MANIPULERER BILDER: «TV 2 hjelper deg» har sett nærmere på foreningen Futuro Rio. Det viser seg at flere av barna på bildene de bruker i markedsføringen sin ikke har noe med organisasjonen å gjøre.
MANIPULERER BILDER: «TV 2 hjelper deg» har sett nærmere på foreningen Futuro Rio. Det viser seg at flere av barna på bildene de bruker i markedsføringen sin ikke har noe med organisasjonen å gjøre.
MANIPULERER BILDER: «TV 2 hjelper deg» har sett nærmere på foreningen Futuro Rio. Det viser seg at flere av barna på bildene de bruker i markedsføringen sin ikke har noe med organisasjonen å gjøre.
MANIPULERER BILDER: «TV 2 hjelper deg» har sett nærmere på foreningen Futuro Rio. Det viser seg at flere av barna på bildene de bruker i markedsføringen sin ikke har noe med organisasjonen å gjøre.

Samler inn penger med forfalskede bilder

Bruker bilder av fattige barn som ikke har noe med foreningen å gjøre.

Av Linn Therkelsen

I informasjonsmateriellet til foreningen Futuro Rio står det at de hjelper fattige barn i slummen av Rio de Janeiro. Gjennom fotball bidrar de til å sette fokus på utdanning, og holde barna unna kriminalitet og narkotika.

Men etter at «TV 2 hjelper deg» har sett nærmere på foreningen, viser det seg at flere av barna på bildene de bruker i markedsføringen sin ikke har noe med organisasjonen å gjøre.

Manipulerer på egen logo

I informasjonsbrosjyren til Futuro Rio er det bilde av en ung gutt som holder en fotball i hendene. Han har på seg en gul t-skjorte med Futuro Rio sin logo på.

Med et søk på internett, finner vi ut at det samme bildet kan kjøpes hos et fotobyrå. Men på det opprinnelige bildet har ikke gutten noen logo på t-skjorta.

Flere av bildene som ligger i en mappe som skal vise arbeidet Futuro Rio gjør, kan også kjøpes av fotobyrået. Der står det at bildene er fra Santa Marta-slummen i Rio, mens Futuro Rio skriver at deres prosjekter ligger på Ilha do Governador. Guttene har altså ingenting med Futuro Rio å gjøre.

MANIPULERTE BILDE: Her er et eksempel på hvordan bilder av barn ble manipulert i forhold til logoer på t-skjorten.
MANIPULERTE BILDE: Her er et eksempel på hvordan bilder av barn ble manipulert i forhold til logoer på t-skjorten.

Fjernet logo fra annen forening

Det viser seg at flere av bildene på nettsidene til Futuro Rio er trikset med. Logoer fra en annen hjelpeorganisasjon er fjernet fra det opprinnelige bildet, og erstattet med Futuro Rios egen logo.

Karanba reagerer

Nordmannen Snorre Holand spiller en sentral rolle i Futuro Rio, og er med på å markedsføre foreningen på en svært spesiell måte. Det har fått hjelpeorganisasjonen Karanba til å reagere. De føler seg misbrukt etter en episode under Norway cup i sommer.

– Karanbaspillerne og fansen var samlet her på den ene siden i god stemning, forteller daglig leder i Karanba, Michael Klem.

Han peker på fotballbanen på Ekebergsletta hvor et av deres jentelag spilte kamp i sommer.

– Plutselig kom Snorre Holand og menget seg med oss. Han sa ingenting, men hadde med seg et kamera og tok bilder.

La bildene ut på egen nettside

Bildene Holand tok av Karanbas spillere, ledere og fans ble etterpå lagt ut på Facebook-siden til Futuro Rio.

– Dette gir jo en klar indikasjon på at det er en eller annen forbindelse mellom Karanba og Futuro Rio, mener Klem.

Det er det altså ikke.

Ikke medlem hos Innsamlingskontrollen

Futuro Rio er ikke medlem hos Innsamlingskontrollen. For å være medlem der stilles flere krav, blant annet skal minst 65 prosent av pengene som samles inn gå til formålet.

– Har man ikke kjennskap til en organisasjon så må man sjekke om de er registrert i Innsamlingsregisteret. Er de ikke registrert så skal man være skeptisk, forteller daglig leder i Innsamlingskontrollen, Børre Hagen.

Bruker telefonselgere

For å samle inn penger til prosjektene sine, bruker Futuro Rio telefonselgere fra et callsenter. «TV 2 hjelper deg» har snakket med flere som har reagert etter å ha blitt ringt eller fått tilsendt faktura fra foreningen i posten.

Børre Hagen i Innsamlingskontrollen forteller at en bør være skeptisk til hjelpeorganisasjoner som bruker telefonselgere fordi mye av pengene går til callsentrene.

– Gjennomgående så krever disse telemarketingselskapene opp imot 80 prosent av det som samles inn. Det betyr at for hver 100-lapp, er det bare 20 kroner som går til organisasjonen. Og det er de 20 kronene som da skal gå til å drifte organisasjonen, og det er det som da eventuelt står igjen, som går til formålet, sier Hagen.

