Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilsalget i Europa er fortsatt nede i en bølgedal. Men det finnes etter hvert flere lyspunkter. Ett av dem er Mercedes. De har satt flere rekorder det siste året – og kan i stor grad takke VW Golf-konkurrenten, A-klasse, for de voldsomme salgstallene.

Etter hvert har også firedørsversjonen av denne bilen, CLA, blitt en hit.

Men det er en helt annen, og større modell, som sørger for at salget i september ble høyere enn noen annen måned i merkets nesten 90-årige historie ...

A-klasse: Så morsom kan billigste utgave være

Hver fjerde bil en E-klasse

I år har nemlig den store familiebilen E-klasse fått tidenes dyreste og mest omfattende facelift. Mercedes så at salget trengte en boost – og skjønte at litt kosmetisk småtteri ikke ville gjøre nytten.

Så de dro på – og endte opp med en langt penere bil, med lavere forbruk og lavere pris. Resultatet har så visst ikke latt vente på seg.

Nesten en fjerdedel av alle de 151.520 Mercedes/Smart-modellene som ble solgt i september var en E-klasse.

Les vår test av den nye E-klassen her

Økning på 26,2 prosent

Det er slikt som gjør at en kan slå seg på brystet og notere at satsingen er en suksess. 34.340 mennesker rundt om i verden ble eier av en ny E-klasse forrige måned.

Denne modellen skal nå også lanseres i Kina. E-klasse ventes å selge godt også der, til kunder som vil ha en stor sedan men ikke har råd til S-klasse.

Ble imponert: Les vår test av A-klasse her

Asia øker mest

Til nå i år har Mercedes solgt 1.135.420 biler – det er en økning på 8,9 prosent fra i fjoråret. Det aller mest tilsier at 2013 blir et rekordår.

Om en ser på den geografiske fordelingen er det i Asia salget øker mest – hele 26,2 prosent (39.013 biler) opp sammenlignet med samme periode i 2012.

Men fortsatt er det Europa som utgjør det største markedet – med drøyt 71.000 solgte modeller.

McLaren SLR: Se hva som skjedde da vi testet drømmebilen:

SUV-suksess

SUV-ene til Mercedes selger også så det suser. De ni første månedene av 2013 sto disse for 236.129 biler. Det er en økning på 17,3 prosent.

Ikke nok med det – i september lanseres det som blir den billigste og trolig mestselgende SUV deres: GLA.

Også denne er bygget på storselgeren A-klasse.

Mercedes 300 SL: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk:

Smart skiller seg ut

Det eneste som hindrer Daimler-konsernet i å fosse fram på alle fronter er Smart. Her går salget fortsatt tregt. Både i september og året totalt har salget gått ned.

De små mikrobilene burde kanskje passe godt i disse tider, med så stort fokus på miljø, men det er andre "grønne" biler som slår bedre an i markedet.

LES OGSÅ: Her er den nye sjefen blant direktørbilene