Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen ganger er verden ubehagelig brutal. Den 19 desember i fjor trillet nemlig en splitter ny og skinnende hvit Hyundai Veloster ut på de norske landeveier. Altså for bare ti måneder siden. På prislappen sto det den gang 350.790 kroner.

Nå er bilen til salgs igjen. Denne gangen står det 208.473 kroner på prislappen (+ omregistreringsavgift).

Det er en differanse / verditap på over 140.000 kroner, det. 14.000 kroner per. måned eller nesten 3000 kroner i uka ...

Det er jo en kjent sak ar nye biler taper seg både fort og mye, men dette er allikevel et av de grelleste eksemplene vi har sett på en stund. Særlig med tanke på at bilen ikke er kjempedyr i utgangspunktet.

Noen har det enda verre. Denne tapte seg 1,5 mill:

Hyundai har faktisk ganske lange tradisjoner med å bygge coupe-biler. Illustrasjonsbilde.

Se hele annonsen her:

Utseendet kan absolutt diskuteres på Hyundai Veloster. Lenge. Men noen dårlig bil er det ikke. Snarere tvert imot. Hyundai har vist seg svært driftssikre og gode. Det er ikke uten grunn at de tilbyr en av Norges aller beste nybilgarantier.

Så om man vinkler det positivt – så skal du vel lete en stund for å gjøre et lignende kupp på en nesten nye bil med bare 10.000 kilometer på telleverket. Annonsen lover i tillegg at den er både meget pen og velholdt.

Norges billigste

Vi stusser også litt på det faktisk er en merkeforhandler som har Norges billigste Veloster til salgs – attpåtil langt ifra den eldste eller den med flest kilometer. Prisdumping på egne merker er ofte ikke særlig populært (for å si det veldig pent ...) hos andre forhandlere og selgere.

Det er faktisk et veldig dårlig signal ut i markedet. For deg som er på utkikk etter en slik bil derimot ...

Vi har testet den

Hyundai Veloster har et ganske særegent utseende. Illustrasjonsbilde.

Større plass? Les vår test av Hyundai i40 her:

Dette skrev vi etter vår test av Hyundai Veloster:

"Veloster er bygget for kjøreglede med godt avstemt og avstivet chassis og forholdsvis direkte styring. Standard hjul har dimensjonene 215/45-17, men som ekstrautstyr kan du få 215/40-18.

Dette er ikke noen hardcore sportsbil, men bygger mer på den gamle, gode og klassiske coupe-oppskriften, en sprek utgave av en hverdagsbil.

Det vil si at den fungerer svært godt som ”til og fra”-bil, men ikke fullt så godt hvis du virkelig skal gi jernet rundt en bane eller "stå i ramma” langs en svingete landevei. Da skinner hverdagsegenskapene litt for godt igjennom.

Vi må heller ikke glemme at denne primært er bygget for USA og amerikansk veistandard. Europeisk og amerikansk sportsbilfilosofi har bestandig vært ganske forskjellig. Tenk bare Porsche kontra Corvette.

Men alt i alt en trivelig og frisk bil – til sitt bruk."

Les hele vår test av Hyundai Veloster her:

Ble kjapt solgt

Slik ser den ut innvendig. Illustrasjonsbilde.

Det var tydeligvis flere enn oss som reagerte på den fine og billige bilen. Mens vi skrev saken, ble bilen faktisk bilen solgt.

Men om du ble sugen på en, så ligger det 20 til salgs på finn.no akkurat nå. Vi tipper det også er gode mulighet for å prute på de fleste av dem!

Hyundai Veloster: Nei – her er det neppe noen som tør å yppe seg!