Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Jørund Rytman (Foto: Frp)
Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Jørund Rytman (Foto: Frp)

Regjeringen vil ha opptil 130 km/t på nye motorveier

Den blå-blå regjeringen går inn for å bygge nye motorveier med en standard som tillater fartsgrenser opptil 130 km/t. De ønsker også å kunne innføre 110 km/t på enkelte strekninger av dagens motorvei.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Torbjørn Brandeggen

I den politiske plattformen til den nye regjeringen, som ble lagt fram på Sundvolden hotell mandag kveld, kommer det blant annet fram at man ønsker at nye motorveier skal bygges med en standard som tillater fartsgrenser opptil 130 km/t.

Frps samferdselspolitiker, Bård Hoksrud, mener dette ikke trenger å medføre noen trafikksikkerhetsmessig forverring.

– I Danmark har de økt hastigheten på flere av sine firefelts motorveier fra 110 km/t til 130 km/t og ulykkesstatistikken på disse strekningene har ikke gått opp, sier Hoksrud til TV2.no.

LES HELE den politiske plattformen HER!

Vil økes i Østfold og Vestfold

Den nye regjeringen tar også til orde for å øke fartsgrensen på eksisterende motorvei til 110 km/t.

– Det kommer til å bli 110 km/t på deler av E6 i Østfold og E18 i Vestfold. Vegdirektoratet gikk for noen år siden inn for nettopp dette, men da ble det stoppet av daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete, sier Hoksrud.

Han poengterer at det er et uttalt mål å ruste opp veinettet som ligger i bunn, og at nye motorveier vil få en bedre standard enn dagens. På de nye motorveiene skal man kunne kjøre i opptil 130 km/t, mens på de tryggeste eksisterende motorveiene skal fartsgrensene kunne økes til 110 km/t.

– Vi går inn for å øke fartsgrensen til 110 km/t på de veiene Vegdirektoratet mener er bygd for det. Så får vi evaluere fortløpende hvilke erfaringer vi gjør oss, sier Hoksrud.

E18 Vestfold Undrumsdal (Foto: Hans A. Rosbach/Wikimedia Commons)

– Kjører oss 130 km/t rett i grøfta

Natur og Ungdom reagerer sterkt på økningen av fartsgrensene på norske veier, samt regjeringens ønske om å bygge opp et eget veibyggerselskap for å få fart på sakene.

– At den nye regjeringen starter med en storsatsing på motorvei er helt bak mål. Hvis vi skal redusere klimagassutslippene fra transportsektoren må vi satse på utslippsfrie og kollektive transportløsninger, ikke nye motorveier. Jernbanen ligger med brukket rygg og trenger prioritering, skriver leder Silje Lundberg til Dagbladet.

– Frp og Høyre kjører oss 130 km/t rett i grøfta med denne regjeringsplattformen, mener hun.

Setter opp skilt 130 km/t (Foto: TV2 Danmark)

Hoksrud mener kritikerne bør spare seg inntil nyordningen er utprøvd en stund.

– Jeg synes kritikerne skal vente og se inntil vi har fått prøve dette. I Danmark var det delte meninger blant Folketingspolitikerne om økning av fartsgrensen, men nå er det bred politisk enighet om å ha 130 km/t på de beste motorveiene og ulykkesstatistikken har ikke gått opp der, sier Hoksrud.

Vil ha mer midtdelere

Hoksrud og Fremskrittspartiet har også som mål å bygge mer midtdelere enn den forrige regjeringen klarte.

– Vi foreslår å redusere kravet til det trafikkmessige grunnlaget for å sette opp midtdelere på motorvei. Midtdelere reduserer ulykkesstatistikken med opp mot 70 prosent og disse samt firefelts vei er kjempeviktige trafikksikkerhetsmessige tiltak vi ønsker å gjennomføre, sier Hoksrud.

Han poengterer også at Sverige har økt fartsgrensen på flere av sine motorveier til 120 km/t.

– Nå starter vi med å innføre 110 km/t på utvalgte strekninger, så får vi se. Men vi er åpne på at vi kan gjøre som Sverige, å gradvis øke fartsgrensen på utvalgte strekninger, sier han.

Tapte kampen mot bompenger

Men på et viktig punkt i samferdselspolitikken innrømmer Frp at de har gått på et nederlag i regjeringsforhandlingene.

– Vi må være ærlige å si at når det gjelder bompenger, så har vi tapt, sier Fremskrittspartiets nestleder Per Sandberg.

– Det er mange som vil bli skuffet over det, sier han til NTB etter at regjeringsplattformen ble lagt fram mandag kveld. Der er det fortsatt lagt opp til bomfinansiering av norske veier.

Erna Solberg (H) og Siv Jensen (Frp) lover kun å redusere bompengeandelen i nye veiprosjekter, unntatt rundt de største byene og på strekninger som avløser fergetrafikk. Men løftet er fortsatt en kraftig utbygging av det norske veinettet

– Vi har fått gjennomslag for en betydelig reduksjon av bompenger i andel og når det gjelder antall bompengeprosjekter. Vi har fått gjennomslag for å bygge mer vei raskere, og vi vil på sikt få mer kapital til å bygge veier også. Men det tar litt tid å få det til å vises, sier Sandberg til NTB.

Sandberg viser også til at Frp har fått gjennomslag for et selskap for veibygging og et infrastrukturfond. Sistnevnte skal være på 100 milliarder kroner, og avkastningen skal finansiere satsingen på infrastruktur.