Ford Vignale: Bilen som skal skjemme deg bort

Eller hva synes du om å få vasket og polert den – hele levetiden?

Ford skal rulle ut spesialmodellen Vignale kort tid etter Mondeo lanseringen. Målet er å tilby egne kunder noe nytt og mer eksklusivt   og ikke minst hente nye kjøpere fra dagens premiummerker.
Ford skal rulle ut spesialmodellen Vignale kort tid etter Mondeo lanseringen. Målet er å tilby egne kunder noe nytt og mer eksklusivt og ikke minst hente nye kjøpere fra dagens premiummerker.

Bilkjøperne blir stadig mer krevende – og flere og flere av oss legger vekt på å få noe ekstra når vi kjøper nybil.

Enten det er merkevarer som utstråler noe spesielt, avansert utstyr som gjør det morsommere å kjøre bilen – eller det er forhandlere som gir ekstra god service.

Det handler ikke bare om produkt, for mange er opplevelse også viktig.

Full pakke

Ford er i gang med å rulle ut en premium-satsing kalt Vignale. Og her satser de i praksis på å gjøre alt dette.

Vignale skal bety full pakke med utstyr, eksklusive interiører, unike designdetaljer – og ikke minst kundeoppfølging og service som skal skille seg fra det de fleste konkurrentene kan tilby.

Fords målsetning med Vignale-interiøret er å være minst like eksklusiv som premium-konkurrentene - men også her med vekt på å være diskret.
Fords målsetning med Vignale-interiøret er å være minst like eksklusiv som premium-konkurrentene - men også her med vekt på å være diskret.

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium


Overraskende åpne

I første omgang er det snakk om en konseptmodell, basert på nye Mondeo som kommer i 2014.

Ford viste den første gang på bilutstillingen i Frankfurt i høst, nå har Broom akkurat besøkt Fords store testsenter i Belgia hvor bilen og konseptet ble presentert nærmere.

Ford er fortsatt i en ganske tidlig fase av prosjektet – og er nesten overraskende åpne på hva de tenker rundt dette.


LES OGSÅ: De har laget premium-SUV i miniformat

Diskret luksus

Utgangspunktet er enkelt: Stadig flere av Ford-kjøperne går for de dyrere versjonene. Men merket mangler i dag en utpreget toppmodell. Den posisjonen er det meningen av Vignale skal ta.

Vignale er ikke bare bil, Ford skal også bruke navnet på en rekke produkter, både reiseeffekter og møbler.
Vignale er ikke bare bil, Ford skal også bruke navnet på en rekke produkter, både reiseeffekter og møbler.

– Målsettingen er å lage biler som utstråler diskret luksus. Dette skal ikke være flashy eller brautende. Vi skal nå premiumkjøperne som kanskje synes de tradisjonelle premiummerkene blir for opplagte, kanskje også for snobbete. Dessuten skal vi gi dem en unik kundeopplevelse.

– I denne målgruppen er veldig mange presset på tid. Vi skal finne løsninger som vil avlaste dem, gjøre både kjøpsprosess og eierskap enklere, sier en av markedsfolkene som jobber med Vignale-prosjektet.

VIP-service

Blant ideene som nå er på bordet er å tilby eierne hente- og leveringstjeneste når bilen skal på verksted. Ford tenker også å tilby gratis vask og polering av bilen i hele dens levetid.

Som Vignale-eier skal du også ha en rekke andre fordeler som skal gjøre livet enklere. VIP-service på en rekke områder, prioritet hos restauranter og leiebilselskapet og tilgang til lounger på flyplasser – for å nevne noe.

Vignale-logoen er på plass i en bred kromstripe mellom baklyktene. Det er ingen Mondeo-merker på bilen, det er et helt bevisst valg.
Vignale-logoen er på plass i en bred kromstripe mellom baklyktene. Det er ingen Mondeo-merker på bilen, det er et helt bevisst valg.

Den er så nydelig at en voksen mann nesten må ta til tårene

Kommer i 2015

Hva så med selve bilen? Foreløpig er det altså snakk om én modell. Den bygger på Ford Mondeo som kommer i 2014, tanken er at Vignale-utgaven skal følge etter i andre halvdel 2015.

Utvendig er det mindre endringer, der fronten er det som skiller Vignale mest fra Mondeo. Bilen har fått ny og mer eksklusiv grill. Det er også mer bruk av krom her og der, og med Vignale-logoen plassert mellom baklyktene.

Godt førsteinntrykk

Innvendig er det fokus på eksklusive materialer. Det er høykvalitets skinn i rutemønster både på seter og dørtrekk. Dashbordet er trukket i alcantara. Og selv om bilen skal ha alt Ford kan tilby av utstyr, er det lagt vekt på at det skal se ryddig og elegant ut. her er det ingen orgie av knapper og brytere.

Bagasjerommet har dobbelt gulv og en egen skuff i overkant, der man kan legge fra seg ting som ikke skal blandes med den øvrige bagasjen. Målsettingen er altså å gi følelsen av diskret luksus – førsteinntrykket er at Ford har lyktes med det.

En egen skuff i toppen av bagasjerommet hjelper deg med å holde orden. Også her er materialvalget gjennomført.
En egen skuff i toppen av bagasjerommet hjelper deg med å holde orden. Også her er materialvalget gjennomført.

Toppliste: Dette er stasjonsvognene med mest plass

10 prosent opp

Når det gjelder produksjon, sier Ford at de legger opp til et relativt begrenset antall. Vignale skal kun selges i Europa, hos maks 500-forhandlere som skal tilby egen Vignale-service. og det skal i alle fall ikke være komplisert å kjøpe den. Her er det ikke mulig å krysse av for noe ekstrautstyr – rett og slett fordi alt skal være standard. Det eneste man velger er farge på interiør og eksteriør – og felger.

I utgangspunktet er det snakk om et prispåslag på rundt 10 prosent i forhold til dagens toppmodeller, kalt Titanium. I Norge vil det si rundt 50.000-60.000 kroner på toppen av en velutstyrt Mondeo, men dette er naturligvis også avhengig av avgifter.

S-Max følger etter?

PS: Lurer du på hvor Vignale-navnet kommer fra? Jo, dette er et gammelt italiensk karosserimerke som ble overtatt av Ford på 1970-tallet.

De har brukt navnet på noen spesialmodeller siden da, blant annet på en Aston Martin. Fra 2015 kommer det altså tilbake på Mondeo, vi tar neppe veldig feil når vi spår at det også blir flere utgaver etter hvert, der særlig nye S-Max er en aktuell kandidat.

Ghia er et annet navn med tradisjoner – sjekk dette prosjektet!

Mondeo er først ute i Ford nye Vignale-serie, men vi tar neppe veldig feil hvis vi tipper at en modell som S-Max ikke er langt etter i løypa.
Mondeo er først ute i Ford nye Vignale-serie, men vi tar neppe veldig feil hvis vi tipper at en modell som S-Max ikke er langt etter i løypa.

LES OGSÅ: De planlegger premium for storfamiliene