For åtte uker siden startet Signe Tynning å trene.   Nå føler jeg at jeg endelig har kommet over kneika. De første ukene var tøffe og vonde, forteller hun. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad/ TV 2)
For åtte uker siden startet Signe Tynning å trene. Nå føler jeg at jeg endelig har kommet over kneika. De første ukene var tøffe og vonde, forteller hun. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad/ TV 2)

– Nedslående å se hvor dårlig form jeg var i

Programleder Signe Tynning hadde det tøft da hun begynte å trene tidligere i høst.

Av Christina Eriksen

Programleder Signe Tynning startet å trene for åtte uker siden. Da var det flere år siden hun hadde trent regelmessig.

– De to første ukene var pyton. Jeg hadde lenge visst at jeg burde, og når jeg kom i gang merket jeg at dette burde jeg gjort for lengst. Jeg fikk en bekreftelse på hvor dårlig form jeg var i, forteller Signe Tynning.

Programlederen forteller at det var tøft å få den bekreftelsen.

– Det var nedslående. Men jeg brukte de to første ukene på å akseptere det, jeg ga meg ikke og trente. Jeg måtte vende meg til å ha det vondt, og det er jeg glad for nå.

Signe stiller til nettprat mandag kl. 11. Still spørsmål nederst i denne artikkelen.

– De tunge ukene er over

For fire år siden slutten hun å røyke på tv.

– Det er ingen hemmelighet at jeg gikk opp noen kilo etter at jeg sluttet å røyke.

Tidligere i høst gjorde hun nok en avtale med kolleger i God morgen Norge.

Målet er å komme i mye bedre form, og seerne følger henne på veien mot målet.

– Nå begynner det å løsne, de usikre og tunge ukene er over.

– Nå vet jeg at jeg ikke kollapser

Hun forteller at hun orker å gi mer på hver trening.

Martin Norum, praktisk fagansvarlig Akademiet for personlig trening
Martin Norum, praktisk fagansvarlig Akademiet for personlig trening

– Kondisjonen er bedre og jeg klarer å løpe lenger i terrenget. Jeg har også blitt sterkere og det har faktisk blitt litt gøy, sier hun.

I starten var det uvant å ta seg helt ut på trening.

– De grensene har jeg tøyd, nå vet jeg at jeg ikke kollapser. Nå blir jeg kjempesliten, men sitter igjen med en god følelse etter hver trening.

Signe har gått langt utenfor komfortsonen så langt denne høsten.

Her kan du se hvordan det gikk da hun testet motbakkeløp eller da hun utfordret seg selv i en aktivitetspark.

Streng med seg selv

Det er ikke hver dag hun er like motivert til å trene.

– Men jeg har vært veldig streng med meg selv. De gangene jeg ikke har hatt noe lyst har jeg tenkt at jeg bare må.

Signe trener omtrent fire ganger i uka.

– Når jeg først har kommet meg ut på trening merker jeg jo at kroppen vil, og jeg angrer jo aldri.

– Jeg føler meg lettere

Målet hennes har hele tiden vært å føle seg i bedre form. Hun har ikke vært opptatt av vekten.

– Meg jeg føler meg lettere i kroppen og klærne sitter løsere. Jeg føler meg rett og slett mer sprek.

Hun er klar på at dette er en livsstilsendring og at resultatene ikke kommer over natta.

– Jeg har så vidt begynt, det er jo bare åtte uker siden jeg startet. Men at jeg merker formstigning så fort er veldig motiverende.

Her kan du se video av den første treningen for åtte uker siden:

737346

Treningsopplegg

Hun trener en kombinasjon av styrke og kondisjon. Hun trener mye alene, men får også god hjelp av en personlig trener.

– Det går helt klart framover og Signe har mer å gi på hver trening, sier Martin Norum. Han er praktisk fagansvarlig ved Akademiet for personlig trening.

Han har lagt opp til en del sirkeltrening, slik at det er en del kondisjonstrening i tillegg til vanlig styrketrening.

– Hun dytter tunge sleder, trener på romaskin og jogger. Hun kommer på trening selv de dagene hun er veldig støl eller veldig trøtt etter sending. Det er bra og vil merkes i det lange løp.