Broom redaktør Knut Skogstad er blant de første som har fått teste nye VW e up! på norske veier. Han  spår at dette blir en ny elbil suksess.
Broom redaktør Knut Skogstad er blant de første som har fått teste nye VW e up! på norske veier. Han spår at dette blir en ny elbil suksess.

VW e-up! – Dette kommer til å bli en norsk suksess

e-up! har akkurat kommet til Norge - her er førsteinntrykket vårt.

Det er elbilfeber i landet vårt og sannsynligvis har vi bare sett starten på noe som kommer til å vokse mye i årene som kommer.

En ting er super-elbilen Tesla Model S som akkurat nå er Norges mest solgte bil. Men i hjulsporene til den er det en rekke mer folkelige og ikke minst oppnåelige elbiler på vei. Det er naturligvis ikke veldig mange som har mulighet til å bruke en halv million på elbil. For dem er nok en bil som nye VW e-up! langt mer interessant – og relevant.

Broom-redaktør Knut Skogstad er akkurat nå en av de første som kjører e-up! på norske veier – vi tar en telefon for å høre hvordan det går.

Rekkevidde-angst

Ring, ring:

– Hei Benny! Vent litt, jeg må bare kjøre inn til siden ...

– Her er jeg! Ja. nå er jeg akkurat på vei hjemover og har passert Liertoppen. Og jeg sliter litt med den sykdommen du ofte får når du kjører elbil, du kjenner vel til den..?

– He he, snakker vi om rekkevidde-angst? Jo, jeg har hørt om det ......

– Helt riktig! Og hvis det er noen Broom-lesere som ikke har hørt om Lierbakken, kan jeg fortelle at det er en laaang bakke. Og for elbiler er den ganske grusom. Jeg har akkurat spist opp flere mil med rekkevidde her. Heldigvis regner jeg med at det vil jevne seg litt ut når det blir flatt og litt nedover igjen. Men akkurat nå sier navigasjonen i bilen her at jeg ikke har i nærheten av nok batterikapasitet til å komme fram og at det derfor må lades underveis!

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere enn oss nordmenn

Norsk suksess

– Men en elektrisk up! – gir det mening?

– Ja, det gjør absolutt det! Jeg vil jo tro at et stort flertall av de som kjøper elbil, gjør det for å ha en bil å kjøre til og fra jobben med – ja, pluss litt småkjøring i tillegg. Og til den bruken er denne bilen helt perfekt. Liten og kompakt, men samtidig ganske "voksen". Det er null problem å ligge i 100 km/t på motorveien her.

– Komforten er helt grei, støydempingen er god – og batteriene som ligger i bunnen av bilen gir en veldig tung og solid kjørefølelse. I tillegg er prisen ganske gunstig, like over 180.000 kroner. Jeg temmelig overbevist om at VW har en ny storselger her. Dette kommer til å bli en norsk suksess, sier Knut som er inne i en liten elbil-stim. Han har nemlig akkurat teste Ford Focus Electric også:

Skummelt for eierne: De kaster Smarten i kanalene


Kan hurtiglades

– Den er både større, mer komfortabel og morsommere å kjøre. Men den koster nesten 80.000 kroner mer og har dessuten en stor svakhet: Der ligger nemlig batteripakken midt i bagasjerommet, den tar opp plass og sladrer om at det "bare" er en vanlig bil som er bygget om til elbil.

– På e-up! har dette tydeligvis vært med i planene helt fra starten. Det er mye mer gjennomført og kan også hurtiglades. Det er gull verdt de gangene man skal bevege seg litt ekstra langt hjemmefra.

Les testen vår av up! Den overrasket alle


Kjørestilen er viktig

Ja, bare for å spørre om det først som sist – hva er rekkevidden?

– Volkswagen oppgir selv rundt 160 kilometer, de er også edruelige nok til å si at dette faller til 80–100 km når det er vinter og kaldt. Det stemmer da også veldig bra med mine erfaringer med elbil. Den oppgitte rekkevidden blir fort veldig teoretisk, særlig når det er kaldt.

– Når det er sagt, har dette også utrolig mye med kjørestil å gjøre. Kjører du små-aggressivt og gir blaffen i å tenke økonomi, er batteriene tomme lenge før de offisielle tallene. Her gjelder det å planlegge, tenke framover – og spare strøm overalt hvor det er mulig. Da blir det faktisk også morsommere å kjøre elbil – synes jeg, da!

Veldig gjennomført

– Men tilbake til utgangspunktet: e-up! har en batteripakke på 230 kilo som er plassert i bunnen av bilen. Det gjør naturligvis noe med kjøreegenskapene. På motorvei er det kun positivt. Den får en tung og solid kjørefølelse – og minner om biler minst en klasse over.

– Resten av bilen minner om at dette er en liten og billig bil i utgangspunktet. Men på VW-vis er den også veldig gjennomført. Alt er ordentlig og skikkelig – fra støydempingen, via koppholdere og praktiske løsninger i interiøret – til appen som gjør at du kan sette på klimaanlegget mens bilen står og lader – og dermed sette deg inn i varm bil når du skal av gårde, uten at det har belastet batteriet. Slike smarte løsninger er naturligvis gull verdt i hverdagen!

Apropos liten: Sjekk denne bobilen!

Tvilling-pappa

– Men Lier-bakkene – da har du vært en snartur i Drammen?

– Helt riktig! Jeg har vært ute og testet sammen med eks-kollega Knut Arne i Autofil. Han har akkurat blitt tvillingpappa – måtte jo få hilse på de to jentene hans også. Han avsluttet forresten sin del av kjøringen med en del ganske meningsløse akselerasjoner, med vilje!

– Det ser jeg straffer seg nå. Kjørecomputeren mener jeg absolutt bør finne et ladepunkt og stoppe – for rekkevidden holder ifølge den ikke inn

Veihjelp

– Du får stoppe på IKEA da, der bør det jo være noen stikkontakter, ja kanskje til og med ladepunkter?

– He, he. Jeg tror jeg tar sjansen på at dette bedrer seg etter hvert, jeg. Hvis ikke ringer jeg deg igjen – så får du leke veihjelp med Landcruiseren din. e-up! får jo omtrent plass inne i bagasjerommet på den, så det bør ikke være noe problem!

Vi er tilbake med full test på e-up når – eller hvis – Knut kommer seg hjem.

LES OGSÅ: Den klarer fem mil på en liten bensin

Den han har akkurat kommet til Norge og blir lansert for pressen i disse dager. Men selv om kundene ikke har sett den ennå, har VW allerede over tusen bestillinger inne på e-up!
Den han har akkurat kommet til Norge og blir lansert for pressen i disse dager. Men selv om kundene ikke har sett den ennå, har VW allerede over tusen bestillinger inne på e-up!

LES OGSÅ: Derfor kan vi få prisras på elbil i Norge