!

Effektiv reaksjon

Demonstrasjonen vi fikk var av det effektive slaget. I rundt 60 km/t nærmer vi oss en oppblåsbar bil. Sjåføren slipper rattet – så kommer advarselen om at vi nærmer oss et stillestående objekt.

Når sjåføren ikke reagerer, går det noen tideler før bilen bremser hardt ned. Så svinger den unna hindringen – og tilbake igjen før den stopper.

Overvåker veien

Det hele er over i løpet av noen sekunder – og føles nesten litt uvirkelig når man sikker i passasjersetet og er helt prisgitt at det faktisk fungerer. Men det kan vi altså bekrefte at det gjør.

Teknologien bruker tre radarer, ultrasoniske sensorer og et kamera som overvåker veien inntil 200 meter lenger fremme.

Når et sammenstøt ikke er til å unngå, søker systemet etter åpninger på begge sider av hindringen. Hvis det er mulig, blir bilen så svingt unna og rundt hindringen.

SE VIDEO: Snart smeller det!

Forskjellen mellom liv og død

– Vi har testet i 140 km/t og det fungerer helt fint da også. Med denne teknologien kan vi redusere antallet påkjørsler bakfra betraktelig. Veldig ofte skyldes disse enten av sjåføren har sovnet – eller at vedkommende er opptatt av noe helt annet enn å se framover. I enkelte tilfeller også akutt sykdom, som et illebefinnende. Da kan denne teknologien være forskjellen mellom liv og død, sier Fords testsjåfør som imidlertid ikke vil si når du og jeg skal kunne kjøpe en bil som har dette på plass.

– Nei, det er for tidlig. Vi er fortsatt i testfasen og veldig mye må være klart før vi kan tilby det til kundene. Men vi håper naturligvis at det ikke er veldig lenge til vi har det ute på markedet.

Hårete mål: Ingen skal dø i våre biler!

Slik viser Ford selv hvordan systemet virker. Når bilen oppdager hindringen vil den først bremse ned, så sjekke om det er trygt å svinge unna.
Slik viser Ford selv hvordan systemet virker. Når bilen oppdager hindringen vil den først bremse ned, så sjekke om det er trygt å svinge unna.

Mer utstyr på vei – snart er dette standard i alle nybiler