TIDLIGERE SELGER: Linn Merethe Solhaug jobbet tidligere for callsenteret som samler inn penger for Futuro Rio.
TIDLIGERE SELGER: Linn Merethe Solhaug jobbet tidligere for callsenteret som samler inn penger for Futuro Rio.

Mindre enn 30 prosent til barna

Futuro Rio forteller at når du gir 100 kroner, får callsenteret de bruker 72 av dem. Da er det altså 28 kroner igjen, og fra disse trekkes administrasjonskostnader, før barna i Brasil får resten. At så lite av pengene når frem, visste ikke Linn Merethe Solhaug som tidligere jobbet for callsenteret som samler inn penger for Futuro Rio.

– Det er helt fælt å tenke på. Det er helt forferdelig både for giverne, og de som egentlig trenger pengene, sier hun.

Begynte raskt å tvile

Solhaug har nå sagt opp jobben hos callsenteret. Hun reagerte på metodene som ble brukt for å få folk til å gi penger.

– Vi måtte stille fire spørsmål, før vi fikk en garanti for at de ville gi penger. Hvis de da ikke var villige til det, skulle vi på en måte be på våre knær. Om at «kunne du vær så snill å støtte oss?» For det er en veldig viktig sak.

Hun begynte raskt å tvile på om selskapet var seriøst.

– Det var jo mest eldre mennesker vi ringte til. Da skulle vi si at det var ett år siden vi hadde ringt dem, men så var det egentlig bare noen uker, forteller hun.

– Illustrere at vi jobber med barn og fotballarbeid

«TV 2 hjelper deg» møter daglig leder i Futuro Rio, for å høre hvorfor de har forfalsket bilder. Vi viser frem bildet av gutten med den gule t-skjorta fra informasjonsbrosjyren deres, og det samme bildet fra fotobyrået.

I deres brosjyre har jo gutten en logo på t-skjorta. Og det har han ikke her?

– Da er det et bilde vi har kjøpt av Scanpix, tenker jeg. Så har vi lagt på en logo for å illustrere at vi jobber med barn og fotballarbeid i Brasil, forklarer Tom Dybwad.

Han får også se et annet bilde fra fotobyrået av to unge gutter som står på en fotballbane.

Når dere legger ut bildet i en mappe som heter «Hummer og kanari fra Academia Futuro», og skriver at det er «to glade gutter», tror du ikke folk får inntrykk av at dette er noen som dere hjelper?

– Det vet jeg ikke. Det ser i alle fall ut som det er to glade gutter. Jeg vet ikke om de er med i Futuro Akademiet, sier Dybwad.

MANIPULERTE BILDE: Her er enda et eksempel på hvordan bilder av barn ble manipulert i forhold til logoer på t-skjorten.
MANIPULERTE BILDE: Her er enda et eksempel på hvordan bilder av barn ble manipulert i forhold til logoer på t-skjorten.

Mener det er overdrevet å kalle bildene forfalsket

På et av bildene hvor logoen fra en annen organisasjon er fjernet, og erstattet med Futuro Rios logo, forteller Dybwad at han vet at gutten er en del av deres prosjekt.

Men hvorfor kan dere ikke da bruke deres egne bilder?

– Vi er ikke i Brasil hele tiden, men vi legger ut bilder stadig. Hvis du ser på Facebooksiden eller på hjemmesiden vår så ligger vedkommende inne med nye bilder. Det er jeg helt sikker på, sier han.

Kan du forstå hvis folk blir skeptiske når dere forfalsker bilder?

– Jeg synes det er å ta veldig hardt i å si at vi forfalsker bilder.

Daglig leder innrømmer likevel at det er uheldig, og sier de skal fjerne de manipulerte bildene fra nettsidene sine.

Avviser press av eldre mennesker

Tom Dybwad avviser at eldre mennesker presses til å gi av telefonselgere som representerer Futuro Rio. Han mener også det er greit at callsenteret får 72 kroner av hver hundrelapp de samler inn, fordi en del blir faste givere og disse pengene vil gå direkte til prosjektet.

At de la ut bilder av Karanbaspillerne fra Norway Cup på sine egne Facebooksider, forteller han er fordi en av spillerne har en tilknytning til deres prosjekt.

– Dette er en spiller som har vært hos oss i noen år, og vi gratulerte henne og Karanba som spilte på Norway Cup. Det er ikke noe mer enn det, sier Dybwad.

Han synes ikke det er problematisk å legge bildene av Karanbaspillerne på sine egne nettsider, og sier at de på ingen måte forsøker å skape et inntrykk av at de har en forbindelse til Karanba.

– Jeg oppfordrer alle til å gå se på de nettsidene, gå inn på Facebook, sjekk Futuro Rio sine sider, se på bildene. Se om det går an å misforstå det, sier Dybwad.

Dagen etter at dette intervjuet ble gjort hevder Futuro Rio at telefonselgerne i noen tilfeller kun får 42 kroner av hver hundrelapp de samler inn, men de kan ikke svare på hvor ofte dette skjer.

Futuro Rio opplyser også at de nå har søkt om å bli medlem i Innsamlingskontrollen.