Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen skal straks introdusere minibilen up! i elektrisk utgave på det norske markedet.

Med startpris på under 200.000 kroner er det en bil som bør kunne ha gode muligheter til å hevde seg i elbil-landet Norge, selv om konkurransen innenfor klassen blir stadig tøffere med mange nye modeller på vei inn.



Mindre oppdrag

Men Volkswagen nøyer seg ikke bare med en versjon. De har også en varebilutgave av sin elektriske up! på planleggingsstadiet. e-load up! er navnet og her snakker vi en bil som er skreddersydd for mindre transportoppdrag i større byer.

Det den mangler av plass og rekkevidde, skal bilen ta igjen med snerte og kompakte mål – og svært lave driftsutgifter.


Apropos liten: Sjekk denne bobilen!


Restriksjoner

Volkswagen fremhever selv budtjenester og pizzalevering som to aktuelle bransjer for bilen.

Etter hvert som stadig flere storbyer innfører eller vurderer restriksjoner på biltrafikken for å få ned luftforurensningen, vil biler som dette kunne få et stort fortrinn. Skal den kunne fungere i praksis, er man også avhengig av at avstandene ikke er store.

Det vil naturligvis også være nødvendig å ha ladepunkter lett tilgjengelig. Hvis ikke er det fare for at pizzaen både blir forsinket og kald!

Skummelt for eierne: De kaster Smarten i kanalene


Maks 16 mil

Bilen drives av en elektrisk motor på 82 hestekrefter. den klarer 0–100 km/t på 12,4 sekunder og toppfarten er på 130 km/t.

Rekkevidden er på maksimalt 160 kilometer. Her kan det nok også komme godt med at bilen kan hurtiglades opp til 80 prosent av batterikapasiteten på bare 30 minutter. Med andre ord kan mye være gjort i løpet av en kaffepause.


1400 liter

e-load up! har beholdt førersetet, mens baksetet er fjernet for å gi mest mulig plass. Passasjersetet foran kan også felles ned – slik har VW klart å trylle fram bagasjeplass på hele 1400 liter.

Da er det plass til mange pakker – eller pizzaer for den sakens skyld.

Offisielt skal Volkswagen se an responsen på konseptbilen før de tar stilling til om den skal gå i produksjon eller ikke.

Det er allerede en elektrisk konkurrent på plass i Norge – les mer om den her:

Nei - varebiler behøver ikke handle om mest mulig plass - kanskje er det også behov for virkelig kompakte biler også. Det tror i alle fall VW.

Les testen vår av up! Den overrasket alle