Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller johnsen (t.v.), fikk omvisning på Tesla-fabrikken av PR-ansatte, Patrick Jones.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller johnsen (t.v.), fikk omvisning på Tesla-fabrikken av PR-ansatte, Patrick Jones.

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Bli med Broom inn i det aller helligste – hos Tesla i California.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Broom er på skikkelig langtur om dagen, i selveste Fremont, California. Målet for turen er et besøk på Tesla-fabrikken i Silicon Valley – for å se og lære mer om hvordan bilen som har tatt Norge med storm produseres.

Også i California er Tesla en snakkis. Ikke helt overraskende kanskje, men dette tydeligvis en interessant bil selv uten den gunstige prisordningen vi har for elbil i Norge.

Leiebilansatte, hotellpersonalet, servitører, sykkeltaxi – alle snakker om Tesla og Model S.

Men her er det mye mer en bil for de rike og berømte. De parkerer utenfor dyre restauranter, ved siden av Porscher og Ferrarier. Og det er Teslaen folk står og glor på.

Selv om dette er selve fødestedet til Tesla, er de faktisk langt mer vanlige i trafikken hjemme i Norge.

Selv om den får mye skryt, er heller ikke Tesla Model S perfekt ...

Ved inngangen til fabrikken står skiltet som forteller om hvilke ambisjoner Tesla har for sine elektriske biler.

Godt bevoktet

Det er da også en viss mystikk knyttet til fabrikken, som ligger like i nærheten av hovedkvarteret til Facebook og andre nye high tech-firmaer i stor vekst.

Brooms redaksjonssjef Vegard Johnsen fikk slippe inn i det aller helligste hos Tesla - fabrikken som nå går for fullt for å dekke etterspørselen etter super-elbilen Model S.
27. oktober 2010 åpnet Teslafabrikken i Fremont. Hovedbygningen er på 510.000 kvadratmeter.

Akkurat nå er det imidlertid Tesla som er hottest.

Vi ankommer fabrikken, som er omringet av høye gjerder og bemannet med sikkerhetsvakter ved inngangene. Det kjører også en bil merket med security rundt og speider.

Med lua i hånda drar vi til hovedinngangen, og venter nærmest å møte en bevæpnet tungvekter med militær bakgrunn. Men nei da, i stedet stråler en liten og nett, kvinnelig vakt imot oss og geleider oss videre. Nesten litt skuffende lite dramatisk, rett og slett.

LES OGSÅ: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil

Alle Model S-er starter livet som en rull med aluminium. Dette skal bli hundrevis av biler...

Inn i hjertet av fabrikken

Så er det bare å finne resepsjonen. Vi ser for oss ekstravagante greier, men det som møter oss er en ørliten pult. Vi logger oss på, og venter. Vi skal bli guidet rundt av Patrick Jones fra PR-avdelingen.

Litt forsinket dukker han opp – og viser vei inn i hjertet av fabrikken. Akkurat her, og akkurat nå, settes hundrevis av biler sammen på samlebåndet. Flere av dem kommer til å ende opp i Norge.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann

Hvitt – over alt

Vi er heldige, det er nemlig ikke alle som får bli med bak kulissene i denne fabrikken. Medier i Europa blir prioritert nå, fordi det er her trykket er størst for tiden.

Ved inngangen til selve fabrikken står to av konseptbilene som dannet utgangspunktet for det vi i dag kjenner som Model S.

Gulvet og veggene er hvite – og det skal det vise seg er gjennomgangstonen for hele fabrikken. Her er det lyst, rent og ryddig.

Fangerene er av plast, og disse er klare til å monteres.
Karosseridelen har tatt form, og venter på å settes sammen. I bakgrunnen sees noen av de mange røde, robotene som står for mye av jobben i Tesla-fabrikken.

LES OGSÅ: Denne krasjtesten har mange ventet på

Skater rundt

Mens vi vandrer rundt må vi stadig se opp for ansatte som sykler, skater eller kjører rundt på små trucker mellom arbeidsstasjonene.

De ansatte ser ut til å være folk i alle aldre, fra ulike kulturer og med forskjellig bakgrunn. Noen er undommer med capsen bakfram, tatoveringer og øretelefoner, mens andre er godt voksne i Tesla-kjeledress og hvite hansker.

Vi får ikke prate med dem – alle er i full sving med oppgavene. Men enkelte steder får vi noen litt skeptiske blikk.

– Dere får tilgang til en del områder som vi vanligvis ikke har med gjester, så de lurer nok litt på hvem som kommer, forklarer Jones.

LES OGSÅ: Disse bilene stopper mest

Her blir karosseriet montert - og fraktes nedover produksjonsbåndet mens robotene jobber på spreng.

Roboter

Noen som ikke kunne bry seg mindre om vi skulle dukket opp med buekorpset, fullt TV-team og utviklingsingeniører fra all verdens bilprodusenter, er robotene. De er det mange av på fabrikken.

Uten å la seg distrahere av noe som helst jobber de utrettelig – med imponerende hastighet og millimeterpresisjon.

