Kombat: Ikke rart Kurt tok opp kameraet da han så denne

Plutselig sto verdens raskeste armerte bil utenfor hotellet.

Dette synes møtte Kurt Wikan da han kom ut fra hotellet sitt i Murmansk. Kombat håndbygges i St. Petersburg i Russland og er bilen for de som trenger litt over gjennomsnittet med beskyttelse. (Foto: Privat/ Kurt Wikan)
Dette synes møtte Kurt Wikan da han kom ut fra hotellet sitt i Murmansk. Kombat håndbygges i St. Petersburg i Russland og er bilen for de som trenger litt over gjennomsnittet med beskyttelse. (Foto: Privat/ Kurt Wikan)

– Jeg var på vei ut av hotellet da jeg fikk øye på noe veldig spesielt. "Hva er det der? Den må jeg ta nærmere i øyesyn", tenkte jeg – for jeg hadde virkelig ikke sett noe lignende før!

Det forteller Kurt Wikan fra Finnmark. Han jobber innen reiseliv og turisme og er mye i Murmansk med gjester fra Norge. Og det var her han oppdaget en bil helt utenom det vanlige.

Rike på kort tid

Å ramle over noe virkelig sjeldent og eksotisk er mange bilentusiasters drøm. Går vi et par tiår tilbake i tid var Murmansk, langt nord i Russland, et av stedene med minst sjanse for noe slikt.

Men tidene har virkelig forandret seg. Mange russere har blitt rike på kort tid – og de har ikke noe imot å vise det heller!

SE OGSÅ: Har denne russeren verdens tøffeste arbeidsplass?

Litt andre behov ...

– Ja, jeg er vant til å se veldig mange gromme biler utenfor dette hotellet. Merker som Infiniti, Lexus, Acura og Bentley. Russere er generelt veldig "hektet" på store biler. Men dette er likevel et svært sjeldent syn, forteller Kurt.

Hva er det så han fikk tatt bilde av? Jo, intet mindre enn verdens raskeste armerte bil med firehjulstrekk. Kombat T-98 er håndbygget i St. Petersburg og beregnet på en kjøpegruppe som – for å si det mildt – har litt andre behov enn de fleste av oss.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Maskingevær og miner

Her handler det om å kunne ta seg hurtig fram gjennom svært ugjestmilde strøk. Avhengig av spesifikasjonene (og prisen) skal den kunne takle både maskingevær og miner.

Den skal også tåle å bli påkjørt av andre kjøretøyer – uten å bli satt ut av spill. Samtidig er interiøret preget av høy luksus-faktor med treverk og skinn fra øverste hylle. Hard utenpå – myk inni.

Amerikansk teknikk

Prisen skal starte på rundt 800.000 kroner for den enkleste og rimeligste utgaven. Utgaven som tåler mest, starter på rundt 1,2 millioner – men det skal i praksis fort bli mye dyrere etter hvert som man skreddersyr bilen etter egne behov og ønsker.

Under skallet finner vi mye teknikk fra amerikanske General Motors, de har også levert en rekke deler til interiøret. Under panseret snakker vi V8, enten bensinmotor med 340 hestekrefter eller dieselmotor på 300 hester.

Blir det slutt på V8-moroa? Les mer her:


Røykgranater

Toppfarten for bensinutgaven skal være på 180 km/t, ikke verst på en bil som veier over fire tonn!

Forbruket har vi ikke klart å finne noen tall på, men med 140-liters (!) drivstofftank, bør det være mulig å kjøre ganske langt mellom hver fylling, selv om bilen utvilsomt er tørst.

Og havner man virkelig i trøbbel, kan det jo være greit å vite at du kan bestille din Kombat komplett med skyteskår og også utskytningssystem for røykgranater!

Plutselig sto disse utenfor Coop-butikken


Når denne dukker opp i bakspeilet. da skjønner du at det er alvor! Kombat  en en diger bil og den gjør heller ingen forsøk på å skjule størrelsen. (Foto: Privat/Kurt Wikan)
Når denne dukker opp i bakspeilet. da skjønner du at det er alvor! Kombat en en diger bil og den gjør heller ingen forsøk på å skjule størrelsen. (Foto: Privat/Kurt Wikan)


En annen som var våken: Se hva Jon-Ole snublet over