Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Escalade kommer i to lengder, akkurat som de mindre eksklusive søstermodellene fra Chevrolet og GMC. Her er standard Escalade, Escalade ESV er litt lengre.
Escalade kommer i to lengder, akkurat som de mindre eksklusive søstermodellene fra Chevrolet og GMC. Her er standard Escalade, Escalade ESV er litt lengre.

2015 Cadillac Escalade: Luksus på amerikansk

Her snakker vi luksusbil med ”attitude” – og et interiør som følger opp.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange gamle Cadillac-kjøpere satte kaffen og småkakene i vrangstrupen da det nesten 100-årige merket dro til og innlemmet en fullvoksen SUV i modellprogrammet på slutten av 1990-tallet. Men hos Cadillac hadde man noen år i forveien oppdaget at kjøpergruppen deres var i ferd med å gå over fra bil til rullator, og SUV-satsingen var ledd i en omfattende satsing på å tiltrekke seg ”ungdom”.

Les også: D3 Design gir mer "attitude" også til Cadillac ATS

Luksus som synes

Satsingen var vellykket. I dag har Cadillac rundet 111 år som bilprodusent, og selv gjennom de siste årenes krise for moderselskapet GM har toppdivisjonen vært en av få lyspunkter med lønnsom drift og stadig positiv interesse rundt de nye modellene.

Historiens første Escalade var en GMC Yukon der man kun hadde byttet ut selve emblemet i grillen. Riktignok en Denali-utgave, men den var likevel langt fra å utstråle noen Cadillac-aura.

SUVen Escalade var dog ikke noen umiddelbar suksess, og det var kanskje ikke rart. For bilen var vanskelig å skille fra en GMC Yukon XL, utvendig var det kun emblemer som skilte de to, og hadde det ikke vært for at man kastet seg rundt og bygget en egen front og litt andre detaljer etter bare et års tid, kunne det hele blitt et kortvarig eksperiment.

Helhetlig utseende - endelig

Cadillacen har fått mer og mer særpreg og egne detaljer for hver gang Chevroleten og GMCen den er basert på har blitt faceliftet og kommet i nye utgaver. Nå er det tid for helt nye biler – og aldri har forskjellene vært større enn nå.

Les også: Denne Escaladen har tapt seg 900.000 på 14.500 km!

Aldri har Cadillac-SUVen vært mer brysk og brautende, heller. En Cadillac i gammeldags og selvsikker tapning, slik de fremsto på 1950-tallet, kan man kanskje si. På godt og vondt. Men så er det heller ikke de mest beskjedne eller anonyme luksusbil-kjøperne som har trykket Cadillac Escalade til sitt hjerte.

Interiøret skiller seg markert fra Chevrolet- og GMC-utgavene av den samme grunnkonstruksjonen, og ser ut til å komme rett fra luksus-sedanen XTS.

Den nye vil trolig falle i smak, noe også pressekritikken fra bilens hjemland tyder på. For den nye bilen klarer på en måte både å være barsk og litt obsternasig i linjene, samtidig som designerne har klart å tre Cadillacs ”art and science”-formspråk ned over ørene på Chevrolet-konstruksjonen på en måte som får den til å se ut til å være konstruert slik helt fra bunnen av.

Umiskjennelig cadillacsk...

Linjene i den pompøse grillen og de skarpe skjermprofilene som leder frem til det karakteristiske LED-lysarrangementet har på den nye utgaven også fått en oppfølging bak, der Escalade har like Cadillac-typiske stående LED-lys som går i hele bilens høyde ved siden av bakdøren.

Les også: BLS - denne Cadillacen kan faktisk være et brukt-kupp

Interiøret er også helt eget i den nye bilen, og ser ut til å være tatt mer eller mindre direkte ut av stor-sedanen XTS. Også Suburban og Yukon har fått skikkelig oppgraderte interiør i de nyeste versjonene, men Escalade er for første gang i en helt egen klasse slik sett og virker nå mer som en ”ekte” Cadillac enn som en luksus-utgave av de billigere merkene.

To lengder – men ingen pickup

Escalade kommer som før i to lengder; navnene Escalade og Escalade ESV tilsvarer Tahoe og Suburban fra Chevrolet, eller Yukon og Yukon XL fra GMC. Tidligere tiders luksus-pickup, Escalade EXT, er droppet, som følge av at det samme også har skjedd med Chevrolet Avalanche, som var bilens søstermodell.

Nye Escalade får Cadillacs nye og kraftige design uten minste reservasjon. Trukket ned over ørene på det som i bunnen er en Chevrolet Suburban smelter det kraftige designet glimrende inn på den minst like kraftige bilen, og vi får den klart tøffeste og mest helhetlige Escaladen så langt.

Utstyrsmessig finner vi ingen grunn til å gå i detalj, her er selvsagt alt som man kan forvente, og litt til, når det gjelder både komfort, underholdning og sikkerhetssystemer. Cadillac OnStar var i sin tid bransjens første automatiske GPS-baserte varslingssystem ved ulykker, og det lever videre med ekstra finesser som tracking av stjålne biler og så videre.

Les også: Cimarron var Cadillacs første småbil-forsøk. Og -flopp...

I tillegg har man Cadillacs CUE infotainment-system tilgjengelig via en 12,3 tommers touch-skjerm, og for å gjøre komforten komplett har også ikke ukjente Bose utviklet en egen ”active noise cancellation technology” for å fjerne det lille som ellers kunne forekomme av uønsket støy.

Hybrid-versjonen er borte

Lydmessig nesten som å kjøre elbil, altså, selv om det sitter en 420 hesters EcoTec3 V8 på 6,2 liter under panseret. Denne har selvsagt variable ventiltider og sylinderkutt-system, slik at den skal gi bedre drivstoff-økonomi enn tidligere. Hvor mye bedre opplyser man ikke om foreløpig. Vi noterer oss dog at den tidligere så populære hybrid-versjonen ser ut til å være tatt ut av programmet – i hvertfall foreløpig, så for at ikke den såkalte CAFE-avgiften til den amerikanske staten for gjennomsnittlig bensinforbruk for de solgte bilene skal bli for høy, må det være snakk om en forholdsvis nøysom motor tross alt.

De høye baklysene, og et tynt bremselys som går tvers over hele bakdøren er typiske Cadillac-trekk som gjør bilen svært karakteristisk bak - og helt forskjellig fra Chevrolet Suburban.

Mens rap-stjernene i L.A. sikkert allerede studerer ettermarkeds-felgkart for å planlegge groovy mods på sin nye Escalade, vil de fleste andre være godt fornøyde med originalfelgene i 20 eller 22 tommer. Det er barskt nok, samtidig som det passer godt til det helhetlige designet på den nye brutal-Cadillacen.

Vi her i Norge får bare brette opp ermene og jobbe all den overtid vi kan, for kanskje en gang i fremtiden å få råd til å importere en (godt) brukt...