ABS-bremsene har reddet mange liv - og gjort det tryggere å ferdes i trafikken for oss alle.
ABS-bremsene har reddet mange liv - og gjort det tryggere å ferdes i trafikken for oss alle.

ABS: Dette har gjort bilkjøringen mye tryggere

- Du skal være en god sjåfør for å gjøre jobben bedre selv ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Hva betyr det egentlig at bilene har ABS-bremser? Er det bare det at bremsene ikke låser seg helt? I så fall skulle man jo tro at det betyr at man i praksis bruker lengre tid enn optimalt for å stoppe? Kan du forklare litt rundt dette? Mvh. Eivind.

Benny svarer:

Hei du!

Ja – jeg skal i alle fall gjøre et forsøk på å forklare dette. ABS er helt riktig som du er inne på et system som gjør at hjulene ikke blokkeres ved for eksempel panikkbremsing.

En svært vanlig reaksjon i en nødsituasjon er at en tråkker bremsepedalen hardt inn, noe gjør at hjulene låses. ABS-bremser arbeider i hovedsak i området med ca. 20 % blokkering.

Vi vet jo at låste hjul IKKE lar seg styre og at det er mange som i årenes løp har sklidd ut i grøfta eller inn i en annen bil – selv med maksimal bremseeffekt. Det hjelper jo ikke å vri på rattet når hjulene er blokkert.

ABS-bremser var ikke først og fremst – som mange tror – montert for å redusere bremselengden, men for å hindre at bilen mister retningsstabiliteten og styrbarheten.

Formålet med ABS-bremser er altså å hindre at noen av hjulene låses og dermed sklir på underlaget, uansett hvor glatt det måtte være.

De første systemene som kom var ofte litt grove og enkle og mange klarte å stoppe bilen raskere uten ABS. Men verden går framover og teknikk og ikke minst elektronikk har harr en rivende utvikling også her.

Dette er en svært enkel skisse som viser hvordan ABS-systemet er bygget opp. (Foto: Hyundai)

Systemet jobber ut fra sensorer som kontinuerlig måler rotasjonshastigheten på hvert enkelt hjul. Disse dataene bearbeides i en styreenhet som igjen sørger for optimal bremseeffekt på hvert enkelt hjul. På mange nyere biler samarbeider systemet også med bilens ESP (antiskrens-system).

På moderne systemer vil elektronikken tilpasse bremsingen slik at det blir så god bremseeffekt som mulig.

ABS-bremsene fratar dermed føreren den vanskelige oppgaven det er å optimalisere bremsekraften og hindre en låsing av hjulene, slik at nettopp retningsstabilitet og styrbarhet kan opprettholdes i en kritisk situasjon.

Jeg tror man skal være en svært god sjåfør for å gjøre jobben bedre selv.

På noen underlag gir nok ABS-bremser også kortere bremselengde enn vanlige bremser.

ABS-bremsene virker først når bilen har kommet opp i en bestemt hastighet, vanligvis ca. 10-15 km/t. Under den hastigheten har man normal, "gammeldags" bremsefunksjon.

Skifte bremser: Spar tusenlapper – gjør jobben selv



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: