Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Er du ute etter brukt SUV i familieklassen? Da er tre generasjoner med Toyota RAV4 noe av det tryggste du kan gå for. Bilen på bildet er av tredje generasjon, som ble avløst tidligere i år.
Er du ute etter brukt SUV i familieklassen? Da er tre generasjoner med Toyota RAV4 noe av det tryggste du kan gå for. Bilen på bildet er av tredje generasjon, som ble avløst tidligere i år.

Toyota RAV4: Et av de smarteste bruktkjøpene du kan gjøre

Jan Erik testet nye RAV4 på TV – vil du heller ha bruktbil?

Toyota kom med en helt ny generasjon av familie-SUVen RAV4 tidligere i år.

Den er både mye større og mer komfortabel enn bilen den erstattet – likevel har Toyota klart å senke prisen på rimeligste utgave betraktelig.

Salget har da også gått meget bra og kunne vært enda høyere hvis den norske importøren hadde fått alt de ønsket av biler i år.

Svært lite feil

I sesongens andre episode var det klart for test av nye RAV4 på Broom TV. Jan Erik Larssen satte den på prøve – og ga deg din dom over det som er fjerde generasjon av RAV4.

Men om du ikke har lyst – eller mulighet – til å kjøpe helt ny bil, er det verdt å merke seg at RAV4 også er et av de aller tryggeste bruktbilkjøpene du kan gjøre. Denne modellen har nemlig utmerket seg med høy kvalitet og svært lite feil gjennom mange år.

Denne Toyotaen har vært på Sydpolen

Fornøyde eiere

Her på Broom har vi tidligere kåret RAV4 til den beste brukt-SUVen du kan kjøpe. Det har vi gjort blant annet på bakgrunn av en rekke kvalitetsundersøkelser hvor bilen har gjort det meget sterkt.

– Ja, bildet er nesten overraskende entydig. Det er generelt veldig lite tull med RAV4. Byggkvaliteten er høy og eierne er jevnt over svært fornøyd med bilen sin. Her hører det naturligvis også med til saken at dette har vært en ganske enkel konstruksjon og en bil som ikke har hatt veldig mye avansert utstyr som har kunnet gå i stykker. Det hjelper det også i forhold til å komme gunstig ut på feilstatistikkene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Toyota RAV4 2003 modell


LES OGSÅ: Denne følger opp en av Norges suverent mest solgte biler


Bedre jo eldre ...


– Du har tidligere skrevet at det kan se ut som om bilene er bedre jo eldre de er – hvordan henger det sammen?

– Det er satt litt på spissen, men noe av det som imponerer mest med RAV4 er at den gjør det stadig bedre enn konkurrentene jo eldre bilene blir. Det viser i praksis at mekanikken holder og at det ikke trenger å komme mye problemer og påkost selv om bilene får noen år på nakken.

– RAV4 har svært jevn kvalitet, også over tid. Det gjør denne bilen til et trygt bruktbilkjøp, noe mange nordmenn for lengst har oppdaget. Bilen har nemlig lenge vært svært etterspurt på bruktmarkedet, sier Benny.

Nå er det smart å kjøpe brukt firehjulstrekker



Slått av Porsche

Et av stedene RAV4 jevnt over kommer svært bra ut, er i undersøkelsene til tyske TÜV.

De utarbeider noen av de mest grundige statistikkene rundt feil på brukte biler. Ser vi på 12–13 år gamle biler, ligger RAV4 her på nest øverste plass med en feilprosent på 10,5. Hvilket er utrolig bra, den er bare slått av Porsche 911. Og her er det nok grunn til å tro at 911-ene både går kortere og nok har litt mindre strabasiøse liv enn familiebilen RAV4.

Tatt på garanti

På 8–9 år gamle biler ligger den på tredjeplass med en feilprosent på 10,2–bare slått av Porsche 911 og Porsche Boxster.

Om vi tar for oss 8–9 år gamle biler, har feilprosenten sunket til 7,8. Også generasjonen som forsvant i år har hatt generelt svært høy kvalitet. Det har vært noen problemer – blant annet med motorer – men dette har blitt tatt hånd om på garanti.

Første generasjon RAV4 kom som både tredørs og femdørs. Utgaven med fem dører er desidert den mest praktiske. Den har også sitteplass til fem og byr på helt grei bagasjeplass.


Denne bilen får Norges beste garantier


Allsidig bil

RAV4 er nærmest blitt prototypen på en folke-SUV med permanent firehjulstrekk–som ikke er for dyr. Den egner seg like bra til bykjøring over trikkeskinner og brustein som til kjøring på dårlig setervei.

Kjøreegenskapene på de første generasjonene er ikke verdens beste, men helt greie. Bilen understyrer noe i svingene og noen klager over at fjæringen oppleves som litt stumpete. Noen offroader er den heller ikke, da firehjulstrekksystemet mangler lavserie-gir.

Forutsigbart bilhold

– Kurante eksemplarer av RAV4 går som regel svært fort unna. Som kjøper er det derfor viktig å sette seg inn i markedet og prisbildet – slik at man kan slå til kjapt når "riktig" bil dukker opp, sier Broom-Benny som har følgende råd til de som er ute etter brukt RAV4:

– Komplett servicehefte er en stor fordel, særlig når bilen begynner å få noen år på nakken. Kvaliteten er som sagt høy, men slitedeler må man likevel skifte. Serviceheftet er en garanti for at bilen har blitt fulgt og ettersett. Sjekk også under, at bilen ikke har skader fra hardhendt kjøring på dårlige veier. En fersk EU-kontroll er også en fordel.

– Det aller beste er å finne en bil som har blitt pent behandlet av få eiere, gjerne bare én. Hvis kilometerstanden heller ikke er avskrekkende, kan en brukt RAV4 gi deg svært rimelig og forutsigbart bilhold i mange år framover.

Toyota-RAV4_2003_i-fart


Hva er verst for en bruktbil – alder eller kilometer?

Fra 30.000 kroner

På bruktmarkedet får du nå første generasjon RAV4 fra rundt 30.000 kroner. Da snakker vi om 14–19 år gamle biler der tilstanden kan variere enormt.

For andre generasjon og biler fra rundt 2000 og oppover, snakker vi fra 50.000-60.000 kroner. Hvis du strekker deg til opp mot 100.000 kroner, begynner det å bli bra med kurante biler å velge mellom.

For 200.000 kroner får du nå et pent eksemplar av tredje generasjon, fra 2006 og nyere. Her kan du få både lav kilometerstand og garanti med på kjøpet.

Les mer om RAV4 i Brooms bruktbilguide–klikk her:

Bestselgeren RAV4 er en av bilene som er berørt av den nye tilbakekallingen fra Toyota.

Skummelt å kjøpe bruktbil? Du kan forsikre deg mot katta i sekken