Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mitsubishi Outlander kom i helt ny utgave i fjor, og har gjort et skikkelig byks på salgsstatistikkene.

Dette er en typisk norsk folke-SUV. Fornuftig, rommelig og med veldig mye utstyr til en konkurransedyktig pris.

Som hos konkurrentene er det dieselmotor som gjelder også på Outlander, men det kan det bli en endring på til neste år.

Da skal nemlig Mitsubishi introdusere en svært interessant utgave. Outlander kommer som ladbar hybrid og her er den japanske produsenten svært tidlig ute. Outlander Hybrid blir nemlig den første ladbare firehjulsdrevne SUV-en på markedet.

Gunstige avgifter

Her handler det om muligheten til å kjøre på bare strøm, om lavt forbruk – men også en svært konkurransedyktig pris.

De første spekulasjonene gikk på at bilen ville komme på rundt 500.000 kroner.

Nå er det klart at Outlander Hybrid havner et godt stykke under dette.

Når den kommer til Norge over nyttår, starter prisene på svært gunstige 440.000 kroner for rimeligste utgave. Outlander Hybrid kommer gunstig ut avgiftsmessig – med registreringsavgift som ligger 120.000 kroner under utgaven med dieselmotor og firehjulstrekk.

LES OGSÅ: Slik blir den nye Norges-Porschen!

50 kilometer på strøm

Ladbare hybrider har den store fordelen at de i praksis kan fungere som to biler i ett: Elbil over kortere distanser – og med en tradisjonell bensin- eller dieselmotor som gjør at rekkevidden ikke er noe problem på langturer.

Denne Outlander-utgaven skal klare inntil 50 kilometer bare på strøm.

Det betyr at de aller fleste som pendler til jobben vil kunne gjøre det elektrisk. Det skal ta rundt fire timer å fullade batteriet fra en vanlig stikkontakt.


Bensinmotor foran samt elektriske motorer - en på hver aksel og batterier i gulvet.


LES OGSÅ: De står i kø for å kjøre bil i ti minutter

0,19 liter/mil

Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til oppsiktsvekkende lave 0,19 liter/mil. Da snakker vi optimal utnyttelse av batteriet og elmotorene. Ved langkjøring skal snittforbruket litt på rundt 0.60 liter/mil.

Mitsubishi har utstyrt bilen med en 2-liters bensinmotor på 120 hestekrefter. Denne jobber sammen med to elektriske motorer som yter 82 hestekrefter hver. Batteripakken er på 12 kWh.


880 km kjørelengde

Ved hastigheter over 120 km/t, går bilen automatisk over i parallell-hybrid modus.

Da kan bensinmotoren drive hjulene foran med eget, direkte drivverk og samtidig lade batteriene, mens de to elmotorene også kjører bilen via batteripakken.

I parallell-hybrid modus har man over 880 km kjørelengde.


Våken fotograf: Se her er nye Outlander i Norge!

Med fly fra Japan

Mens mange velger dagens Outlander med sju seter, kan du kun få Outlander Hybrid som femseter.

Den norske Mitsubishi-importøren har akkurat nå tre Outlander Hybrid i landet. Disse har kommer med fly fra Japan og skal være de eneste eksemplarene i Europa så langt.

Etter det Broom kjenner til, skal Mitsubishis forhandlere ha fått presentert bilen sist helg, men motorpressen har ikke fått tilgang til den ennå.


Halvparten av salget

Importøren regner med at hybrid-utgaven vil utgjøre rundt halvparten av Outlander-salget fra neste år av.

Med full utstyrspakke på plass, kommer bilen likevel på godt under 500.000 kroner.

Det bør love svært godt for salget – samtidig som mange av konkurrentene neppe har grunn til å glede seg.

LES OGSÅ: De har kåret de dårligste bilene de siste 15 årene

PHEV er den offisielle modellbetegnelsen på Mitsubishis ladbare hybrid-utgave av Outlander. Lanseringen i Norge starter på nyåret.

Les vår test av miljø-superbilen Fisker her: