Det er alt kommet snø mange steder - og da gjelder det å sko bilen etter forholdene. Men ikke alle vinterdekkene på markedet takler en hard, norsk vinter like bra. ILLUSTRASJONSFOTO
Det er alt kommet snø mange steder - og da gjelder det å sko bilen etter forholdene. Men ikke alle vinterdekkene på markedet takler en hard, norsk vinter like bra. ILLUSTRASJONSFOTO

Disse vinterdekkene bør du styre unna

De er taperne i årets store vinterdekktest

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge er et flott vinterland, men det er heller ikke til å komme fra at vi bor i et krevende land med tanke på klima, veier og dertil krevende kjøreforhold.

Det gjelder derfor å "sko" vinterbilen med den aller største omhu om du vil ta deg og dine trygt fram på vinterveiene.

Her er det slett ikke likegyldig hva slags vinterdekk du kjøper. Ferske tester utført av NAF viser at det er til dels stor forskjeller mellom de beste og de dårligste.

Her tar vi for oss de som ikke kommer så godt ut av vinterens første dekktester og som dermed kanskje er vinterdekkene du bør styre unna om du går med tanke på å kjøpe nye.

Vi ser nærmere på dekkene som får under 7 poeng i testen - og hvorfor de ender slik.

Vinterdekk: Slik er reglene

Piggdekk:


Toyo Observe G3-Ice: 6,9 poeng.

Toyo

Minus: Gjør det generelt dårlig på snø og is og er heller ikke bra på våt vei. Lengst bremselengde at alle testede piggdekkene på våt asfalt. Dårlig retningsstabilitet.

Pluss: Lav rullemotstand, bremser brukbart på is. Pris


Aurora Winter Route Master UV71: 6,6 poeng

Aurora

Minus: Dårlige egenskaper på snø, støyer mest av de testede dekkene og har dårlig retningsstabilitet.

Pluss: God egenskaper på våt vei og gode bremseegenskaper på tørr vei. Pris


GT Champiro Ice Force: 6,3 poeng

Champiro

Minus: Støy, lang bremselengde og dårlig akselerasjonsevne på snø og is. Dårlig sidegrep.

Pluss: Pris, og bremselengde på asfalt – både tørr og våt.

Alle disse tre dekkene er produsert i Østen. Henholdsvis Japan, Korea og Kina. Det kan være en medvirkende årsak til at de ikke er "skreddersydd" for nordiske forhold. Dessuten er alle dekkene prisgunstige og bekrefter med det at man får hva man betaler for.

Hjulskift: Bare 7 prosent av kvinner gjør dette selv



Piggfrie:


Vredestein Nord-Trac 2: 6,8 poeng

Vredestein-Nord-Trac-2

Minus: Bremser middels bra på is og får middels resultater i de fleste disipliner på snø. Svakheten er først og fremst akselerasjonsgrepet og rundetidene på is.

Pluss: Rullemotstand og egenskaper på våt vei.


Debica Drigo 2:

Debica

Minus: Dekket er dårlig på is. På snø er det litt bedre, men befinner seg likevel på nederste halvdel av resultatlisten i de fleste disipliner.

Pluss: Pris. Kort bremselengde på våt vei.


Fulda Montero 3: 6,5 poeng

Fulda-Montero-3

Minus: Klart dårligere generelle egenskaper enn de andre på snø og is. Lang bremselengde.

Pluss: Meget gode egenskaper på våt asfalt. Markedsføres som et mellomeuropeisk vinterdekk og er ikke egnet for tøffe nordiske vintere.

Igjen ser vi at det å lage dekk består av mange kompromisser. Gode barmarksegenskaper går ut over egenskaper på snø og is.

Disse dekkene er derfor best egnet på steder med liten fare for snø og is, mens de takler våt asfalt rimelig bra. Altså ikke veldig egnet for vinterlandet Norge og de forholdene man ofte møter her.



Les også: Vegdirektoratet snur – tillater testvinneren likevel