– Fabrikken er i stadig utviklingen, og robotene våre får nye oppgaver og arbeidsstasjoner mellom hver gang jeg er her. Det er det fine, vi kan "lære" opp robotene til å gjøre ulike arbeidsoppgaver, forteller Jones.

LES OGSÅ: Nå er Tesla Model S en bestselger

Hemmeligheten

– Litiumbatteriene blir levert til oss, men utover det lager vi alt selv. Noe av hemmeligheten bak rekkevidden og at batteriene varer så lenge, er at vi bruker væske til å kjøle de ned. Men vi røper naturligvis ikke hele hemmeligheten, og vi lar ikke pressen ta bilder i fabrikken der batteriene plasseres i Teslas batteripakker.

– Men dette er vel bare et tidsspørsmål før andre også vil knekke koden?

– Ja, etter hvert vil de nok de det, men da har forhåpentligvis også vi kommet enda et steg videre. Poenget er å ligge et steg foran hele tiden. Foreløpig er det jo stor forskjell på det Nissan Leaf og BMW i3 leverer, for eksempel.

Her er det interiøret som blir gjort klart.

LES OGSÅ: Tesla tilbakekaller Model S

Halvparten i bruk

Kun halvparten av fabrikken er i bruk. Hver uke produseres 500 eksemplarer av Model S.

Men etter hvert som Model X og en ny volummodell kommer på plass, vil det bli aktivitet over alt.

Mens vi er på besøk blir en gruppe ferske Tesla-eiere kjørt rundt i et lite tog med omvisning på fabrikken.

Når bilene er satt sammen skal blant annet listverk på plass.

Her er også innmaten begynt å komme på plass - blant annet den enorme skjermen som utgjør midtkonsollen på bilen.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Skjønner at folk går mann av huse for denne

Catwalk

På slutten av produksjonsbåndet blir bilene testet. Både for vannlekkasjer, ulyder, detaljer som ikke er festet skikkelig, feil på lakken osv.

– Dette området kaller vi for catwalken. Når de kommer ut herfra er bilen ferdig, forteller Jones.

Og det betyr at de straks er klar for å bli kjørt på lastebiler og fraktet til sin nye eier.

Her kommer bilene nedover oppløpssiden for siste kontroll før de er ferdige. Tesla kaller dette for Catwalken. Like ved siden av testkjøres bilene over ulike underlag og går inn i et kammer der de sprøytes ned med vann for å sjekke eventuelle lekkasjer.

LES OGSÅ: Ikke fornøyd med elbilene

– Det er galskap!

Vi forteller om markedet i Norge, og han blir overrasket over å høre hvor langt nordmenn er villige til å gå for å slippe ventetiden på fire-fem måneder.

– What?! 20.000 dollar over nybilprisen for å slippe ventetiden – that's crazy! Jeg skjønner at bilen selger svært godt hos dere i Norge – forstår det slik at dere får bilen veldig rimelig. Dere er heldige! Den er altfor dyr for meg. Her er dette en bil for de med mye penger. Jeg venter på den mer kompakte modellen som kommer i 2017. Den blir rimeligere. Det blir også den store volummodellen.

LES OGSÅ: Elbilen er et rent helvete å kjøre

Selger godt i USA

Det er ikke bare i Norge at vi har omfavnet den tøffe elbilen. Salget går så det suser også i USA.

– Vi klarer ikke å holde tritt med etterspørselen. Målet i år var å produsere 20.000 biler, og selv om det ligger an til å ende på 23.000 klarer vi ikke å levere nok biler.

Men neste år er målet å øke produksjonen til det dobbelte, forteller Jones.

– Kommer Model S til å få firehjulsdrift?

– Jeg vet at det er mange som lurer på det, ikke bare i Norge men i flere områder der det er kaldt. Jeg vet at det har vært snakk om det, men foreløpig ligger det ikke noen konkrete planer for det.

– Hva med hengerfeste?

– Det kommer ikke til å bli tilgjengelig med det første. Så vidt jeg vet er det ingen planer om det. Men jeg skjønner jo at det er noe som mange gjerne vil ha. Så vi får se hva som skjer.

LES OGSÅ: Dette er Norges mest solgte biler

Biler som venter på nye eiere.

Ærefrykt

Og så er vår tilmålte tid over. Vi takker pent for oss, sjekker ut i den bittelille resepsjonen – og forlater fabrikken som viser at det meste er mulig – også i bilbransjen.

Elon Musk fulgte drømmen sin og har laget en bil som akkurat nå er noe av det hotteste som finnes på markedet.

Jeg kjenner litt ærefrykt for det han har fått til så langt – og sannsynligvis er dette bare starten. Bilbransjen blir aldri helt det samme igjen. Det skal alle vi bilinteresserte være glade for!

Det er her det skjer! Tesla-fabrikken i Fremont, California bygger bilen som er i ferd med å snu bilbransjen på hodet. Broom tok turen - og fikk slippe inn på fabrikken.

LES OGSÅ: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?