Over 6 millioner Nissan Micra har blitt bygget siden pang starten i 1982. Nå kommer den i ny drakt.
Over 6 millioner Nissan Micra har blitt bygget siden pang starten i 1982. Nå kommer den i ny drakt.

Nissan Micra: Bestselger i ny drakt

Kan disse endringene få fart på salget?

Nissan Micra må sies å være en gammel kjenning. Den kom på markedet allerede i 1982 og den lille tassen forble en suksess i mange år.

Men de siste årene har bilen – på tross av at den er bedre enn noensinne – ikke vært noen volummodell for Nissan her hjemme.

I Europa derimot er Micra den tredje mest solgte Nissan-modellen, bak Qashqai og Juke.

Datsun: Snart er det 30 år siden de forsvant

Ikke helt ny

Nye baklykter og ny bakfanger er endringene bak.
Nye baklykter og ny bakfanger er endringene bak.

Derfor har Nissan nå frisket opp det lille sjarmtrollet med en real facelift. Faktisk så real at Nissan selv kaller den for "nye Micra", selv om den altså bygger på - og i realiteten er - samme bil som fjerde generasjon.

Det betyr samme plattform, drivlinje og utvendige og innvendige mål.

Les vår test av Nissan Micra her:

Bybil

Men mye er altså nytt på Nissans lille bybil, likevel.

Den mest iøyefallende endringen er fronten. Her er alt foran frontruten nytt. Nissans nye V-grill er på plass. Lyktene er mer like de vi finner på de øvrige Nissan-modellene, selve støtfangeren er helt ny, det samme er forskjermer og panser.

Foruten likheten ril resten av Nissan-familien ser den også litt tøffere ut nå.
Foruten likheten ril resten av Nissan-familien ser den også litt tøffere ut nå.

Nissan Leaf: Nå skjønner vi hvorfor den selger så godt

Om vi går bak og titter, er ikke endringene like store. Men nye baklamper og nytt fangertrekk har den fått.

Komplett innvendig

Alt i alt en vellykket operasjon. Bilen ser litt mer eksklusiv ut, samtidig som likheten til de øvrige Nissan modellene er ivaretatt.

Også innvendig er den blitt betydelig oppgradert.

Slik ser den ut innvendig etter faceliften. En komplett liten bil.
Slik ser den ut innvendig etter faceliften. En komplett liten bil.

Les også: Dette er en av verdens dårligste biler

Det er nye setetrekk, en del sølvfargede detaljer og listverk, ny midtkonsoll, samt USB- og AUX-porter.

Den er også tilgjengelig med en helt ny kommunikasjonsenhet med ny radio og nyeste generasjon navigasjon med større berøringsskjerm.

Fra 144.900 kroner

Prisene starter på 144.900 kroner. Da får du en 1,2-liters bensinmotor under det korte panseret.

Høres det snaut ut, så leveres den med en annen 1,2-liters motor med kompressor også. Da er effekten på 98 hk.

Prisen starter på 166.900 kroner, mens topputgaven med "alt" også koster under 200.000 kroner. Nærmere bestemt 198.900 kroner.

Dette i sum bør gjøre at det fortsatt er liv laga for bybilen som har en svingradius på bare 9,3 meter. Den er forresten produsert i mer enn seks millioner eksemplarer siden pangstarten i 1982 og Micra-eventyret er neppe over enda.

Nissan Juke Nismo 4x4: Reinhekla moro på fire hjul