Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye Audi A6 Allroad kom på markedet i fjor – en skikkelig lekker hyttebil for nordmenn med velfylte lommebøker.

Men hva med de av oss som ikke har rundt en million kroner å svi av på en splitter ny modell? Jo, da gjelder det å lete på bruktmarkedet.

Den foregående modellen er nemlig fortsatt en flott bil – og noen av dem har dessuten en råsprek motor. Nei, vi snakker ikke om dieselen på 3 liter og 235/240 hk – men snarere bensinmotoren på samme volum – men med 290 hk!

Da begynner det å bli mye krefter. I 2010 var startprisen på denne bilen rundt 1,2 millioner kroner. Hvis du la på litt ekstrautstyr ble den fort mye dyrere også. Nå kan du få den til under halv pris ...

Les mer om brukte Audi her:

Audi A6 Allroad fikk en facelift i 2009 - og da kom det også en ny, sprek motor. 3-liters TFSI-kraftpakken yter 290 hk - og kostet 1,2 millioner kroner ny. Nå kan du få den til halv pris på bruktmarkedet ...

Ulv i fåreklær

Bilen vi har funnet er altså kun gått knappe 50.000 kilometer, på drøyt tre år. Og på den tiden er prisen blitt redusert til det halve. Gode nyheter for deg som er på leting etter nettopp en slik råsprek firehjulstrekker.

Og råsprek er den virkelig. I underkant av 300 hk gjør den ellers litt tunge og trege stasjonsvogna til en aldri så liten ulv i fåreklær.

0–100 km/t er unnagjort på fattige 6,3 sekunder.

Audi: Fra raring til luksusbil

Forbruk

Du kan få andre generasjon Audi Allroad fra ca. 300.000 kroner og oppover, men da gjerne med høy kilometerstand og dieselmotoren på 2,7 liter. Denne har 163, 180 eller 190 hk. Ikke lite, men langt mindre enn i den børsa vi snakker om her.

Stor forskjell er det imidlertid også på forbruket. I dieselens favør, naturligvis.

Men det er ikke alt for avskrekkende med 3-liters bensin heller. 0,75 l/mil på langkjøring er godkjent.

Denne Audien har tapt seg halvannen million:

God plass og mye utstyr

Bagasjerommet er på 595 liter – eller 1.660 om du legger ned baksetene. Så det praktiske er vel ivaretatt også.

Bilen vi har funnet er for øvrig kjøpt ny i Norge – og har en lang liste med ekstrautstyr.

Fargekombinasjonen sort/sort er dessuten svært populær på disse bilene.

A6 Allroad bakfra

Klikk her for å se hele annonsen

Er det fornuftig?

Broom bilekspert, Benny Christensen, synes ikke A6 Allroad av denne generasjonen trenger å være noe å kvie seg for. Og i alle fall ikke med en såpass ny bil, med lav kilometerstand.

– Men prisen her er jo likevel høy for en bruktbil, da. Den nærmer seg 600.000 kroner, og for mange er det altfor mye å bruke på en bil. Men at dette likevel er mye bil for pengen er det ingen tvil om, sier Broom-Benny.

Dette bildet viser hvorfor bilen passer norske forhold (og veier...) som hand i hanske...


Hvorvidt det er smart å kjøpe en A6 Allroad med bensinmotor er en annen sak.

– Selv om myndighetene forsøker å styre oss over på bensin, er det fortsatt diesel som gjelder på de større firehjulstrekkerne. Så her kan det være rom for pruting.

- På en annen side: Deter ikke mange av disse bilene på markedet med denne motoren, så om du virkelig vil ha den, så gjelder det å kjenne sin besøkelsestid, mener Brooms bilekspert.

Duell: BMW 520 mot Audi A6: