Slik merker du om motoren har rådebank

– Dette er en enveisbillett til svindyre motorskader og mye jobb, sier Broom-Benny.

  Rådebank er en enveisbillett til svindyre motorskader og mye jobb, sier Broom Benny. Illustrasjonsbilde.
Rådebank er en enveisbillett til svindyre motorskader og mye jobb, sier Broom Benny. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg ser etter bil og har kommet over en fin og kjempebillig Opel Omega, men eieren sier den kanskje har rådebank, men er ikke helt sikker.

Jeg har skjønt såpass at denne "banken" ikke har noe med juling å gjøre ;-) Men hva er egentlig rådebank og hvordan kan man oppdage det og fikse det?

Mvh. Amund

Benny svarer:

Oppps ... Ja det er som regel en grunn til at ting er billige. Slik er det nok også her. Før du kjøper denne MÅ du finne ut om bilen virkelig har rådebank. Alt tyder vel egentlig på det – ettersom eieren i det hele tatt nevner det.

Rådebank er en enveisbillett til svindyre motorskader og mye jobb. Men først en liten forklaring: En råde er koblingen mellom et stempel og veivakslingen. Det er en råde for hvert stempel.

Slik oppdager du rådebank: Du hører en kraftig bankelyd i motoren – ofte ved oppstart, og lyden følger motorens turtall.

Dette er årsaken: Lavt oljetrykk, slitt oljepumpe eller kjøring med for lite motorolje er det som normalt sett gir rådebank.

Noen vil kanskje også si slitte rådelagre, men det kommer nettopp av det jeg nevnte over.

Rådelagrene er de som er merket med
Rådelagrene er de som er merket med

Hva skjer: Klaringen mellom selve rådelagret og veivtappen har blitt for stor, slik at oljefilmen ikke klarer å "fylle opp" klaringen som er her. En kraftig bankelyd blir følgen. Altså rådebank.

Hva gjør man: Som sagt: Ganske omfattende. Veivakselen må ut for kontroll samt for å skifte rådelagre – og dermed må ofte motoren ut også.

Veivakselen bør også kontrollmåles nøye med mikrometer før man monterer nye rådelagre. Ofte så er denne også slitt eller oppripet av de ødelagte rådelagrene. Den må da enten slipes – eller byttes. Det er dyrt.

Veivaksel og nye lagre. Illustrasjonsbilde.
Veivaksel og nye lagre. Illustrasjonsbilde.

Det baller på seg: Når man først har demontert motoren, kan det ofte være smart å nytte oljepumpen samtidig – og bærelagrene. Kanskje stempelringene også, når man først er i gang – og hvordan ser sylinderløpene ut? Borring? Og ventilstyringene og ventilseter? Kamakselen? Og hva med clutchen og reigisterreima når man først er i gang ... Det har lett for å balle på seg med både jobb og utgifter her.

Plutselig er det full motoroverhaling man er i gang med.

Morsom jobb faktisk, men det betinger at man har både et fornuftig sted å stå, godt verktøy og ikke minst kunnskapen og pengene som må til.

Som du sikkert skjønner, så er dette ofte ikke lønnsomt på en gammel, billig bil. Så man må sette tæring etter næring her. Håpe på det beste og være forberedt på det verste er vel en floskel som kan brukes. Ofte er en annen / brukt motor den beste og billigste løsningen om man får tak i en som er i god stand – til vettug pris.

Håper du ble litt klokere av dette!

LES OGSÅ: Vegdirektoratet snur og tillater superdekk

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Nå kan du kjøre uten luft i dekkene

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: