Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke mange biler som gir deg så mye kjøreglede og plass - til en så hyggelig pris i bruktmarkedet.

For å begynne med størrelsen, så har Ford Mondeo strukket seg hele 14 centimeter i lengden og 14 i bredden siden den første generasjonen Mondeo kom i 1993. Da som avløser for Sierra.

God plass til lite penger

Det er altså en stor bil vi her snakker om. Skikkelig stor. En slik som mange familier drømmer om. Større enn både BMW 5-serie, Volvo V70 og Toyota Avensis.

Den byr derfor på rikelig med plass til både passasjerer og bagasje.

Siste generasjon av bilen kom i 2007. Det vil si at den allerede har vært en stund på bruktmarkedet, og at prisene – selv om bilen fortsatt er populær – har krøpet godt nedover.

Du får fin bil til 150 000,-

Ford-Mondeo-bakfra

Les vår test av Ford Mondeo her:

Du får faktisk denne generasjonen Mondeo til under 100.000 kroner nå. Riktignok da med et anstendig antall kilometer på telleren og ikke nødvendigvis modellen med mest utstyr. Men allikevel – her bør det være mye bil igjen.

Kan du legge 150.000 kroner i potten, snakker vi skikkelig fin bruktbil. Ofte velutstyrt og med dieselmotoren på 140 hk. Nesten alle disse er forresten utstyrt med dieselmotor. Bensinmotor hører til sjeldenheten.

God å kjøre

Som vanlig her i Norge er det stasjonsvogn som gjelder. Den utgaven har stått for over 80 prosent av salget.

Ford-Mondeo-2007-side

Nå er denne Forden veteranbil:

En ting er nå både plass og pris. Noe annet er kjøreegenskapene.

Med siste generasjon som altså kom 2007, skapte Ford furore i sin klasse. Bilen var – foruten å være lekker designmessig og ha best plass i klassen – rent fram morsom å kjøre! Mye takket være eksepsjonelt god styring.

God totalkomfort er et stikkord for Mondeo. Den kan skilte med utmerket fjæring, lavt støynivå, samt gode seter og sittestilling.

Utviklet i samarbeid med Volvo

Spesielt på dårlig vei merkes det godt avstemte hjulopphenget godt. Mondeo viser styrke på dette området, sammenlignet med mange av konkurrentene.

Mye takket være den helt nye EUCD-plattformen, utviklet i samarbeid med Volvo.

Slik blir neste generasjon Mondeo:

Et par geniale flerbruksvarianter – S-Max og Galaxy – så også dagens lys på samme plattform.

Den nye modellen gjorde at Ford-sjåførene var blant de første som kunne ha fordelene av teknologier som Adaptiv Cruise-kontroll, støtdemperkontroll og Ford Easy Fuel, som kom uten tanklokk og hindrer fylling av feil drivstoff.

Facelift i 2010

Mondeo ble forsiktig oppdatert i 2010 med ny Ford EcoBoost bensinmotorteknologi. Utstyr som filskiftevarsling, føreroppmerksomhetsovervåkning og automatisk nær- og fjernlys var nå på plass.

Ford-Mondeo-intr.

Ford Tourneo Connect: Gode nyheter for store familier

Litt enkelt interiør preget de tidligere utgavene av Mondeo. Heldigvis her interiørkvaliteten blitt bedre med årene, særlig i de litt dyrere utgavene er omgivelsene pene. Selv om sølvbelegget på midtkonsollen har vært omdiskutert.

Selv med personer på over 190 cm i forsetene, kan du fortsatt ha voksne mennesker i baksetet, uten at det går utover sittekomforten.

Baksetet gir også god plass for barneseter. Har kan du få tre stykker i bredden, mens bagasjerommet svelger unna 550 liter.

Les mer om brukte Ford i vår bruktbilgude, her:

20 år og 4,5 millioner biler

Ford Mondeo stasjonsvogn er et lite kupp på bruktmarkedet. Du får fin bil for 150 000 kroner.

Visste du forresten at Mondeo har jubileum i år? I 20 år har den blitt produsert og i mer enn 4,5 millioner eksemplarer. Dette har altså vært en stor salgssuksess for Ford.

En helt ny modell skulle allerede vært på plass, men den forsinket fordi Ford flytter produksjonen fra Belgia til Spania. Den helt nye Mondeoen er ventet til Norge neste år.

Les mer om alle Mondeo generasjonene her: